رهبر معظم انقلاب از بزرگترین واقفان کتاب به آستان قدس هستند

رییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی با وقف 14 هزار نسخه خطی در رأس واقفان کتب خطی آستان قدس رضوی قرار دارند.
کد خبر: ۶۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۲ - 18November 2013

رهبر معظم انقلاب از بزرگترین واقفان کتاب به آستان قدس هستند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از ایرنا ، محمد هادی زاهدی، رییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی که در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان اینکه، رهبر معظم انقلاب تاکنون 14هزار نسخه کتاب خطی را به آستان قدس اهدا کرده است، گفت: تاکنون 10 جلد کتاب از فهرست کتاب های اهدایی معظم له چاپ شده است.

رییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: این نهاد از موسسات پیشرو کشور در زمینه توسعه فضای کتابخانه ای و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.وی اظهار داشت: کتابخانه آستان قدس رضوی از کتابخانه های کهن کشور که حدود 11 قرن سابقه مکتوب دارد و منابع مکتوب ارزشمندی نیز از سده های مختلف دوران اسلام در آن نگهداری می شود.

زاهدی بیان کرد: کتابخانه آستان قدس رضوی یکی از گنجینه های بزرگ جهان اسلام است که موفق شده با ماندگاری خود و حفظ آثار ارزشمند 14 قرن گذشته نقش مهمی در توسعه فرهنگ اسلامی ایفا کند.

رییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: در کتابخانه آستان قدس رضوی که از بزرگترین کتابخانه های جهان اسلام به شمار می رود، قرآن های منسوب به دستخط هفت نفر از ائمه معصومین (ع) را در خود جای داده که بخشی از آنها در گنجینه ویژه دستخط ائمه در موزه آستان به نمایش گذاشته شده است.

وی گفت: نخستین قرآن منسوب به خط ائمه معصومین (ع) که به آستان قدس رضوی اهدا شده مربوط به سده چهارم هجری قمری می باشد.

زاهدی خاطرنشان کرد : در کتابخانه آستان قدس رضوی بیش از 85 هزار نسخه خطی مکتوب از سده های نخستین اسلام تا دوران معاصر نگهداری می شود.

رییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی پژوهش محوری را رویکرد کنونی این سازمان در بخش کتابخانه ها عنوان کرد و گفت: تولیدات علمی که توسط مراجعه کنندگان به کتابخانه ها و محققان انجام و در این کتابخانه ها نگهداری می شود رقم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

زاهدی افزود: پارسال 250 مقاله علمی که در نشریات مختلف ملی و بین المللی به چاپ رسید نتیجه رویکرد پژوهشی این سازمان و دستاورد محققانی است که از منابع مکتوب و جامع کتابخانه آستان قدس رضوی بهره گرفته اند.

وی با اشاره به رویکرد تخصصی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نسبت به مقوله کتاب و کتابخوانی گفت: اکنون 50 باب کتابخانه مربوط به این سازمان در موقوفات آستان قدس در سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد 10 کتابخانه تخصصی مربوط به علوم مختلف می باشد.

زاهدی با تاکید بر اهتمام این سازمان در بخش امانت دادن و اهدای کتاب به اشخاص و مراکز فرهنگی و علمی مختلف، گفت: در سه سال گذشته 200 هزار جلد کتاب به مراکز پژوهشی، فرهنگی و آموزشی مختلف در کشور اهدا یا به امانت داده شده است.

وی ادامه داد: ارایه خدمت از طریق کتابخانه های سیار و کتاب رسانی به استادان دانشگاه ها، حوزویان، توانجویان و جانبازان از دیگر رویکردهای سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در امر توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

رییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیان کرد: غنی سازی منابع کتابخانه های مراکز فرهنگی بویژه حوزه های علمیه و ساخت کتابخانه در زمینهای موقوفی از اولویت های سازمان کتابخانه های آستان قدس رضوی است که در این راستا پارسال سه کتابخانه در شهرستان های درگز، قوچان و سرخس ساخته شد.

زاهدی با اشاره به افزودن شش هزار و 500 مترمربع فضای کتابخانه ای به مجموعه کتابخانه های آستان قدس رضوی، اظهار داشت: کتابخانه های آستان قدس رضوی در سبزوار و تربت حیدریه نیز اکنون در دست ساخت و نوسازی کتابخانه آیت الله حکیم در تهران نیز در حال انجام است.

وی بیان کرد: با توجه به رویکرد جدید این سازمان مبنی بر توسعه دایره کتابخوانی در فضای مجازی، امسال کتابخانه دیجیتال آستان افتتاح می شود که هم اکنون به صورت آزمایشی بخشی از آن در معرض بازدید عموم قرار گرفته است.

رییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: امسال امانتکده کتاب های جیبی برای نخستین بار در مجموعه کتابخانه های آستان قدس رضوی راه اندازی می شود که اکنون برای نمونه بخشی از کتابخانه آیت الله شیخ هاشم قزوینی در محمدآباد، در بخش خواهران و برادران به امانتکده کتاب های جیبی تبدیل شده است.

زاهدی با بیان اینکه غنی سازی منابع و مداکر مورد نیاز محققان در کتابخانه آستان قدس رضوی از دیگر اولویت های این سازمان است، افزود: اکنون 21 میلیون مدرک اعم از سند، کتاب و نشریه در مجموعه کتابخانه های آستان قدس رضوی موجود است.

وی اظهار داشت: در 50 کتابخانه آستان قدس رضوی سه میلیون و 500 هزار جلد کتاب، 13 میلیون سند، یک میلیون و 500 هزار نشریه، 45 هزار قطعه عکس و بیش از سه میلیون کتاب الکترونیکی وجود دارد.

رییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: کتابخانه آستان قدس رضوی حزو برترین کتابخانه های کشور به لحاظ مراجعه کنندگان می باشد به طوری که در شش ماه ابتدای امسال بیش از سه میلیون نفر به کتابخانه های آستان مراجعه کرده و یک میلیون و 432 هزار جلد کتاب در این کتابخانه ها به امانت داده شده است.

وی شمار اعضای کتابخانه های آستان قدس رضوی را 551 هزار نفر عنوان و بیان کرد: این اعضا علاوه بر به امانت گرفتن کتب از منابع مکتوب کتابخانه ها که به صورت قفسه باز عرضه می شود استفاده می کنند.

زاهدی افزود: در پنج سال گذشته براساس سند چشم انداز 20 ساله این سازمان که تبدیل شدن آن به غنی ترین و کامل ترین کتابخانه جهان اسلام است، از سوی تولیت آستان 50 میلیارد ریال اعتبار به بخش خرید کتاب در این سازمان اختصاص یافت.

وی گفت: در پنج سال گذشته در حوزه کتاب های چاپی، با صرف بودجه مورد نظر 746 هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف خریداری و 518 هزار جلد کتاب از طریق وقف یا اهدا به منابع مکتوب این سازمان افزوده شده است.

زاهدی بیان کرد: در پنج سال گذشته در حوزه کتاب های خطی و چاپ سنگی 15 هزار و 780 نسخه کتاب به این سازمان اهدا و هشت هزار و 146 نسخه کتاب خریداری شده است.

رییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، دیجیتال سازی منابع کهن و خطی موجود در کتابخانه های سراسر کشور به صورت رایگان در محل خود آنها را از دیگر خدمات این سازمان برشمرد و گفت : تاکنون منابع کهن خطی موجود در کتابخانه های شاهچراغ شیراز، حوزه علمیه بیرجند، لار و خوانسار دیجیتال شده و منابع کتابخانه گلپایگان نیز در دست انجام است.

وی با بیان اینکه اکنون مجموع کتابخانه های آستان قدس رضوی ارتباط موثری در حوزه تبادل منابع مکتوب با سایر کشورها ندارد، افزود: اکنون به 88 زبان زنده دنیا کتاب در مجموعه کتابخانه های آستان وجود دارد که عمده آنها به زبان انگلیسی است. 

زاهدی درپایان با اشاره به برنامه های این سازمان در هفته کتاب و کتابخوانی گفت: ارایه خدمات بدون محدودیت به زائران و مهمانان حرم قدسی، برگزاری مسابقه کتابخوانی، برپایی نمایشگاه کتاب، برداشتن محدودیت در ارائه و امانت دهی کتابها، شناسایی و تقدیر از اعضای نمونه و فعال کتابخانه ها، تقدیر از واقفان، اهداکنندگان، جوان ترین و مسن ترین اعضای کتابخانه ها از جمله این برنامه ها هستند.

نظر شما
پربیننده ها