دلیل توجه کارشناسان نظامی آمریکا به سجیل چیست؟

غول 23 تنی ایران برای نابودی اسرائیل را بیشتر بشناسید

کارشناسان علوم نظامی آمریکا سجیل را موشکی ‌می‌دانند که زمان درگیری نظامی میان صهیونیست‌ها و ایران، این رژیم‌ را فلج خواهد کرد و سرعت در پرتاب و دقت این موشک را برگ برنده سجیل در برابر سامانه گنبد آهنین می‌خوانند.
کد خبر: ۵۹۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱ - 28November 2015

غول 23 تنی ایران برای نابودی اسرائیل را بیشتر بشناسید

به گزارش گروه سایررسانههای دفاع پرس، با توجه به اخبار و گزارشهای رسمی اعلام شده از سوی نیروهای مسلح، تا امروز باید سهگانه «شهاب»، «قدر» و «سجیل» را نامزدهای اصلی نابودی اسرائیل دانست، موشکهایی که از فاصله دور به سمت سرزمین های اشغالی شلیک میشوند و البته اینها به جز موشکهای پیشرفتهایست که امروز در اختیار مقاومت اسلامی منطقه قرار دارد.
 
"پوستل" کارشناس علوم نظامی آمریکا، سجیل را موشکی میداند که زمان درگیری نظامی میان صهیونیستها و ایران، این رژیم را فلج خواهد کرد و سرعت در پرتاب و دقت این موشک را برگ برنده سجیل در برابر سامانه گنبد آهنین میخواند.
 
موشک «سجیل»همانند موشک قدر (مدل پیشرفته و ارتقا یافته شهاب3 با برد حدود 2هزار کیلومتر) در نیمه دوم دهه 80.ش معرفی شد که برخی آنرا برترین موشک بالستیک ایرانی میدانند.
 
این موشک (محصول پروژه عاشورا)، اولین موشک دوربُرد سوخت جامد ایران، به سرعت و تنها ظرف چند دقیقه آماده پرتاب شده و پس از شلیک نیز پرتابگر آن به سرعت محل را ترک میکند. این ویژگی باعث کاهش احتمال نابودی موشک قبل از پرتاب میشود.
 
همچنین به دلیل شتاب بسیار بالای سجیل، امکان ردگیری آن در فازهای اولیه پرتاب بسیار کم و عملآً شانس دشمن برای انهدام این موشک در طی پرواز را ناچیز میکند.
 
بُرد سجیل 2000 کیلومتر عنوان و تاکنون در 2 نمونه سجیل 1 و 2 معرفی شده است.
 
این موشک از نوع دو مرحله ای بوده که پس از اتمام سوخت مرحله اول، این بخش از موشک جدا شده و مرحله دوم روشن می شود. با اینکار، بخشی از جرم بدنه که خالی شده و بار اضافه محسوب میشود، از موشک جدا شده و به افزایش بُرد کمک میکند.
 
 
 
سجیل با خروج از جو و طی مسیر در چنین ارتفاعی به داخل جو بازگشته و با سرعت حدود 13 ماخ (حدود4300 متر بر ثانیه) به سوی هدف سرازیر میشود که انهدام آنرا برای تمام سامانههای دفاع هوایی موجود «ناممکن» کرده است.
 
فناوری سوخت جامد مرکب که در این موشک استفاده شده نیز علاوه بر ویژگیهای رانشی مطلوب، عمر انبارداری بالایی را نیز برای آن به دنبال دارد.
 
سامانه های هدفگیری ناوبری و هدایت سجیل دقت بسیار بالایی را برای آن به ارمغان آورده اند که برای این موشک ارزش عملیاتی زیادی را ایجاد کرده است.

غول 23 تنی ایران برای نابودی اسرائیل را بیشتر بشناسید/دلیل توجه کارشناسان نظامی آمریکا به سجیل چیست؟

موشک سجیل 2 نیز از سوخت جامد استفاده میکند که نسل جدیدتری از سوخت موشک به شمار میرود. همچنین این موشک از سرعت و دقت بیشتری در برخورد با هدف بهره برده و از عملکرد منحصر به فردی در سیستم ناوبری به نسبت دیگر موشکهای زمین به زمین ایران برخوردار است.
 
چرا سجیل مورد توجه کارشناسان نظامی آمریکایی است؟
 
سوخت جامد و امکان توسعه پرسرعت این موشک و ساختار جالب دو کرهای آن از مهمترین عواملی است که پوستل (کارشناس علوم دانشگاه فنی ماساچوست) و همکارانش را متوجه سجیل ساخت.
 
ضمن اینکه ساختار این موشک و امکان سنگینتر کردن و سه مرحلهای شدن این موشک آن را قادر ساخته که بنابه اذعان کارشناسان ام.آی.تی این موشک از برترین موشکهای سوخت جامد در برد 2000 کیلومتر باشد.
 
بنابراین کلاهک سنگینتر برای این موشک اصلا بعید نیست و امکان طراحی متفاوت برای آن این امکان را برای طراحان موشک در ایران امکانپذیر خواهد کرد تا موشکی را طراحی کنند که برای برد دو هزار کیلومتر کلاهک سنگینتری را حمل کند.
 
غول 23 تنی ایران برای نابودی اسرائیل را بیشتر بشناسید/دلیل توجه کارشناسان نظامی آمریکا به سجیل چیست؟
 
پوستل سجیل را موشکی میداند که زمان درگیری نظامی میان صهیونیستها و ایران، رژیمصهیونیستی را فلج خواهد کرد و سرعت در پرتاب و دقت این موشک را برگ برنده سجیل در برابر سامانه گنبد آهنین میخواند.
 
پوستل علاوه بر بررسی تخصصی موشک، توانایی ایران را در پرتاب موشکهای برد 2000 کیلومتر به صورت از راه دور  را میستاید و عنوان میدارد که ماشینهای حامل موشک در ایران قابلیتهای متفاوتی با نمونههای خارجی خود دارند.
منبع: میزان
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار