واکنش روسیه به اقدام ترکیه؛

تصمیم های مسکو علیه آنکارا: لغو نشست استانبول و منع سفر به ترکیه

وزارت خارجه روسیه در واکنش به اقدام ترکیه در هدف قرار دادن یک هواپیمای جنگی این کشور در سوریه، نشست وزیران خارجه دو کشور در قالب «شورای راهبردی» را لغو کرد و شهروندان روس را از سفر به ترکیه منع کرد.
کد خبر: ۵۹۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۹ - 24November 2015

تصمیم های مسکو علیه آنکارا: لغو نشست استانبول و منع سفر به ترکیه

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «سرگئی لاوروف» امروز (سه شنبه) این تصمیم را اعلام کرد.


لاوروف با اعلام اینکه احتمال وقوع حمله تروریستی در ترکیه کمتر از مصر نیست از شهروندان روسی خواسته از سفر به این کشور خودداری کنند.


دوما عصر امروز خواستار لغو پروازهای هوایی بین ترکیه و سوریه شده بود.


«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه نیز در واکنش به اقدام ترکیه در سرنگون کردن یک فروند جنگنده یگان ضد تروریستی روسی در سوریه گفت: این واقعه از چارچوب مبارزه عادی با تروریسم فراتر می رود و حادثه کنونی با ضربه ای ارتباط دارد که همدستان تروریست ها از پشت به ما زدند.
پوتین امروز (سه شنبه) در دیدار با «عبدالله دوم» پادشاه اردن در سوچی روسیه افزود: نظامیان ما فداکارانه در حال مبارزه با تروریسم هستند و من این حادثه را نمی توانم جز از پشت خنجر زدن توصیف کنم.


وی با اعلام اینکه این هواپیمای روسی با شلیک موشک هوا به هوا ساقط شده است، افزود: این اقدام با وجود امضای موافقتنامه هشدار در مورد حوادث هوایی با ایالات متحده رخ داده است.


پوتین ادامه داد: اکنون از پشت هم به ما و به هواپیمایی که با تروریسم مبارزه می کنند، همزمان با وجود امضای موافقتنامه با شرکای آمریکایی، ضربه می زنند.


کاخ کرملین پیشتر موضع آنکارا مبنی بر تجاوز هواپیمای جنگنده سوخو 24 متعلق به نیروی هوا فضای این کشور به حریم هوایی ترکیه را رد و اعلام کرد که عملیات جست و جو برای آگاهی از سرنوشت دومین خلبان آغاز شده است.


«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین مقر ریاست جمهوری روسیه، امروز (سه شنبه) اعلام کرده است که جنگنده روسی بر فراز خاک سوریه هدف گرفته شده است در حالیکه به ترکیه تجاوز هوایی نکرده بود.


وی افزود: تصاویر ماهواره ای و اطلاعات ثبت شده پروازی نشان می دهد که هواپیما در حال پرواز بر فراز سوریه بوده است.


همزمان اعلام شد که بالگردهای روسیه در منطقه سقوط هواپیمای این کشور در مرز سوریه با ترکیه (لاذقیه)، در حال انجام عملیات جست وجو برای آگاهی از سرنوشت یکی از خلبانان هستند و بررسی های لازم هم برای تعیین درستی یا نادرستی انتشار این خبر که خلبان دیگر کشته شده است، ادامه دارد.
وزارت دفاع روسیه بلافاصله پس از این حادثه، اعلام کرد که این هواپیما متعلق به یگان هوایی عملیاتی این کشور در سوریه است.


وزارت دفاع روسیه ارتفاع پرواز این جنگنده روسی هنگام هدف قرار گرفتن را 6هزار متر و بدون تجاوز به حریم هوایی ترکیه اعلام کرده بود.
روسیه از 57 روز پیش با درخواست سوریه عملیات بمباران مواضع تروریست ها در این کشور را اجرا می کند که تاکنون شش هزار هدف را نابود کرده است.


نهاد ریاست جمهوری ترکیه نیز اعلام کرد که جنگنده ای که ساعاتی پیش در مرز ترکیه با سوریه توسط جنگنده های اف 16 این کشور ساقط شده، جنگنده روسی از نوع سوخو 24 بوده است.
سقوط جنگنده روسی سبب شد، برنامه مذاکرات «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه با «فریدون سینیر اوغلو» وزیر خارجه ترکیه که رار بود فردا برگزار شود، لغو گردد.
ترکیه با عنوان اینکه جنگنده روسی چندین بار حریم هوایی این کشور را نقض کرده، آن را ساقط کرده است.


براساس آخرین گزارش ها، مرگ یک خلبان جنگنده روسی تایید شده و هنوز درباره سرنوشت خلبان دوم هنوز خبری انتشار نیافته است.
ارتش ترکیه می گوید به این هواپیما چندین بار هشدار داده شده که حریم هوایی ترکیه را نقض کرده است، اما مسکو این ادعا را رد کرد.


نهاد ریاست جمهوری ترکیه پیشتر اعلام کرده بود که جنگنده ای که ساعت های پیش در مرز ترکیه با سوریه توسط جنگنده های اف 16 این کشور ساقط شده، جنگنده روسی از نوع سوخو- 24 بوده است.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها