لاوروف: ائتلاف آمریکایی در سوریه کارایی ندارد

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: ائتلاف آمریکایی ضدتروریسم در سوریه کارایی ندارد و بر این مساله بارها تاکید شده است.
کد خبر: ۶۲۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۴ - 13December 2015

لاوروف: ائتلاف آمریکایی در سوریه کارایی ندارد

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، لاوروف در جمع خبرنگاران گفت: بر این باوریم که هر مساله مهم بین المللی ازجمله مبارزه با تروریسم باید بر قوانین بین المللی و تصمیم شورای امنیت سازمان ملل استوار باشد که مسئولیت اصلی حفظ صلح و تامین امنیت جهان را برعهده دارد.


وی ادامه داد: در این رابطه بارها اعلام کرده ایم که ائتلاف آمریکایی علیه گروه تروریستی داعش عملکرد موثر ندارد و در مدت فعالیت این ائتلاف تروریست ها موقعیت خود را تقویت کرده و به مناطق جدیدتر نفوذ کرده اند.


لاوروف گفت: روسیه از ابتدای بحران سوریه و مدت بسیار طولانی پیش از اقدام تروریستی سرنگونی هواپیمای مسافربری روسی بر فراز صحرای سینا و حوادث تروریستی اخیر پاریس خواستار تشریک مساعی و همکاری جامعه جهانی بر اساس قوانین بین المللی شده است.


رییس دستگاه دیپلماسی روسیه یادآوری کرد: نیروی هوافضای روسیه بنا به درخواست دولت قانونی سوریه در این کشور عملیات ضدتروریستی اجرا می کند. بدیهی است که برای همکاری و هماهنگی اقدامات با تمام طرف هایی که اهداف مشترک در وهله نخست نابودی کانون تروریستی در سوریه آمادگی داریم.


وی ادامه داد: برای جلوگیری از تکرار حوادث ناگوار همچون حادثه اخیر سرنگونی هواپیمای سوخو-24 روسی بر فراز سوریه توسط جنگنده های ترکیه نیاز به تعمیق این همکاری ها وجود دارد.


لاوروف گفت: در این شرایط عدم تمایل آمریکا برای الحاق توافقنامه ای برای نجات خدمه هواپیماها در سوریه به تفاهم نامه پیشگیری از حوادث در هنگام پروازهای رزمی بر فراز این کشور بسیار عجیب به نظر می رسد. هرچند که به نظر می رسید در شرایط مناقشه سوریه این سندی منطقی است.


وی افزود: به این صورت این سوال را که چه طرفی برای تلاش های گروهی آمادگی دارد باید از مقامهای امریکایی پرسید. وزیر امور خارجه روسیه پیش تر هم از اقدامات ائتلاف آمریکایی در سوریه انتقاد کرد و گفت: ائتلاف امریکایی در سوریه علاقه ای به همکاری و روابط توام با اعتماد با روسیه در مبارزه با تروریسم ندارد.


وی روز جمعه در گفت و گو با خبرگزاری روسیا سگودنیا در این رابطه خاطرنشان کرد: از مقاصد واقعی آمریکا و سایر کشورهای غربی (در عرصه تروریستی) می توان درباره سطح آمادگی این کشورها برای تشکیل ائتلاف واحد ضدتروریستی و همکاری میان نظامیان ما و این کشورها در سوریه قضاوت کرد.


وی ادامه داد: برای چنین مشارکتی همواره اماده هستیم اما در عمل با بی علاقگی شرکای غربی در برقراری همکاری و روابط توام با اعتماد در عرصه مبارزه با تروریسم برخورد می کنیم.


لاوروف افزود: خودداری پنتاگون از مبادله اطلاعات تجسسی در مورد مراکز تروریست های داعشی در سوریه سوال برانگیز است هرچند که مقام های آمریکایی بارها ادعا کرده اند که ما مراکز دیگر غیر از داعش را بمباران می کنیم این رفتار واشنگتن را منطقی نمی دانیم.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار