اذعان وزیر خارجه امریکا بر مواضع یکسان عربستان و رژیم صهیونیستی

وزیر خارجه امریکا بعد از دیدار با مقامات سعودی به آنها گفت مواضع این کشور در قبال مذاکرات هسته ای ایران را در اسرائیل نیز شنیده است.
کد خبر: ۵۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۶ - 10November 2013

اذعان وزیر خارجه امریکا بر مواضع یکسان عربستان و رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از "المنار"؛ در روزهای اخیر و همزمان با گمانه زنی ها در مورد مذاکرات هسته ای ایران و مذاکرات صلح سوریه در ژنو تلاش های زیادی از سوی برخی بازیگران منطقه ای مانند عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی برای به نتیجه نرسیدن این مذاکرات اتخاذ شده است و این بازیگران فشارهایی نیز به امریکا به منظور اتخاذ مواضعی تند علیه ایران و سوریه اعمال کرده اند.

در شرایطی که دولت امریکا با فشارهای دیگر بازیگران و در نهایت با توافق با روسیه از حمله نظامی به سوریه منصرف شد، این نگرانی در میان صهیونیست ها و خاندان آل سعود در عربستان ایجاد شد که ممکن است تغییری نسبی در سیاست های امریکا در منطقه روی داده باشد؛ تغییراتی که نشانه هایی از چندجانبه گرایی و رویکردهای منطقی در آن مشاهده می شد. این نگرانی با آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و تعاملات ایران و امریکا نیز تشدید شد.

در واقع هر چند دولت امریکا به دلیل شرایط و نقاط ضعف کنونی آن و دلایلی دیگر مجبور به اتخاذ مواضعی نرم تر در قبال ایران و سوریه شد و ناچار به تعقیب راهکارهای سیاسی و دیپلماتیک به جای گزینه نظامی در برخورد با بحران سوریه و مساله هسته ای ایران شده است، اما به نظر می رسد بازیگرانی مانند عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی این تغییر تاکتیکی امریکا را تغییر استراتژی آن در منطقه تفسیر کرده اند و این امر نگرانی هایی را در میان آنها ایجاد کرده است.

لذا در راستای رفع این نگرانی ها در هفته های اخیر شاهد این امر بوده ایم که صهیونیست ها و آل سعود تلاش زیادی برای فشار بر امریکا به منظور تغییر مواضع آن در قبال سوریه و ایران اتخاذ کرده اند؛ فشارهای که نمود آن را می توان در مواضع صریح این بازیگران و دیدارهای متعدد آنها با مقامات امریکایی مشاهده کرد.

به گونه ای که عربستان از تداوم رویکرد غیرنظامی امریکا در قبال سوریه به خشم آمده است، انتقادات جدی و صریحی علیه آن مطرح کرد و رژیم صهیونیستی نیز اقدامات متعددی برای نتیجه بخش نبودن مذاکرات با ایران و متقاعد کردن امریکایی ها برای تداوم فشار بر کشورمان اتخاذ کرده است.

این امر به گونه ای صریح در دیدارهای وزیر خارجه امریکا با مقامات صهیونیست و سعودی نمایان بود؛ به گونه ای که توجه جان کری وزیر خارجه امریکا را به خود جلب نمود و وی که بعد از حضور در سرزمین های اشغالی به عربستان سفر کرد، بعد از شنیدن مواضع سعودی ها و در گفتگو با مقامات این کشور گفت: "این مواضع را در اسرائیل نیز شنیده ایم". 

بر این اساس می توان بیان داشت در دوران کنونی نزدیکی مواضع و منافع آل سعود با صهیونیست ها در منطقه به امری آشکار تبدیل شده است. این دو بازیگر منطقه ای که از متحدان نزدیک امریکا به شمار می روند تلاش دارند دولت این کشور را متقاعد کنند رفتارهایی را تعقیب نماید که ضعف دولت سوریه و تقویت مواضع شورشیان را به همراه داشته باشد. در واقع هر چند این دو بازیگر از سیاست امریکا در عدم حمله به سوریه خشنود نیستند اما تلاش دارند رفتارهای کنونی آن را با خود همسو نموده و از تاثیرگذاری آن در راستای هدف نهایی خود در سوریه یعنی سقوط بشار اسد استفاده کنند.

در رابطه با برنامه هسته ای ایران و مذاکرات مربوط به آن نیز همین مواضع و سیاست ها از سوی عربستان و رژیم صهیونیستی قابل درک است. بدین نحو که هر چند تلاش نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای شکست مذاکرات هسته ای دیگر بر کسی پوشیده نیست ولی این موضوع تنها به این رژیم محدود نمی شود و عربستان نیز در پی آن است با بهره برداری از ابزار مذاکره و فشار کشورهایی نظیر امریکا و فرانسه را متقاعد کند از میزان فشارها علیه ایران نکاهند.
 

نظر شما
پربیننده ها