اسداللهی:

حفظ امنیت ملی روسیه؛ هدف اصلی روس‌ها از حضور در سوریه/ ایران معادله جنگی در سوریه را تغییر داد

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه هدف اصلی روسیه از حضور در سوریه حفظ امنیت ملی روسیه است، گفت: ایران با وارد کردن روسیه به بحران سوریه معادله جنگی را در این کشور تغییر داد.
کد خبر: ۵۹۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۱ - 23November 2015

حفظ امنیت ملی روسیه؛ هدف اصلی روس‌ها از حضور در سوریه/ ایران معادله جنگی در سوریه را تغییر داد

به گزارش خبرنگار بینالملل دفاع پرس، بیش از یک ماه از آغاز حمله هوایی جنگندههای روسیه علیه مواضع داعش در سوریه میگذرد؛ که در این مدت این گروه تروریستی ضربههای سنگینی خورده است و شماری از نیروهای آن مجبور به فرار از مواضع خود شدهاند. این موضوع نشاندهنده تاثیرگذار بودن حضور روسیه در سوریه است؛ اما چرا بعد از پنج سالی که از بحران سوریه میگذرد این کشور بهصورت ناگهانی و با این قدرت عظیم وارد عملیات نظامی در سوریه شد؟

** آموزش افسران ارتش سوریه در روسیه

درهمین رابطه دکتر اسداللهی، کارشناس غرب آسیا اظهار داشت: رابطه روسها با سوریها به چندین دهه قبل برمیگردد. ارتش سوریه را روسها تجهیز کردهاند؛ تا جایی که بیشتر افسران ارتش این کشور در روسیه آموزش دیدهاند و بسیاری از  نخبگان دانشگاهی سوریه نیز در روسیه تحصیل کردهاند.

** پشتیبانی لجستیکی روسیه از سوریه قبل از آغاز عملیات هوایی

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: رابطه سوریه با روسیه به نظام دوقطبی برمیگردد؛ البته این رابطه در طول بحران سوریه هم ادامه داشت. روسها یک روز هم دست از پشتیبانی سوریها برنداشتند؛ پشتیبانی آنها بهصورت لجستکی و تأمین سلاح و قطعات بود؛ حتی مستشاران روسی در سوریه نیز حضور داشتند؛ اما این حضور، حضور میدانی و عملیاتی نبود.

اسداللهی با اشاره به اینکه روسها اعتقاد دارند که در جریان عراق و لیبی از غربیها فریب خوردهاند، تصریح کرد: وقتی آمریکاییها به عراق حمله کردند، روسها در موقعیتی نبودند که در مقابل آمریکا بایستند. در جریان لیبی نیز روسها و همچنین چینیها اعتراف میکنند که غرب آنها را  فریب داده است.

وی گفت: غربیها در بحران لیبی قطعنامهای مبنی بر حمایت از ملت این کشور به سازمان ملل ارائه دادند که روسیه و چین هم با این قطعنامه موافقت کردند؛ اما بلافاصله بعد از تصویب آن ناتو به بهانه این قطعنامه به لیبی حمله کرد و دولت معمر قذافی را از تخت شاهی پایین کشیدند.

کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: مسئله لیبی برای روسها و چینیها تجربهای شد تا دیگر این تجربه را دوباره در سوریه مشاهده نکنند؛ به همین دلیل در طول بحران سوریه برای اولین بار روسیه و چین در خصوص بحران این کشور دید مشترکی داشتند و چندین بار قطعنامههایی که در سازمان ملل علیه سوریه قرار بود تصویب شود، را وتو کردند.

** بحران سوریه اولویت اول روسیه نبود

وی با اشاره به اینکه اولویت روسها در طول بحران سوریه، کشورهای اطراف خودشان مخصوصا اوکراین بود، افزود: روسها از آنجا که ایران وارد بحران سوریه شده بود از این لحاظ مطمئن بودند و نظام هم به اندازه کافی قوی بود و چون فکر نمیکردند که بحران این کشور طول بکشد، لذا به سوریه نگاهی متوسط داشتند.

اسداللهی گفت: اما با مذاکره و دیدارهایی که مسئولان ایرانی با مقامات روسیه داشتند، اسناد و مدارکی از سوی مسئولان ایرانی به آنها ارائه شد که در این اسناد نشان داده میشد خطر علیه امنیت ملی روسیه چقدر نزدیک است؛ لذا بعد از این دیدارها سوریه برای روسیه تبدیل به اولویت شد.

** برنامه وسیع داعش برای روسیه

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه اسناد و مدارک ارائه شده از سوی ایرانیها بسیار مستند است، خاطرنشان کرد: در این اسناد و مدارک، داعش برنامه گستردهای را علیه روسیه تدارک دیده بود.

وی با تاکید بر اینکه اگر داعش در افغانستان قدرتمند شود یک کانون خطر برای چهار کشور ایران، روسیه، چین و هند ایجاد خواهد کرد، گفت: باید به این نقشهای که داعشیها در خصوص قلمرو خلافت اسلامی منتشر کردهاند اشاره کنم؛ داعش در این نقشه بخش عمدهای را به روسیه اختصاص دادهاست؛ این در حالی است که بخش کوچکی از اروپا در این نقشه وجود دارد؛ یعنی خطر داعش برای روسیه خیلی بیشتر از اروپاییها خواهد بود.

** لشکر ترکستان داعش

اسداللهی افزود: طبق اظهاراتِ خود پوتین هفت هزار تبعه روسی در صفوف داعش میجنگند؛ تا جایی که داعش لشکری به نام لشکر ترکستان تشکیل داده است؛ در این لشکر اتباعی از آسیای میانه و روسیه حضور دارند؛ که ضمن برخورداری از تجربه جنگی بالا، خیلی هم  با عقیده میجنگند.

** حفظ امنیت ملی؛ هدف اصلی روسها از حضور در سوریه

وی ادامه داد: پس اگر نصف آنها در عراق و سوریه کشته شوند، نصف دیگر آنها نیز به روسیه بازخواهند گشت  و یک فاجعه امنیتی را در روسیه به بار خواهند آورد. لذا بهتر است روسها در خاک سوریه با این گروهک مبارزه کنند؛ تا اینکه در روسیه با آن درگیر شوند. بنابراین هدف اصلی روسها از حضور در سوریه حفظ امنیت ملی خودشان است.

** همکاری نظامی اطلاعاتی گروه 1+4

وی در ادامه با اشاره به اینکه در رسانه از واژه ائتلاف چهارگانه نام برده میشود انتقاد کرد و گفت: به نظر من این ائتلاف چهارگانه دو مشکل اساسی دارد؛ اولا اینکه این چیزی که نام ائتلاف بر آن گذاشته شده است اشتباه است؛ ثانیا این واژه به اصطلاح ائتلاف دارای چهارعضو نیست؛ بلکه 1+4 است؛ یعنی چهار عضو دولتی ایران، روسیه، سوریه، عراق و یک عضو غیر دولتی یعنی حزبالله لبنان که حضور چشمگیری در بحران سوریه دارد، را شامل میشود.

** داعش یک تهدید مشترک برای 1+4 است

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: با توجه به اینکه وجود این گروهکهای تکفیری در منطقه یک تهدید مشترک است، لذا برای مقابله با این تهدید مشترک یک همکاری نظامی و اطلاعاتی بین چهار عضو دولتی و یک عضو غیر دولتی تشکیل شده است.

 وی با بیان اینکه اولویت اول روسها در سوریه مبارزه با تکفیریهاست، افزود: هدف دوم از حضور روسیه در سوریه به فروپاشی نظام دو قطبی در منطقه برمیگردد؛ زیرا بعد از فروپاشی نظام دوقطبی، روسیه پایگاههای خود در کشورهای منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا را از دست داد.

** روسها نمی خواهند سوریه را از دست بدهند

اسداللهی گفت: عراق، سوریه، یمن جنوبی، لیبی و الجزایر پنج کشوری بودند که متحدان روسیه در منطقه محسوب میشدند؛ در هرکدام از این کشورها به جز سوریه دولتها به نحوی دچار تغییر شدند  و اگر روسها سوریه را نیز از دست بدهند، دسترسی آنها به آبهای گرم قطع میشود؛ که این یک ضربه استراتژیک به روسهاست؛ لذا روسها علاوه براینکه باید تکفیریها را در سوریه نابود کند، بلکه باید از دولت سوریه نیز حمایت کنند.

** بحران سوریه راه حل نظامی ندارد

وی با بیان اینکه روسها معتقد هستند که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و لذا باید در کنار راه حل نظامی راه حل سیاسی را هم پیگیری کرد، افزود: از ابتدای سال 94 به خاطر توطئه ترکیه، عربستان، قطر، آمریکا و فرانسه شهرهای مهمی از سوریه همچون ادلب، جسر الشغور و تدمر بهدست تکفیریها افتاد و یک نوع یأس و ناامیدی بر ارتش سوریه حاکم شد؛ ولی کمک مستشاری ایران جلوی پیشرفت نظامی این گروهکهای تروریستی را گرفت و حمص و حما را از سقوط نجات داد.

** ایران معادله جنگی را در سوریه تغییر داد

وی گفت: اما در این برهه زمانی نیاز بود معادله جنگی تغییر یابد؛ لذا ایران با وارد کردن روسیه به سوریه معادله جنگی را تغییر داد. این حضور روسها در سوریه به شدت باعث افزایش روحیه ارتش سوریه شد. البته این حضور هوایی به تنهایی نمیتواند تاثیرگذار باشد و وجود نیروی نظامی نیز لازم است؛ اما تا به امروز روسها نسبت به حضور نظامی خود در سوریه اعلام نظر نکردهاند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها