عواقب تحریم روسیه؛

ترکیه به زیان‌های ناشی از تحریم‌های روسیه اعتراف کرد

مقامات ترکیه به تاثیرات منفی تحریم‌های روسیه بر این کشور اعتراف کرده و خواستار کوتاه آمدن طرف روسی در این مورد شده‌اند.
کد خبر: ۶۰۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳ - 03December 2015

ترکیه به زیان‌های ناشی از تحریم‌های روسیه اعتراف کرد

به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس، درحالی که روسیه در موضع انتقام از سرنگونی هواپیمای نظامی خود توسط جنگنده ترکیه، تحریمهای شدیدی را در عرصههای مختلف اعمال کرده است، مقامات ترکیه به تاثیرات منفی تحریمهای روسیه بر این کشور اعتراف کرده و خواستار کوتاه آمدن طرف روسی در این مورد شدهاند.

مقامهای ترکیه امیدوارند که با گفتوگو با طرف روسی از این زیان هنگفت بر اقتصاد ترکیه که در وضعیت دشواری قرار دارد، جلوگیری کنند.

«احمد داوود اوغلو» نخستوزیر ترکیه ضمن دعوت از گردشگران روس برای ادامه سفر به این کشور گفت که کشورش همچنان مقدم گردشگران روس را خوشامد میگوید و از پذیرش آنها استقبال میکند.

به دنبال این دعوت نخست وزیر ترکیه از گردشگران روس برای سفر به این کشور که از نگرانی آنکارا از میلیاردها دلار زیان براثر تحریم تورهای گردشگری این کشور از سوی روسیه حکایت دارد، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه هم از مردم روسیه خواست به سفرهای گردشگری به ترکیه ادامه دهند.

«ماهر اونال» در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر به زبانهای روسی، انگلیسی و ترکی گفت: به شهروندان روس می خواهم بگویم که ترکیه از سطح بالای امنیت برخوردار است و شما از این واقعیت اطلاع دارید.

وی افزود: هر گاه که بخواهید میتوانید برای گذراندن دوران تعطیلات خود و استراحت در استراحتگاههای ترکیه ؛ به این کشور سفر کنید.

این درحالی است که مقامهای روس سفرهای گردشگری به ترکیه را بهعنوان یکی از تحریمهای مسکو در مورد آنکارا در رابطه با سرنگونی هواپیمای نظامی روسی در سوریه منع کردهاند.

براساس اطلاعات رسانههای روسی، در 10 ماه نخست سال جاری میلادی گردشگران روس 7.10 درصد کل گردشگران خارجی در ترکیه را تشکیل میدادند و پس از آلمان با 15.56 درصد در مکان دوم گردشگران در ترکیه قرار گرفتند.

در سالهای اخیر سالانه تا سه میلیون گردشگر روس به ترکیه سفر کردهاند و این کشور از محل سفرهای گردشگری روسها بیش از هشت میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.

به گزارش خبرگزاری روسیا سگودنیا، بندر آنطالیا بیش از همه از تحریم گردشگری روسیه زیان میبیند و در سال آینده ممکن است تا شش میلیارد دلار درآمد از دست بدهد.

روسها امیدوارند با منع سفرهای گردشگری به ترکیه، بخش بزرگی از گردشگران روس را به مراکز گردشگری داخل روسیه هدایت کنند؛ بهطوری که دمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه به تازگی گفته است که توقف تورهای گردشگری به ترکیه، به شکوفایی صنعت گردشگری و مراکز و جاذبههای گردشگری روسیه کمک خواهد کرد.

براساس پیشبینیهای کارشناسان، درآمد صاحبان رستورانها و هتلها در مراکز گردشگرپذیر روسیه ممکن است در سال آینده با افزایش گردشگرهای این کشور 60 درصد افزایش یابد.

در همین حال "اولگ سافونوف" رییس سازمان گردشگری روسیه اعلام کرده است که مطابق پیشبینی وی منع عرضه های تورهای گردشگری به ترکیه درازمدت خواهد بود.

در همین حال رسانهها از آغاز بازرسیهای سازمان نظارت بر حقوق مصرفکنندگان روسیه در مورد شرکتهای گردشگری برای رعایت ممنوعیت تورهای مسافرتی به ترکیه خبر دادند.

کارشناسان بر این باورند که ممنوع اعلام شدن سفر گردشگران روس به ترکیه در قانون تحریم این کشور که توسط رئیس جمهوری روسیه امضا شد، ممکن است درآمدهای ارزی ترکیه را از توریسم تا سالانه هشت میلیارد دلار کاهش دهد؛ که ضربه سختی به اقتصاد این کشور خواهد بود.

با امضای قانون تحریم آنکارا بهدست ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، روابط گردشگری بین دو کشور تقریبا قطع شد.

همچنین نظام سفر بدون روادید بین دو کشور لغو خواهد شد؛ که آخرین ضربه به آنکارا در این بخش محسوب میشود.

پوتین با اشاره به ساقط کردن جنگنده سوخو 24 روسی توسط ترکیه بر فراز آسمان سوریه گفت: نمیتوانیم امکان وقوع حوادث مشابه را نادیده بگیریم و اگر حادثهای رخ دهد، مجبور هستیم، پاسخ بدهیم و آنگاه جان شهروندان ما در ترکیه به خطر میافتد.

وی ادامه داد: ترکیه برای سفر روسها خطرناک است و امنیت ندارد و هشدار منع سفر پس از رویداد غمناک دیروز و انهدام هواپیمای روسی و قتل خلبان ما، تدبیر اجباری است.

مردم روسیه از سال 2000 با کاهش مشکلات مالی و اقتصادی ناشی از فروپاشی شوروی در سال 1991 و بویژه ممنوعیت سفر به خارج در دوران 74 ساله حاکمیت کمونیستی، به سفر خارجی بیشتر علاقه مند شده اند و بر اساس آمارها ترکیه به عنوان مقصد بیش از دو میلیون گردشگر در سال، از اصلی ترین مقاصد روس ها برای سفر به خارج محسوب می شود.

مردم روسیه به دلیل شرایط خاص آب و هوایی سردسیری که در نیمی از سال بر بیشتر مناطق این کشور حاکم است، برنامه های سفر خارجی را بیشتر در فصل سرما و به مقصد کشورهای معتدل یا گرمسیر برنامه ریزی می کنند که با توجه به زیرساخت های توسعه یافته گردشگری در ترکیه و خطوط هوایی بسیار فعال، این کشور در اولویت قرار دارد.

«ناتالی تور» بزرگترین شرکت فعال گردشگری روسیه که همچنین در بسیاری از جمهوری شوروی سابق فعالیت می کند با چندین شرکت زیر مجموعه خود، برنامهریزی این سفرها را برای گردشگران روس و دیگر کشورهای منطقه انجام می دهد که این موضوع سبب می شود، قطع رابطه در این حوزه، ضرر مسقیم غیرمستقیم ترکیه در بخش گردشگری را به بیش از هشت میلیارد دلار هم برساند.

البته بخش گردشگری مهم ترین عرصه همکاری مسکو و آنکارا است و در حوزه های مهم دیگر همچون صادرات محصولات کشاورزی از ترکیه به روسیه نیز با توجه به انتشار فهرست کالاهای مشمول تحریم روسیه زیانهای سنگین چندمیلیارد دلاری در انتظار ترکیه است.

در این رابطه رجب طیب اردوغان با هشدار به روسیه اعلام کرده است که کشورش تحریمهای روسیه را بدون پاسخ نمیگذارد و انتظار میرود آنکارا نیز اقداماتی در این راستا در پاسخ به مسکو و محدودیتهای وضع شده انجام دهد.

با این وجود مقامهای ترکیه هنوز امیدوارند که با گفتوگو با طرف روسی از این زیان هنگفت برای اقتصاد ترکیه که در وضعیت دشواری قرار دارد، جلوگیری کنند.

در این رابطه پس از اعلام موافقت سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با دیدار با همتای ترک خود در حاشیه نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا در بلگراد، «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه ضمن استقبال از انجام چنین دیداری، اعلام کرد که بحران در روابط با مسکو از طریق گفتوگو قابل حل است.

وی خاطرنشان کرد: آنکارا همواره خواهان گفتوگو با روسیه در خصوص بحران پیش آمده در مناسبات دو کشور شده است.

با این وجود تحلیلگران بر این باورند که با توجه به اصرار روسیه بر عذرخواهی طرف ترک به خاطر سرنگونی هواپیمای نظامی روسی و مخالفت آنکارا با این خواسته و از سوی دیگر اختلافات عمیق دو کشور در مسایل سوریه بهویژه روابط آنکارا با گروههای تروریستی و خرید نفت از داعش، دیدار وزرای خارجه دو کشور نتایج قابل توجهی به همراه نداشته باشد.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار