مواضع متفاوت کشورهای غربی در مورد روند مذاکرات هسته ای

در حالی که وزیر خارجه انگلیس و کاترین اشتون نسبت به پیشرفت مذاکرات اظهار خرسندی کرده اند، وزیران خارجه فرانسه و امریکا نسبت به دسترسی به توافقی میان طرفین تردید ابراز تردید کردند.
کد خبر: ۵۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۵ - 09November 2013

مواضع متفاوت کشورهای غربی در مورد روند مذاکرات هسته ای

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از "اسکای نیوز"؛ بعد از نشست سه جانبه شب گذشته وزیران خارجه امریکا و ایران و کاترین اشتون و تبادل نظر طرفین در مورد طرح پیش نویس پیشنهادی ایران، گمانه زنی های مختلفی از سوی کشورهای غربی در مورد روند و نتیجه مذاکرات مطرح شده است.

در حالی که خبرگزاری فایننشیال تایمز از وجود اختلافاتی در مواضع ایران و طرفین غربی در مورد پیش نویس پیشنهادی بعد از پایان نشست شب گذشته ظریف با اشتون و جان کری خبر داد، وزیر خارجه فرانسه نیز با اظهار نظری وجود برخی اختلافات میان طرفین را مورد اشاره قرار داد.

"فابیوس" وزیر خارجه فرانسه ضمن ابراز ناخرسندی خود از طرح پیش نویس ایران اعلام کرد که توافق هسته ای با ایران قطعی نیست و ممکن است اختلافات مانع کسب توافق شود.

علاوه بر این، طبق گزارش یک خبرگزاری روسی، جان کری وزیر خارجه امریکا بعد از نشست شب گذشته مخالفت خود با طرح پیش نویس ایران را نشان داده است و نسبت به کسب هرگونه توافق در پایان مذاکرات امروز ابراز تردید کرد.

اما در کنار این مواضع مقامات امریکایی و فرانسوی، کاترین اشتون و ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس مواضع مثبت تری اتخاذ کرده اند. اشتون در پایان نشست شب گذشته نسبت به روند مذاکرات ابراز رضایت کرد و ویلیام هیگ نیز که به ژنو سفر کرده است در اظهار نظرات خود بر پیشرفت خوب در مذاکرات تاکید کرد. وزیر خارجه انگلیس با اشاره به اینکه پیشرفت خیلی خوبی در مذاکرات هستهای ایران به وجود آماده است، تاکید کرد که هنوز خیلی مسایل مهم هستند که باید مشخص شوند.

این گمانه زنی ها در حالی از سوی کشورهای غربی مطرح شده است که نشست امروز محمد جواد ظریف با کاترین اشتون قرار است با تاخیر برگزار شود و با توجه به حضور وزیران خارجه کشورهای گروه 1+5 در ژنو گمانه زنی هایی در مورد نشست وزیران خارجه این کشورها با وزیر خارجه کشورمان مطرح شده است.
 

نظر شما
پربیننده ها