عملیات نصر 5؛

تسخیر سنگرهای حفره روباه توسط رزمندگان اسلام

ایران در موقعیت مناسب استراتژِیکی قرار گرفته بود و با تسلط بر ارتفاعات منطقه به ویژه بلندی‌های بوجار، راه نفوذ ضد انقلاب به داخل مرزهای ایران اسلامی مسدود می‌ شد و با تسخیر ارتفاعات مشرف به شهر قلعه دیزه عراق این شهر در دید کامل رزمندگان قرار می‌گیرد، به طوری که با چشمان غیرمسلح قابل رویت می‌باشد. با تأمین و تثبیت مواضع متصرفه، 20 کیلومتر از نوار مرزی، تحت کنترل سپاه اسلام در آمد. این‌ موفقیت‌ نشانه‌ی‌ انعطاف‌ و پشت‌کار نیروهای‌ ایرانی‌ در انجام‌ هر نوع‌ عملیات، در هر منطقه‌ بود
کد خبر: ۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۰ - 25June 2013

تسخیر سنگرهای حفره روباه توسط رزمندگان اسلام

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، نیروهای ایران در جریان تکمیل عملیات کربلای 10 سپاه پاسداران، دشمن بعثی عراق  را در منطقه بلندیهای بوجار مورد حمله قرار دادند و ضربات مؤثری به آنها وارد کردند و سنگرهای آنان را که معروف به «حفره روباه» بود، یکی پس از دیگری به تسخیر خود درآوردند، دشمن در حالی که شکست خورده بود  به طرف مرزهای بینالمللی عقب نشینی کرد.

هدف از عملیات نصر 5، تکمیل خطوط پدافندی نیروهای اسلامی در منطقه غرب سردشت، بستن معابر نفوذی ضد انقلاب و جاش های دشمن و گسترش ارتباط با نیروهای تحت امر قرارگاه رمضان بود. استفاده از تاکتیک های ویژه جنگ های کوهستانی توسط نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از خصوصیات بارز این عملیات بنظر می رسید.


مسدود شدن معابر ضد انقلاب در دشت بوجار و محدودیت فعالیت آنها و کنترل سپاهیان اسلام بر نوار مرزی از دیگر اهداف این عملیات بود.

در عملیات نصر 5، علاوه بر خارج کردن تعداد 10 روستای ایران از زیر دید و تیر مستقیم عراق و تعداد 19 روستای عراق در دید و تیر رزمندگان اسلام قرار داشتند. ایران در موقعیت مناسب استراتژِیکی قرار گرفته بود و با تسلط بر ارتفاعات منطقه به ویژه بلندیهای بوجار، راه نفوذ ضد انقلاب به داخل مرزهای ایران اسلامی مسدود می شد و با تسخیر ارتفاعات مشرف به شهر قلعه دیزه عراق این شهر در دید کامل رزمندگان قرار میگیرد؛ به طوری که با چشمان غیرمسلح قابل رویت میباشد. با تأمین و تثبیت مواضع متصرفه، 20 کیلومتر از نوار مرزی، تحت کنترل سپاه اسلام در آمد.

این موفقیت نشانهی انعطاف و پشتکار نیروهای ایرانی در انجام هر نوع عملیات، در هر منطقه بود.

شرح کامل عملیات  

در عملیات نصر 5، شهید احمد کاظمی فرمانده لشکر 8 نجف، 15دقیقه بامداد در تاریخ 3/4/1366 آغاز عملیات را جهت تصرف ارتفاع فرفری در غرب سردشت اعلام کرد. پس از گذشت 2 ساعت ارتفاعات کله قندی و فرفری سقوط کرد و رزمندگان اسلام مشغول پاکسازی مناطق شدند، ولی در یال کله قندی نیروهای عمل کننده با مقاومت و انبوه آتش دشمن برخورد کردند که با تدبیر فرماندهی، در روشنی هوا نیروهای عراقی مجبور به ترک منطقه و نیروهای اسلام در آنجا مستقر شدند.


با تصمیم سردار عزیز جعفری فرمانده قرارگاه قدس، گردان امام رضا کار شناسایی و طراحی عملیات را برای تصرف یال ارتباطی بین دو ارتفاع کله قندی و فرفری که پایگاه دشمن در آن مستقر است را در روز دوم عملیات آغاز کرد. گردان امام رضا از لشکر 8 نجف، با 6 دسته از سه محور اصلی از سمت کله قندی و یک محور فریب از سمت فرفری به سمت هدف حرکت کردند و پس از درگیری شدید در ساعت 22:30، آتش نیروهای خودی کمک کرد تا قبل از روشنایی هوا به اهداف خود دست یابند و پس از آن دستگاههای مهندسی جهاد سازندگی وارد منطقه شدند و اقدامات مهندسی را شروع کردند.

صبح روز بعد دشمن با تمرکز آتش خمپاره روی نیروهای خودی مستقر در یال ارتباطی و ارتفاع فرفری سعی داشت خود را از یال صخره ای بالا بکشد که با دیدبانی و هدایت آتش خمپاره ها توسط احمد کاظمی و وارد شدن چند تانک لشکر 27 حضرت رسول (ص) و شلیک به سمت دشمن، فعالیت های نیروهای مهاجم کاملاً فروکش کرد.


ارتش عراق با جمع آوری نیروهای پیاده خود در منطقه عملیاتی نصر 5، در ساعت 1:30 بامداد مورخ 8/4/1366 پاتک سنگینی را علیه نیروهای اسلام آغاز کرد. در این پاتک که تا ساعت 8:30 ادامه داشت نیروهای دشمن توانستند بخشی از یال ارتباطی را تصرف کرده و رزمنگان اسلام را تحت فشار قرار دهند.

در این عملیات دشت بوجار و تعدادی از روستاهای ایران که زیر دید و تیر مستقیم رژیم  بعث عراق بود آزاد گردید و طی آن یک گردان از تیپ پیاده از لشکر 24 ارتش عراق و یکی از گروهان مکانیزه از همین تیپ منهدم شد و یک گردان از نیروهای دفاع الوطنی "جاش" نیز به طور کلی از بین رفتند. 

خلاصه ی عملیات نصر 5

زمان: در ساعت 2 بامداد مورخ 3 تیرماه 1366

رمز عملیات: «یا زهرا (س)»

وسعت منطقه عملیات: 20 کیلومتر مربع

فرماندهان: شهید احمد کاظمی فرمانده لشکر 8 نجف، سرلشکر عزیز جعفری فرمانده قرارگاه قدس

اهداف عملیات: به منظور پاسخگویی به شرارتهای عراق در خلیج فارس، بمباران مناطق کردنشین، تصرف و تأمین بخشی از ارتفاع مسلط بر قلعه دیزه عراق

مکان: جنوب غربی شهرستان سردشت

نیروی عمل کننده: سپاه پاسداران. 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار