گزارش؛

ما همچنان به مذاکره با آمریکا خوشبین نیستیم

محرمانه بودن مذاکرات و عدم اعلام شفاف برخی موارد که از سوی تیم دیپلماسی کشورمان با اعضای ۱+۵ مورد توافق و اجرا قرار گرفته است؛
کد خبر: ۵۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۰ - 11November 2013

ما همچنان به مذاکره با آمریکا خوشبین نیستیم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، روز گذشته سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای پس از پایان نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ژنو در جمع خبرنگاران این نشست را خوب برشمرد و گفت: پیشرفتهایی حاصل و نقاط منفی کم شد.

این خبر کمی افکار عمومی را آرام کرد. البته مدتی است که با استقرار تیم جدید دیپلماسی کشور در مذاکرات با ۱+۵ همه رسانه های خارجی و داخلی در راستای ایفای نقش اطلاع رسانی به مخاطبان خود خبرهایی را از این مذاکرات انتشار دادند که البته سهم رسانه های خارجی در القای متوهمانه خوش بینی به این مذاکرات بیش از دیگر رسانهها بوده است.
 
 تاکتیک جدید و راهبردی رهبر معظم انقلاب که همان نرمش قهرمانانه است در صورتی که از سوی مذاکره کنندگان ایرانی به خوبی اجرا شود میتوان گفت که تیم ایرانی چیزی را فدای سمن بخث نمیکند؛ چرا که اعضای تیم مذاکره کننده ایرانی نیز به خوبی از دشمنیهای امریکا و کشورهای غربی حاضر در مذاکره طی سالیان متمادی آگاهی لازم را دارند و میدانند که اگر هوشیاری لازم را به خرج ندهند در باتلاق سازشی جبران ناپذیر فرو خواهند رفت.
 
از این رو دقت رسانهها و افکار عمومی بسیار مهم است و نیز با این درصد فراوانی ذوق و علاقه به برقراری ارتباط با آمریکا که اکنون در جامعه به سبب فعالیتهای این رسانهها شایع شده، ضروری است که همه مردم جامعه از همه سلایق و رویکردها فریب عملیات روانی دشمن صهیونیست را نخورند و مانند همیشه با بصیرت خود پشت دسیسه های دشمن خار و ذلیل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به خاک برسانند.
 
از سویی دیگر محرمانه بودن مذاکرات و عدم اعلام شفاف برخی موارد که از سوی تیم دیپلماسی کشورمان با اعضای ۱+۵ مورد توافق و اجرا قرار گرفته است؛ بیش از پیش افکار عمومی را درگیر دریافت اطلاعات جدید از این مذاکرات کرده است و البته این تشنگی اطلاعاتی تأثیر مستقیم در اقتصاد کشور گذاشته است.
 
رهنمود های داعیانه مقام معظم رهبری (مدظله) در مورد نرمش قهرمانانه مبنی بر این که چالش اساسی انقلاب این است که انقلاب یک نظم جدیدی را برای بشریت ارائه کرده است؛ خود نشان از قدرتمند بودن ایران در نظام بخشی به جوامع جهانی دارد.
 
همچنین مقام معظم رهبری در بخش دیگری با اشاره به این که پیام انقلاب، مقابله با نظام سلطه است، نظام سلطه تقسیم دنیا به ظالم و مظلوم است و هیچکس در چشم دشمنان منفورتر از امام نبود،چون امام با بصیرت و قاطعیت ایستاده بود افزود: من مخالف حرکتهای صحیح دیپلماسی نیستم، بنده معتقدم به همان چیزی که سالها پیش به «نرمش قهرمانانه» نامگذاری شد. کشتی گیری که به دلیل فنی نرمشی انجام میدهد، نباید یادش برود که حریف و دشمنش کیست.
 
نظام سلطه دنیا را به دو بخش ظالم و مظلوم تقسیم کرده، اما انقلاب اسلامی منطق ظلم ستیزی و پرهیز از ظلم را همراه آورده و این منطق باعث شد پیام انقلاب در مرزهای ایران محصور نماند و مورد استقبال ملتها قرار گیرد. ما نه به خاطر آمریکا و غیر آمریکا بلکه به علت اعتقاداتمان سلاح هسته ای را قبول نداریم و وقتی میگوییم هیچ کس نباید سلاح هسته ای داشته باشد قطعاً خودمان نیز دنبال آن نیستیم اما هدف حقیقی مخالفان ایران در این زمینه، چیز دیگری است.
 
امروز رسانه های گروهی و برخط نیز از آنجا که سهم مهمی در انتقال اخبار لحظه ای و دقیق از مذاکرات را بر عهده دارند باید از هر گونه شتابزدگی و انتقال هرگونه مطلبی که در طول مذاکرات پیش میآید و در واقع باید مواظبت لازم را از بازنشر آنچه که در صحبتهای طرفین مذاکرات مطرح میشود به عمل آورند چرا که قطعاً همه سخنان و مواضع آنها هدفمند و دارای استراتژی خاص خواهد بود و البته این جزئی از عملیات روانی طرفهای مذاکره برای چرخش مذاکره به نفع خود است.
 
این رسانه ها باید بدانند هرحرکتی که از جانب طرفین مذاکره انجام می پذیرد به طور قطع ارزش خبری شدن را ندارد و این مهم باید ابتدا با تفکر رسانه ای و پرهیز از هرگونه ذوق زدگی از برقراری ارتباط با کشور ها مانند آمریکا انجام پذیرد و رسالت خبری رسانه ها را خدشه دار ننماید .
 
بروز شکافهای مهم از نظر وزیر خارجه آمریکا و نیز توهینهای مقامات آمریکایی و اروپایی نسبت به ایران و ایرانی هنوز ابهاماتی را در پیشرفت این مذاکرات برای افکار عمومی متصور میشود .
 
و اما اکنون که با گذشت ساعتها جلسه و مذاکره محرمانه طرفین مذاکره به دلیل سنگ اندازیهای مختلف از سوی برخی کشورها همچون فرانسه هیچ توافقی صورت نپذیرفته است باید توجه ویژه ای به این نکته داشت که ما همچنان به آمریکا و مذاکره با او و متحدانش خوشبین نیستیم .
 
به همین جهت است که بصیرت افزایی به روز و کارآمد لازمه عدم فریفتگی و احیاناً ذوقزدگی در مورد مذاکرات و روند برقراری ارتباط است .
نظر شما
پربیننده ها