در نشست هم‌اندیشی هنرمندان با مقامات نیروی دریایی مطرح شد:

گلایه‌ها از عدم پرداخت هنر به نیروی دریایی ارتش برحق است

نشست «نقش نیروی دریایی ارتش در سیاست راهبردی و حفظ اقتدار ملی از نگاه فرهنگ و هنر» با شکل‌گیری محفل صمیمی هنرمندان حوزه هنری با مقامات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در تهران کار خود را آغاز کرد.
کد خبر: ۶۲۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱ - 15December 2015

گلایه‌ها از عدم پرداخت هنر به نیروی دریایی ارتش برحق است

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس محفل صمیمی فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با هنرمندان حوزه هنری با هدف ایجاد زمینه برای خلق آثار هنری درباره فعالیتهای این نیرو در دوران دفاع مقدس، که نخستین گام از برگزاری نشست نقش نیروی دریایی ارتش در سیاست راهبردی و حفظ اقتدار ملی از نگاه فرهنگ و هنر بود، صبح امروز 24 آذرماه با حضور امیر دریادار بهزاد تشکر مدیر مرکز حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس نیروی دریایی، ناخدا هوشنگ صمدی فرمانده گردان تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس، امیر دریادار علیاکبر اخگر از فرماندهان نیروی دریایی در دوران جنگ تحمیلی و مدیران و هنرمندان حوزه هنری در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

به نقل از حوزه هنری، در این نشست، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، محمد حمزهزاده مدیرعامل انتشارات سوره مهر و موسسه توسعه سینمایی سوره، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری، علی قربانی مدیر مرکز محافل و جشنوارههای حوزه هنری و بسیاری از هنرمندان دیگر از جمله حسین فتاحی، ابراهیم زاهدی مطلق، عزتالله الوندی، محمدحسین قدمی، حمید شاهآبادی، مصطفی جمشیدی، منوچهر شاهسواری، محمد حسنی، سیدصادق رضایی و... حضور داشتند.

امیر بهزاد تشکر در ابتدای این نشست گفت: با توجه به وضعیت نیروی دریایی راهبردی ارتش در طول 8 سال دفاع مقدس و انعکاس و ترویج فعالیتهای این نیرو در قالب فرهنگ و هنر درصدد برآمدیم از پتانسیل حوزه هنری بهرهمند شویم.

وی ادامه داد: در این راستا اولین همایش نشست نقش نیروی دریایی ارتش در سیاست راهبردی و حفظ اقتدار ملی از نگاه فرهنگ و هنر را با مشارکت حداکثری حوزه هنری از تاریخ 24 تا 26 آذرماه در منجیل و رشت برگزار خواهیم کرد.

به گفته امیر تشکر، این همایش در دو بخش فعالیتهای دریایی و فعالیتهای زمین نیروی دریایی راهبردی ارتش برگزار میشود و ما با هنرمندان حوزه هنری در این 3 روز همراه خواهیم بود.

امیر علیاکبر اخگر هم در ادامه این نشست گفت: عملیاتهایی که نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس انجام داد، بیشتر اسکورت کشتیهای تجاری و نفتی ایران بوده است که این عملیاتها در حقیقت پشتیبانی و اسکورت کشتی اقتصاد جمهوری اسلامی در آن دوران بوده است.

اخگر با بیان اینکه نیروی دریایی در آن دوران واقعا حماسه آفرید، توضیح داد: این حماسهآفرینی همان عشق است و اگر صمیمیت و امید و ایمان در آن وجود نداشت به ثمر نمیرسید.

وی با بیان اینکه باید میان قدرت و اقتدار تمایز قائل شد، گفت: کاری که نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس و همین امروز انجام میدهد، تضمینکننده اقتدار جمهوری اسلامی در عرصههای نظامی، اقتصادی، سیاسی و بینالمللی است.

ناخدا هوشنگ صمدی هم در این نشست گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی پیش از وقوع جنگ تحمیلی در مرزهای جنوبی کشور با دشمنان در حال مقابله و دفاع بود. این نیرو از اسفند 58 درگیر مقاومت در برابر دشمنان جمهوری اسلامی شد و با شروع جنگ تحمیلی فصل جدیدی از مقاومتهای جانانه خود را تجربه کرد.

صمدی با بیان اینکه در 34 روز تصرف خرمشهر نیروی دریایی و تکاوران این نیرو با جان و دل مقاومت کردند و کارهای بزرگی انجام دادند، افزود: آنچه باعث شد نیروهای دریای این گونه مقاومت و حماسهآفرینی کند، ایمان قلبی و امیدی بود که آنها در پشتیبانی از ملت ایران و وطنشان داشتند و با این ایمان و امید توانستند تاکتیک راهبردی دشمن را تغییر دهند.

در پایان این نشست هم محمد حمزهزاد، مدیرعامل انتشارات سوره مهر و موسسه توسعه سینمایی سوره حوزه هنری، درباره روند آشنایی مسئولان حوزه هنری با مقامات نیروی دریایی ارتش توضیح داد: باب آشنایی ما غیر از تولید و انتشار کتاب «تکاوران نیروی دریایی» توسط انتشار سوره مهر، به دغدغههای فرمانده نیروی دریایی ارتش آقای سیاری برمیگردد که سال هاست در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب به غرفه انتشارات سوره مهر تشریف میآورند و آثار را میبینند و پیگیر فعالیتهای فرهنگی و ادبی ما هستند.

مدیرعامل انتشارات سوره مهر ادامه داد: در این چند سال ایشان گلایههایی هم درباره عدم توجه کافی به ظهور و بروز هنری و ادبی حماسهآفرینیهای نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس داشتند که این گلایه واقعا هم بر حق است.

وی گفت: مقام معظم رهبری فرمودهاند که فعالیت ارتش جمهوری اسلامی در جنگ تحمیلی هنوز به قدر کافی و سزاوار در عرصه هنر و ادبیات بازنموده نشده است و ما باید در این راه گامهای جدیتری برداریم.

حمزهزاده افزود: این دغدغهها و گلایههایی که وجود داشته باعث شد ارتباط عمیقتری با مقامات ارتش از جمله مقامات نیروی دریایی ایجاد کنیم و در دیدارهای متعددی سعی کردیم حوزه هنری و ظرفیتهای هنری آن را برای ایشان بازگو کنیم. در نهایت تصمیم بر این شد که در یک ارتباط نزدیکتر و محفلی این آشنایی گسترش یابد و هنرمندان و مسئولان دفاتر مختلف حوزه هنری اقدام به فعالیتهای بیشتری در این راستا کنند.

مدیرعامل موسسه توسعه سینمایی سوره خاطرنشان کرد: این نشست نخستین نشست محفلی ما با مسئولان نیروی دریایی است تا آشنایی دوسویهای از ظرفیتهای دو طرف برای انجام کارهای تولیدمحور هنری و ادبی صورت گیرد؛ در ادامه هم سفری با حضور مقامات نیروی دریایی و مسئولان و هنرمندان حوزه هنری به شمال کشور زمینهسازی شده تا این آشنایی و همکاری صورت جدیتری به خود بگیرد و هنرمندان عرصههای مختلف بتوانند در زمینههای تولید آثار سینمایی، شعر و رمان و تاریخ شفاهی و... فعالیت بیشتری داشته باشند.

وی در پایان با بیان اینکه هنرمندانی که در این نشست حاضرند و به مسافرت خواهند رفت از جمله بهترینها در رشتههای هنری خودشان هستند، گفت: این جمع، جمع باکیفیتی از هنرمندان ایرانی است که در عرصههای شعر و ادبیات و سینما و... از بهترین هنرمندان این روزگار به شمار میآیند و ما امیدواریم که این آشنایی و سفر پیشرو با خیرات و براکات زیادی همراه باشد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار