تداوم مذاکرات هسته ای در روز سوم

با جدی شدن روند مذاکرات، وزیران خارجه کشورهای گروه 1+5 به مذاکرات می پیوندند و این موضوع انتظارات برای کسب توافقاتی میان طرفین را افزایش داده است.
کد خبر: ۵۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۸ - 09November 2013

تداوم مذاکرات هسته ای در روز سوم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از "رویترز"، در شرایطی که روند مذاکرات دو روز نخست میان هئیت ایرانی و گروه 1+5 با ارزیابی های مثبتی همراه شد، حضور وزیران خارجه کشورهای غربی و چین و روسیه در ژنو نشان می دهد مذاکرات به مرحله حساسی رسیده است و با توجه به اظهارنظرات دو روز اخیر انتظارات برای کسب توافق نیز افزایش یافته است.

در این رابطه و در شرایطی که ارزیابی ها از روز نخست مذاکرات مثبت اعلام شد، کاترین اشتون رهبر تیم مذاکره کننده غربی از جان کری وزیر خارجه امریکا برای پیوستن به مذاکرات دعوت کرد و متعاقب اعلام حضور وی، وزیران خارجه کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس نیز اعلام کردند برای شرکت مذاکرات در ژنو حاضر خواهند شد. متعاقب این امر از شب گذشته گمانه زنی هایی در مورد حضور وزیران خارجه روسیه و چین نیز مطرح شد و قرار است آنها نیز امروز به مذاکرات بپیوندند.

آنچه در این راستا پیش از هر چیز به ذهن می رسد این موضوع است که امکان کسب توافقی میان طرفین به طور جدی به وجود آمده است؛ چرا که قرار بود مذاکرات در این دور، در دو روز برگزار شود ولی با کسب توافقات اولیه و ارزیابی های مثبت در مذاکرات طرفین توافق کردند با حضور مقامات ارشد کشورهای گروه 1+5 مذاکرات در روز سوم نیز ادامه یابد. این موضوع حساس بودن دور کنونی مذاکرات و امکان دسترسی به نقطه مشترک و توافق را نزدیک نشان می دهد که بیش از همیشه هوشیاری تیم مذاکره کننده کشورمان را نیز برای حفظ حقوق ملت ایران می طلبد.

در مورد روند مذاکرات نیز این نکته شایان ذکر است که شب گذشته نشست سه جانبه ای میان کاترین اشتون و  وزیران خارجه ایران و امریکا برگزار شد که به مدت پنج ساعت طول کشید؛ این نشست هرچند پشت درهای بسته برگزار شد ولی گمانه زنی هایی در مورد تلاش طرفین برای ایجاد اعتماد در این مذاکرات صورت گرفته است.

در ادامه مذاکرات نیز قرار است ساعت 11 به وقت تهران کاترین اشتون و جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نشست مشترکی داشته باشند و با توجه به حضور وزیران خارجه کشورهای 1+5 انتظار می رود امروز شاهد برگزاری نشست مشترکی میان آنها و وزیر خارجه کشورمان باشیم.

نکته دیگری که در رابطه با مذاکرات اخیر باید به آن اشاره داشت به تلاش ها و نقش رژیم صهیونیستی برای ایجاد مانع در روند مذاکرات مرتبط می شود؛ بدین نحو که رهبران این رژیم تلاش دارند با معرفی برنامه هسته ای ایران به عنوان تهدیدی بزرگ مانع دستیابی توافقی میان ایران و کشورهای غربی شوند.

البته موضوع شایان توجه دیگر در این رابطه به مذاکرات نتانیاهو با وزیر خارجه و رئیس جمهور امریکا در یک روز گذشته بر می گردد که وی در پی آن است نقشی تعیین کننده در مواضع دولت امریکا در روند مذاکرات داشته باشد.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار