رئیس MI6 به فعالیت‌ جاسوسی علیه ایران اعتراف کرد

رئیس سرویس جاسوسی انگلیس رسما اعلام کرد که این کشور علیه ایران جاسوسی می‌کند.
کد خبر: ۶۰۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۵ - 12November 2013

رئیس MI6 به فعالیت‌ جاسوسی علیه ایران اعتراف کرد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، کیهان نوشت: "جان ساورز" رئیس سرویس جاسوسی انگلیس اعتراف کرد سرویس "ام آی سیکس" (MI6) پیگیر فشار تحریمها بر ایران بوده و از ایران جاسوسی میکند.

وی ضمن سخنانی در کمیته امور اطلاعاتی و امنیتی پارلمان انگلیس گفت: ایران به خاطر تاثیر فشار تحریم ها به میز مذاکرات هسته ای بازگشته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان های اطلاعاتی انگلیس نیز نقشی در این تحولات و آغاز مذاکرات هسته ای ایران داشته اند یا نه؟ گفت: بله تاثیر داشته اند. البته من باید درباره آنچه که می گویم دقت کنم چون مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران در جریان است.

ساورز افزود: "سازمان های اطلاعاتی ما به سیاستمداران در درک درست برنامه هسته ای ایران کمک کرده اند. ما سعی می کنیم تصویر روشنی به سیاستمداران و مذاکره کنندگان مان در مورد برنامه هسته ای ایران و آنچه که در آن کشور می گذرد، ارائه دهیم. برخی از این اطلاعات علنی است و مثلا توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی تهیه شده است و برخی نیز محرمانه می باشد."

وی گفت: دلیل اینکه ایران به پای میز مذاکرات بازگشت به خاطر تاثیر تحریم ها بوده است و ما نقش مهمی در نظارت بر اجرای این تحریم ها و جلوگیری از دور زدن تحریم ها توسط ایران داشته ایم.

ساورز گفت: ما متخصصان زیادی در مسائل ایران در سازمان های اطلاعاتی [جاسوسی] و به ویژه "ام آی سیکس"داریم و این تخصص ها در دسترس دولتمردان است تا بهتر بتوانند آنچه را که در عرصه پیچیده سیاست ایران و از جمله در روابط میان رهبری، رئیس جمهوری، سپاه پاسداران و دیگر نهادها روی می دهد بهتر درک کنند.

ساورز در پاسخ به سوالی در مورد اعتمادسازی و اینکه آیا می توان به تعهدات ایران در جریان مذاکرات اعتماد کرد یا نه؟ اظهار داشت: این موضوع مشکلی است و ما در این زمینه باید به گزارش ها و نتایج بازرسی های سازمان هایی نظیر آژانس بین المللی انرژی اتمی تکیه کنیم.

شایان ذکر است ساورز از جمله چهره های امنیتی و اطلاعاتی رژیم انگلیس است که یک دهه پیش در پوشش دیپلمات در وزارت خارجه انگلیس فعالیت می کرد و عضو تیم مذاکره کننده انگلیس با ایران- به همراه 2 کشور دیگر اروپایی- بود.

وی از همان موقع پیگیر اموری نظیر جاسوسی، صدور قطعنامه و فشار تحریم ها بود. ترور برخی دانشمندان هسته ای کشورمان مقارن با اظهارات ساورز مبنی بر عملیات اطلاعاتی برای مهار برنامه هسته ای ایران بود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار