با حضور رجبی معمار و صفاری‌نیا؛

نمایشگاه بین‌المللی تجسمی جایزه مصطفی(ص) آغاز به کار کرد

بخش ویژه تجسمی جایزه مصطفی(ص)، نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام، با حضور مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و رئیس پارک فناوری پردیس، در نگارخانه «تابستان» خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.
کد خبر: ۶۳۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲ - 23December 2015

نمایشگاه بین‌المللی تجسمی جایزه مصطفی(ص) آغاز به کار کرد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس نمایشگاه بینالمللی تجسمی جایزه مصطفی(ص) توسط مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و مشاور فرهنگی و هنری شهردار تهران و با حضور مهدی صفارینیا، رئیس پارک فناوری پردیس و دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) افتتاح شد.

در این نمایشگاه که تجلی همنشینی علم و هنر محسوب میشود؛ پوسترها و عکسهایی از هنرمندانی چون ابراهیم حقیقی، کورش پارسانژاد، فرزاد ادیبی، ساعد نیک ذات، محسن راستانی و ...  با موضوع نقش علم و فناوری در زندگی بشریت به نمایش درآمده است.

به نظر میرسد نمایشگاه تجسمی جایزه مصطفی(ص) با پیشبینی درست نیازهای بصری جایزه، دستیابی به اهداف مشخصی را برنامهریزی کرده باشد. گر چه کشورهای مسلمان در مسیر توسعه کم و بیش نوپا هستند اما برآیند حرکتهایی که تاکنون شکلگرفته، نشان از پویش و خلاقیت دارد و این نکته نه تنها در فضای علمی بلکه در جنبشهای تجسمی این کشورها نیز نمود یافته است.

جایزه مصطفی(ص) که قرار است با تمرکز به پیشرفتهای علمی به جایزهای بزرگ در جهان اسلام و در بین دانشمندان کشورهای اسلامی بدل شود، فرصتی برای تجربه در زمینههای مختلف هنری نیز پدید آورده تا به بروز و ظهور این مفهوم کمک کند.

مهدی صفاری نیا، رئیس پارک فناوری پردیس و دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) در حاشیه افتتاح این نمایشگاه، درباره لزوم حضور بخش تجسمی در این جایزه، اظهار داشت: ما در حوزه پیشرفتهای علم و فناوری کشورهای اسلامی یا مسلمانان در سطح جهان، کمتر شاهد انعکاس فعالیتهای آنها در سطح رسانهها هستیم و وقتی در بخشهای مختلف جستجو میکنیم کمتر ردپای فعالیتهای علمی دانشمندان اسلامی مخصوصا در دهههای اخیر را میتوانیم پیدا کنیم.

وی سپس افزود: با این نگاه که بتوانیم گوشه بسیار کوچکی از فعالیتهای دانشمندان جهان اسلام را در ابعاد هنری به تصویر بکشیم، اقدام به برپایی نمایشگاه تجسمی جایزه مصطفی(ص) کردیم تا بتوانیم انشااله خروجیهای این نمایشگاه را در رسانهها منتشر کنیم و فتح بابی شود برای اینکه هنرمندان چه در ایران چه در دیگر کشورهای اسلامی، توجه بیشتری به حوزه علم و فناوری داشته باشند و کمک کنند که این پیشرفتها در قالب هنر به تصویر کشیده شود و هر چه بیشتر در سطح جهانی منتشر شود.

هانیه حیدری، محمود آراستهنسب، حسام بیکمحمدی، نوید صالحفکر، محمدرضا حافظی، ریحانه علایی و نصیر بشیری در بخش ورکشاپ؛ زهره صدرینژاد، علی بیات، بیتا ریحانی، سعید عامری، ارشاد فتاحیان، رضا عزیزی، حامد جابرها، حسن غفاری در بخش عکس و علیرضا نبیی، بهاره خباز، بهزاد متبحری، هما دلورای، نغمه فلور ذبیحی، احسان رضوانی، پدرام حربی، تهمتن امینیان، امیرحسین قوچیبیک، بهراد جوانبخت در بخش پوستر، از دیگر شرکتکنندگان در این نمایشگاه هستند.

همچنین شرکتکنندگانی از ترکیه، لبنان، سوئد و ... نیز از کشورهای دیگر در بخش عکس حضور دارند.

گفتنی است، جایزه مصطفی(ص)، جایزه عالی علم و فناوری است که هر دو سال یکبار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اعطا میشود. این جایزه به احترام نام پیامبر اعظم اسلام و به دلیل تاکید بسیار آن حضرت به علمآموزی، به نام یکی از القاب ایشان، مصطفی، به معنای برگزیده نامگذاری شده است. این جایزه در سال جاری برای نخستین بار اهدا خواهد شد. هدف از اعطای جایزه مصطفی(ص) ترویج و تشویق علمآموزی و پژوهش در کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی (OIC) است. این جایزه توسط پارک فناوری پردیس جمهوری اسلامی ایران برگزار میشود.

گفتنی است، این نمایشگاه تا 7 دی ادامه خواهند داشت و علاقهمندان میتوانند برای دیدن آثار همهروزه از ساعت 13 تا 20 به نشانی خیابان آیتالله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار