علی‌اکبر صالحی در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه لبنان؛

ایران اجازه نمی‌دهد برای سوریه از بیرون نسخه‌ای پیچیده شود

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: ایران اجازه نخواهد داد نسخه‌ای از خارج برای ملت سوریه پیچیده و بر آن‌ها تحمیل شود.
کد خبر: ۶۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۵ - 23June 2013

ایران اجازه نمی‌دهد برای سوریه از بیرون نسخه‌ای پیچیده شود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، علیاکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی با همتای لبنانیاش که عصر روز شنبه در محل وزارت خارجه برگزار شد، گفت: ما امیدواریم عقلای قوم و کشورهای صاحب نفوذ در منطقه و خارج از منطقه جمع شوند و راهحلی سوری ــ سوری تنظیم کنند تا مردم سوریه تصمیمگیر نهایی آیندهشان باشند.

صالحی با تأکید بر "این موضع جمهوری اسلامی و تصمیم قطعی ماست"، خاطرنشان کرد: ما اجازه نمیدهیم نسخهای از خارج برای سوریه پیچیده شود.
 
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره شرکت ایران در کنفرانس "ژنو2" گفت: هنوز تصمیم نهایی برای برگزاری این اجلاس گرفته نشده و ما مطمئن نیستیم که این کنفرانس برگزار خواهد شد یا خیر.
 
درباره این کنفرانس اظهارنظرهایی شده است. برخی مسئولان کشورهایی که دارای حق وتو هستند نظراتی را دادهاند و بعضیها گفتهاند خواهان شرکت ایران در این اجلاس هستند و برخی کشورهای دیگر از طریق وابسته و غیرمستقیم به ما گفتهاند علاقهمند به مشارکت ایران در اجلاس "ژنو2" هستند.
 
صالحی افزود: با توجه به اهمیت ایران در منطقه، اگر تصمیم گرفته شد که چنین نشستی برگزار شود، قطعاً ایران در آن شرکت میکند.
 
رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سؤالی دیگر درباره سوریه اظهار کرد: ما مواضعمان را درباره سوریه و حمایت از آن اعلام کردهایم. از روزی که بحران سوریه شروع شد، تأکید کردیم ملت سوریه باید از آزادیهای لازم برخوردار باشد و دولت سوریه هم باید به خواستهای قانونی ملتش پاسخ دهد. ما اعلام کردیم دخالت بیگانگان را در سوریه نمیپذیریم.
 
وی با اشاره به حمایت ایران از دولت و ملت سوریه گفت: این واضح است که ایران از سوریه حمایت میکند. ما چیزی را دراینباره مخفی نمیکنیم. ما همواره حمایتهای اقتصادی و سیاسیمان را از دولت و ملت سوریه داشتهایم و به این حمایت ادامه میدهیم.
 
وزیر امور خارجه کشورمان درباره ورود حزبالله لبنان به سوریه و درگیریها در این کشور گفت: آنها خودشان میتوانند از اقداماتشان دفاع کنند و نیازی نیست که ما از آنها دفاع کنیم.
 
صالحی درباره نشست (دوستان سوریه) در دوحه قطر گفت: هر نشستی که برای حل بحران سوریه باشد و در آن منافع ملی سوریه لحاظ شود، بهطوری که بدون دخالت و تحمیل راهحلی از خارج نسخهای برای سوریه پیچیده شود، حمایت میکنیم. اما اگر قرار باشد نشستی منجر به آن شود که سلاح به دست مزدوران و تروریستها در سوریه برسد و کشتار در سوریه را طولانی کند و خرابی به بار آورد، مخالفیم.
 
او تأکید کرد: در حیرتم که غربیها از حقوق بشر دم میزنند، چگونه به آدمخواران در سوریه میخواهند سلاح برسانند. این تناقض در مواضع آنها همیشه بوده است. آنها از منطق قدرت پیروی میکنند چرا مرجع حق و باطل را خودشان میدانند اما جامع بشری هیچگاه توجیه آنها را برای ارسال سلاح به مزدوران نمیپذیرد و انشاءالله بهزودی مکر آنها به خودشان و آثار سلبی اقداماتشان به آنها بازمیگردد.
 
وی گفت: بیش از دو سال است که از بحران سوریه میگذرد و عملاً یک جنگ جهانی علیه سوریه به راه افتاده است که مجموعه کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه دست به دست هم دادند و به جان ملت سوریه افتادهاند، اما بهلطف خدا و وحدت بین ملت و دولت در سوریه این کشور توانسته است در برابر همه فشارها مقاومت کند.
وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: هروقت مردم پشتیبان نظام و دولتشان باشد، هیچ قدرتی نمیتواند آن نظام و مردم را تسلیم کند. امیدواریم هرچه زودتر غربیها سر عقل بیایند. چراکه ممکن است کنترل حوادث بعدی را از دست بدهند. پیشنهاد میکنم آنها کاری نکنند که از وضعیت بد به وضعیت بدتر برویم.
 
او در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتیاش با اشاره به روابط ایران و لبنان گفت: روابط دو کشور در بعد سیاسی در بهترین شرایط است و ضرورت دارد فضای خوب سیاسی بین دو کشور حفظ شود. ما موافقت نامه های همکاری با یکدیگر داریم و در این نشست دو طرف تأکید کردند که تلاش کنند موانع پیشِروی اجرای این موافقتنامهها رفع شود.
 
وی گفت: رفت و آمد بین دو ملت تسهیل شده است و خوشبختانه صدور ویزا برای سفر میان دو کشور آسان شده است. قطعاً نزدیکی دو ملت زمینههای تقویت روابط تجاری، صنعتی، علمی و فرهنگی را فراهم خواهد کرد.
 
صالحی از گفتوگوی همتای لبنانیاش درباره سوریه در این نشست گفت و افزود: دو طرف ابراز امیدواری کردند که طرفهای درگیر در سوریه هرچه زودتر قدمی سازنده برای رفع بحران بردارند تا هرچه زودتر شاهد برقراری صلح و ثبات در سوریه باشیم.
 
وی اضافه کرد: متأسفانه ما هرروز شاهد ریخته شدن خون بیگناهان و خرابی بیش از پیش امکانات زیربنایی سوریه هستیم.
 
وزیر خارجه ایران همچنین ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک به لبنان سفر کند.
نظر شما
پربیننده ها