کتاب مفتاح مجمع‌البیان منتشر شد

کتاب مفتاح مجمع‌البیان تالیف جمعی از محققان حوزه از سوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) در ۸۰۰ صفحه منتشر شده است.
کد خبر: ۶۳۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰ - 22December 2015

کتاب مفتاح مجمع‌البیان منتشر شد

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، اکبر صبوری، مسئول روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم (ع) گفت: کتاب مفتاح مجمع البیان تالیف جمعی از پژوهشگران است که چهار فهرست از قرآن کریم را به پژوهشگران ارائه میکند.

وی ادامه داد: فهرست موضوعات مجمع البیان، فهرست نظم سورهها و آیات، فهرست آیات ناسخ و منسوخ و فهرست اسباب نزول از جمله محورهایی است که در این مجموعه ارایه شده است.

صبوری تصریح کرد: براى تهیه این معجم نخست قلمرو کار با مطالعه در روش مرحوم طبرسى روشن شد و عناوین دیگری مانند المکى و المدنى، عدد الایه، اختلاف الایه، فضل السوره، الاعراب، القرائه، الحجه، اللغه، نظم الایات، نظم السور، النزول، القصه، فصول متفرقه، اعلام، اشعار، ازمنه و امکنه، قبائل، فرق و مذاهب، کتب و احادیث نیز به آن افزوده شد.

مدیر روباط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) بیان کرد: هشت عنوان اول، چون در غالب سورهها و آیات با همان نظم و نسق آیات قرآنى مورد توجه علامه طبرسى قرار گرفته است، محقق و پژوهشگر را از داشتن راهنما و فهرست بى نیاز مىکند.

وی افزود: سه عنوان دیگر یعنى نظم الایات و نظم السور و النزول گر چه با ترتیب آیات قرآنى مطرح شده اما به دو دلیل نیاز به فهرست و راهنما دارد یکى اینکه در همه موارد این بحث مطرح نشده و دیگر اینکه گاه نویسنده کتاب سخن از نظم یا شأن نزول را در ضمن تفسیر آیات آورده است از این رو این سه عنوان در دستور کار قرار گرفت.

صبوری گفت: این راهنما، به صورت الفبایى منظم شده است. بنابراین کلمات اصلى که در حکم عنوان هاى مادر هستند بر حسب الفباى «ماده» منظم شده و در هر یک از این عناوین مادر، عنوان هاى ریز به حسب الفبایى «هیئت» مرتب شده است براى نمونه کلمه «حمد» عنوان مادر است که در حرف «حاء» آمده و کلمات: تحمید، حامد، محمد، محمود، به ترتیب الفبایى هیئت آمده است.

وی با اشاره به دیگر ویژگیهای این کتاب اظهار کرد: هر گاه در کنار مطلب از علامه طبرسى، حدیثى نیز نقل شده در جلوى عنوان تعبیر «فیه حدیث» آمده که پژوهشگر را به وجود حدیث در زمینه آن مطلب مانند «اتمام النعمة فى الدنیا و الاخرة ـ فیه حدیث» راهنمایى مىکند.

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار