به مناسبت هفتم آذر؛

عملیات مروارید؛ سند افتخار نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس

هفتم آذر، سی و پنجمین سالروز عملیات قهرمانانه ناوچه "پیکان" و شهادت 32 رزمنده غیور در نهمین هفته آغاز جنگ تحمیلی، سند زرینی بر حضور باشکوه دلاورمردان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.
کد خبر: ۶۰۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷ - 28November 2015

عملیات مروارید؛ سند افتخار نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس

به گزارش دفاع پرس از قم، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی نخستین نیرو از نیروهای مسلح کشور بود که در دفاع مقدس توانست با همکاری نیروی هوایی به اهداف نهایی جنگ دریایی که همان درهم کوبیدن ماشین جنگی دشمن، حفظ و صیانت از سیادت دریایی، بستن خطوط مواصلاتی دریایی دشمن و بازنگهداشتن خطوط دریایی خودی است، دست یابد.

صبح روزجمعه هفتم آذر 59، دشمن بعثی با تمام قوا از هوا و دریا در صدد بازپسگیری پایانههای نفتی «البکر» و «الامیه» برآمد که روز قبل توسط دریادلان نیروی دریایی ارتش به تسخیر در آمده بود؛ اما در عملیات مروارید، ناوچه «پیکان» توانست تعداد دیگری از کشتیها و هواپیماهای عراقی را از صحنه عملیات خارج کند.

سرانجام در یک نبرد نابرابر و پس از ساعتها نبرد بی امان، در حالیکه دلاورمردان این ناوچه، آخرین گلولههای خود را به سوی دشمن نشانه میرفتند، ناوچه پیکان مورد اصابت چندین موشک قرار گرفت و با 30 پرسنل شجاع و فداکار خود و دو نفر از کارشناسان نیروهای هوایی در قعر آبهای گرم خلیجفارس، جای گرفت.

محمد حسین ولاشجردی فراهانی از پرسنل نیروی دریایی که سال 72 به عضویت کانون بازنشستگان نیروهای مسلح استان قم در آمده و در آن زمان در سمت افسر روابط عمومی منطقه یکم در حال انجام وظیفه بوده است، در این باره گفت: تفنگ داران نیروی دریایی، ظرف یک هفته توانستند با انجام عملیات مروارید و غرق کردن ناوچه های روسی اوزا، نیروی دریایی عراق را فلج نموده و در کنار بندر بصره پهلو بگیرند.

وی که هفت سال و یازده ماه سابقه ایثارگری و حضور در خط مقدم جبهه دریایی دارد، افزود: یگان های نیروی دریایی از پایگاه یک و دو بوشهر و بندر عباس، توانستند تاسیسات سکوهای الامیه و البکر عراق را که روی اینها رادارهایی به منظور حمله به گشتی های نیروی دریایی ایرانی بود، پاکسازی کنند و با یک عملیات غافلگیرانه از لوث وجود دشمن بعثی پاک نمایند.

ولاشجردی با اشاره به خاطره خود از هفتم آذر 59 گفت: در این روز ناوچه پیکان در راستای ماموریتی که داشت سکوها را به آتش کشید و قهرمانانه یکی از هواپیماهای دشمن را سرنگون کرد و دشمن که کمین کرده بود، با شلیک دو موشک ناوچه از وسط دو نیم کرد.

وی که در برخی عملیات های مهم دفاع مقدس نیز حضور داشته است، در تبیین اهمیت نقش نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس خاطرنشان ساخت: در آن دوران، بیشترین واردات کشور از طریق بنادر انجام می شد و یکی از افتخارات نیروی دریایی این بود که در سخت ترین شرایط که دشمن از طریق آب راه ها و بنادر حمله می کرد، توانست مراکز ارتباطی مهمی چون بندر عباس، ماهشهر، بوشهر، سکوهای نفتی خارک و ... را باز نگهدارد.

ولاشجردی به بیان خاطره ای دیگر مربوط به عملیات ناوچه سهند در 29 فروردین سال 67 اشاره کرد و ادامه داد: در آن روز تاریخی ما در یدک کشی به همراه ناوچه سهند در حرکت بودیم و شاهد بودیم شهید عباس قهرمانی از پرسنل آن ناوچه که در حال غرق شدن بود، شجاعانه تا آخرین گلوله توپ به سوی نیروهای آمریکایی و هواپیماهای دشمن شلیک کرد و نهایتا به همراه130 نفر پرسنل در قعر آبهای تنگه هرمز آرام گرفت.

حضور شجاعانه نیروی دریایی؛ برگ زرینی از حماسه دفاع مقدس

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول دفاع مقدس حضور حماسی و مقتدرانه ای در عملیات دفاع 34 روزه از خرمشهر در آغاز جنگ، تأمین پدافند سطحی و هوایی (ارتفاع پست) جزایر و سکوهای نفتی کشور از آغاز تهدید تا پایان جنگ تحمیلی، پدافند از جزیره آبادان و جلوگیری از تکمیل محاصره آبادان و خرمشهر در عملیات کوی ذوالفقاریه و اجرای تاختهای انهدامی علیه پایانههای نفتی البکر و الاُمیه و نهایتا عملیات مروارید-ناوچه پیکان، داشته است.

همچنین اجرای پیوسته و مداوم عملیات گشت و مراقبت و کنترل آبراهها و معابر وصولی جهت بازنگهداشتن خطوط مواصلاتی دریایی کشور، عملیات رهگیری و بازرسی کشتیهای مشکوک، اجرای عملیاتهای شناسایی و ایذایی در سواحل غربی اروندرود توسط تیمهای عملیات ویژه تکاوران دریایی، اجرای سلسله عملیات تجسس و نجات در دریا و عملیاتهای مینریزی آفندی در آبراه خور عبدالله بخش دیگری از حضور پرتوان این نیرو در عرصه مبارزه با تهاجم دشمن بعثی بود.

از سوی دیگر، رویارویی مستقیم با نیروهای متجاوز آمریکا در راستای پدافند از سکوهای نفتی نصر و سلمان و دفاع از حاکمیّت جمهوری اسلامی ایران در دریا (29 فروردین 1367)، شرکت مؤثر در عملیات خیبر و بدر با بکارگیری اسکادرانهای بالگرد و هواناو و شناورهای هجومی در مناطق هورالهویزه، هورالعظیم و جزایر مجنون و شرکت مؤثر در عملیات «والفجر 8» و تصرف بندر فاو، تعدادی دیگر از عملیات متهوّرانه وغرور آفرین نیروی دریایی ارتش در طول هشتسال دفاع مقدس است و ماموریت های جدید، بر حوزه افتخارات این نیرو افزوده است.

انهدام بزرگترین پایانه صدور نفت منطقه و از کار انداختن بیش از 50 درصد از توان رزمی نیروی دریایی عراق، نتیجه این رشادت و جوانمردی در شصت و هشتمین روز از آغاز دفاع مقدس بود. این نبرد آنچنان در روحیه دشمن بعثی اثر گذاشت که تا پایان جنگ حرکت چندان مهمی در دریا از آنها مشاهده نشد.

به مناسبت رشادتها و دلاورمردیهای نیروی دریایی ارتش در دفاع از جزایر، بنادر، سواحل و دریاهای کشور و بویژه دفاع از آبادان و خرمشهر و آبهای خلیجفارس در دوران جنگ تحمیلی، با تأیید امام(ره)، هفتم آذر، روز نیروی دریایی ارتش نام گرفت تا همه ساله حماسه باشکوه دریادلان نیروی دریایی و یاد شهدای عزیز و ایثارگران گرانقدر نیروی دریایی گرامی داشته شود.

نظر شما
پربیننده ها