ترکیه با مشورت عربستان برای نجات داعش وارد موصل شده است/تحریم اقتصادی ترکیه بهترین پاسخ به این تجاوز است

مدیر یک خبرگزاری عراقی درباره دلیل تجاوز نظامیان ترکیه به خاک کشورش گفت که آنکارا با مشورت ریاض و برای نجات سرکرده‌های داعش در موصل دست به این کار زده است و بهترین پاسخ به این تجاوز، تحریم اقتصادی آن است.
کد خبر: ۶۱۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳ - 10December 2015

ترکیه با مشورت عربستان برای نجات داعش وارد موصل شده است/تحریم اقتصادی ترکیه بهترین پاسخ به این تجاوز است

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «محمد علی الحکیم» مدیر خبرگزاری عراقی «النخیل» درباره تجاوز اخیر ترکیه به خاک عراق و اعزام نیروی نظامی به منطقه «بعشیقة» در نزدیکی «موصل» اظهار داشت: ترکیه برای این اقدامش، پشیمان خواهد شد زیرا ورود به اراضی عراقی به منزله نقض حاکمیت این کشور است.

وی افزود: به همین دلیل ترکیه اگر نظامیان خود را از خاک این کشورخارج نکند، با مقابله شدیدی از سوی دولت و ملت عراق و کلیه گروههای مسلح مواجه خواهد شد زیرا حاکمیت عراق، خط قرمزی برای همه مردم آن است.

حکیم درباره دلیل این اقدام اردوغان، اظهار داشت: اردوغان طی رایزنیهایش با کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی، وارد خاک عراق شده است تا سرکردههای داعش را نجات دهد و پوششی امنیتی برای فرار آنها فراهم سازد. زیرا نفسهای داعش در موصل اکنون به شماره افتاده است و از تمامی محورها تحت محاصره قرار گرفته است. بر اساس اطلاعات موجود، با استقرار نظامیان ترکیه در نزدیک موصل، شمار زیادی از سرکردههای داعش توانستهاند از این شهر به سوی اراضی ترکی فرار کنند.

مدیر این خبرگزاری عراقی تصریح کرد: ورود نظامیان ترکیه به عراق به بهانه ارائه خدمات مستشاری به نیروهای عراقی، مضحک است زیرا مستشاران نیازی به تانک و تسلیحات نظامی و ...ندارند. این در حالی است که این نظامیان ترکیه تا دندان مسلح هستند. ترکیه باید عاقل شود زیرا در غیر این صورت مردم عراق آن را بر سر عقل خواهند آورد و تحمل نقض حاکمیت کشورشان را نداشته و ندارند.

وی در بخش دیگری از این گفتوگو به مسئله سرنگونی جنگنده سوخو-24 روسیه اشاره کرد و گفت: چرا ترکیه جنگنده کشور بزرگ و قدرتمندی مثل روسیه را که (به ادعای خود آنکارا)، تنها چند ثانیه حریم هوایی این کشور را نقض کرده بود، ساقط کرد؟ آن هم در زمانی که خود با نیروهای نظامی، خودروهای زرهی، تانکها و سلاحهای مدرنش وارد خاک کشور همسایهاش یعنی عراق میشود و حاکمیت این کشور و عرفهای بینالمللی را نقض میکند؟

محمد علی الحکیم  افزود: همه در عراق میدانند که ترکیه اکنون، حامی اصلی داعش در منطقه و جهان است و به اعتقاد من، ورود ترکیه به خاک عراق، دلیل اصلی اتحاد عراقیها و تمام گروههای عضو همپیمانی شده است و در همین راستا نیز هیأت فتوای اهل سنت، سه شنبه (دیروز) با انتشار بیانیهای به ورود ترکها به اراضی عراقی اعتراض کرد.

وی در ادامه گفت که در عراق یک کمپین به وجود آمده که خواستار تحریم کالاهای ترکیه در سراسر کشور شده است این در حالی است که میزان مبادلات تجاری ما با ترکیه به 12 میلیارد دلار میرسد و به اعتقاد من ، به راه انداختن جنگ اقتصادی علیه ترکیه بسیار مفید خواهد بود و میزان تاثیر آن کمتر از جنگ با سلاح گرم نخواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار