یادداشت؛

نامه امام و تأثیر آن بر اقتدار امنیتی سپاه

سپاه به‌واسطه تکلیف قانونی مبنی بر حفظ و حراست از ارزش‌های انقلاب اسلامی و تأکید امام خمینی(ره) در مسئولیت سپاه مقابل هواپیماربایی، امنیت هواپیمایی کشور را عهده‌دار می‌شود و در این مسیر اقتدار خود را به رخ جهانیان می‌کشد.
کد خبر: ۶۳۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۱ - 27December 2015

نامه امام و تأثیر آن بر اقتدار امنیتی سپاه

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس ـ رحیم محمدی: انقلاب اسلامی ایران زمانی که به پیروزی میرسد و دست استکبار جهانی از کشورمان کوتاه میشود، انواع دسیسهها برای این انقلاب مردمی از سوی استکبار جهانی آغاز میشود.

در شرایطی که هنوز انقلاب اسلامی دوام لازم را نیافته اقدامات تجزیهطلبانه در شمال، غرب، جنوب و شرق کشور توسط ایادی استکبار آغاز میشود؛ اما بهواسطه حضور نیروهای مردمی و سپاه، غائلههایی که میرفت تا بنیان انقلاب را خدشهدار کند، با شکست مواجه میشود.

البته این تنها اقدام دشمن برای به انحراف کشاندن انقلاب نبود؛ چرا که از همان روزهای نخست انقلاب ترورهای یاران اصیل انقلاب همچون شهیدان مطهری، مفتح، بهشتی، رجایی، باهنر و امامان جمعه نیز صورت میگیرد؛ با این حال تمام این اقدامات نیز ره به جایی نمیبرد.

بر این اساس ترفند دیگری برای ضربه زدن به انقلاب میاندیشند؛ ترفندی که اگر چه در مراحل اولیه موفقیتهایی را در پی داشت، ولی با حضور سپاه، ترفند جدید آنها یعنی هواپیماربایی نیز عقیم میماند؛ زیرا وقوع چندین مورد هواپیماربایی موفق در سالهای اولیه پس از پیروزی انقلاب و در دوران جنگ تحمیلی، باعث شد تا امام خمینی(ره) حفاظت از خطوط هوایی غیرنظامی را در ۵ دیماه ۱۳۶۳ به مردمیترین نهاد نظامی کشور یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بسپارد.

به همین منظور سپاه پاسداران علیرغم آن که آموزشهای لازم در این خصوص را ندیده بود، ولی با جسارت و شجاعت برآمده از ایمان الهی و نیز مسئولیتپذیری در حفاظت از دستاوردهای انقلاب، در این مسیر وارد میشود و پس از نثار چندین شهید و جانباز، موفق میشود بهطور کامل در این عرصه نیز مقتدرانه حضور خود را به رخ دسیسهچینان بکشد.

در این مسیر وقتی حضور موفق سپاه در عرصه مقابله با هواپیماربایی بر همگان عیان میشود، برخیها که توان دیدن این موفقیت برایشان سخت بود، زمزمههایی را برای خاتمه دادن به ماموریت سپاه در این عرصه مطرح میکنند؛ به همین دلیل سردار محسن رضایی فرمانده وقت کل سپاه در نامهای به محضر امام خمینی(ره) درخواست رهنمود برای ادامه کار یا خاتمه یافتن این مأموریت سپاه را میکند.

محسن رضایی در این نامه با اشاره به دستوری که امام خمینی(ره) در سال ۱۳۶۳ صادر و سپاه پاسداران را مسئول جلوگیری از هواپیماربایی فرمودند، یادآور شده: «سپاه از این مأموریت خطیر روسفید بیرون آمد و هشت مورد در هوا و دوازده مورد در زمین توطئههای ربودن هواپیماها را خنثی کرد... پس از خاتمۀ ظاهری جنگ، حضور سپاه به طرق مختلف دستخوش برخوردهای گوناگون شد؛ که از لحاظ حفظ مسائل امنیتی پرواز، برای سپاه مشکلاتی ایجاد نموده و مجموعۀ تشکیلات موجود در فرودگاه با زنده کردن قوانین سابق، حضور سپاه را با طرح مسئلۀ «نداشتن جایگاه قانونی» تخطئه می نمایند.»

امام خمینی(ره) هم در پاسخ به نامه شماره ۱۳۷۴ـ۱ / ف. مورخ۶۷/۹/۱۰ محسن رضایی (فرمانده وقت سپاه)، مرقوم فرمودند:

«جناب آقای محسن رضایی، فرمانده محترم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

با تشکر از زحمات ارزشمند سپاه پاسداران در حراست از هواپیماها و برخورد با هواپیما ربایان و با ابلاغ سلام به آنان، سپاه پاسداران چون گذشته مسئول حفاظت هواپیماها میباشد، و در صورت ربوده شدن هواپیمایی، سپاه مسئول میباشد. روح الله الموسوی الخمینی (۱۳۶۷/۱/۱۰)»

البته حدود وظایف سپاه پاسداران در حفاظت از هواپیماها و لزوم برخورد شایسته با مردم از سوی مأمورین فرودگاه نیز موضوع دیگری بود که سه نفر از وزراء وقت دولت در سال ۱۳۶۷ آن را از امام خمینی(ره) جویا میشوند.

«با سلام و اهدای تحیات، پیرو صدور فرمان حضرتعالی مبنی بر مسئولیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قبال ربوده شدن هواپیماها، در اقدام جهت تهیه و تدوین آییننامۀ اجرایی حفاظت از هواپیماها و نحوۀ ادارۀ فرودگاههای کشور، این سؤال پیش آمده است که آیا منظور حضرتعالی از حفاظت هواپیماها مسئولیت سپاه پاسداران در کل امور فرودگاه، شامل حفاظت پارکینگ هواپیماها، باند پرواز، دربهای ورودی و خروجی باند و سالنها، همچنین مسئولیت نیروهای انتظامی شهربانی و گمرکات و اطلاعاتی (حراست مستقر در فرودگاه) بوده؟ یا مسئولیت سپاه صرفاً در قالب گارد پرواز بهمنظور مقابله با ربودن هواپیما در هوا میباشد؟ خاطرنشان میسازد کنترل ترددها، امور مربوط به حراست ها، امور انتظامی، امور گمرکی و... بر اساس قوانین و مقررات جاری هماکنون توسط ارگانهای مسئول در حال انجام است. خواهشمند است اینجانبان را راهنمایی و ارشاد فرمایید.

محمد سعیدیکیا، وزیر راه و ترابری ـ محمد محمدی ریشهری، وزیر اطلاعات ـ محمدجواد ایروانی، وزیر امور اقتصادی و دارایی»

به دنبال طرح این موضوع از سوی وزرای مورد اشاره، امام خمینی(ره) در پاسخ عنوان میکنند:

«بسمه تعالی

بنا بر گزارشات واصله، وضع فرودگاه بسیار خراب است. گاهی برای یک قطعۀ کوچک طلا و چیزهایی از این قبیل که خارج نگردد مردم را اذیت میکنند. فرودگاه هر کشوری چهرۀ ظاهری آن کشور در برابر بیگانگان است. قبلاً گفتهام حفاظت هواپیماها با سپاه است. مقدمات و مؤخرات آن هم با نخستوزیر است، که با مسئولین مربوطه جلسه بگذارد و مسئله را حل کند. اکنون نیز تأکید میکنم که آقای نخستوزیر در اسرع اوقات این مسئله را حل نماید، و گزارش آن را به اینجانب بدهد؛ و نگذارد مردم بیش از این در رنج باشند. والسلام.

روح اللّه الموسوی الخمینی (۱۳۶۷/۱۱/۳)»

سپاه با ابلاغ پیامهایی که به آنها اشاره شد، به کار خود ادامه داد تا اینکه امام خمینی(ره) به ملکوت اعلی میپیوندند و خلف صالح ایشان حضرت آیتالله خامنهای به رهبری جامعه اسلامی برگزیده میشوند؛ ایشان نیز در تأکیدی مجدد خواستار ادامه حضور سپاه در حفاظت از پروازها میشود.

ایشان تأکید میکنند: «سپاه پاسداران مأموریت دارد نسبت به حفاظت از هواپیماهای کشوری و مقابله با هواپیماربایی و برقراری امنیت پرواز در فرودگاهها و خطوط هوایی کشور اقدام نماید.»

بدین ترتیب سپاه پاسداران که از سال ۶۳ عهدهدار حفاظت از امنیت پروازها شده بود، در این مأمورت خطیر اقدامات و افتخارات متعددی را کسب میکند، که برخی از آنها به شرح ذیل است:

موفقیت ۱۰۰ درصدی در اجرای مأموریت طی بیش از سه دهه فعالیت در صنعت حمل و نقل هوایی

خنثیسازی ۲۶ مورد اقدام به هواپیماربایی، مداخلات غیرقانونی و راهزنی هوایی

خنثیسازی بیش از ۱۰۰ مورد اقدام به هواپیماربایی در زمین (شناسایی و دستگیری عوامل خرابکار)

موفقیت و کسب امتیاز بالا در بازرسیهای امنیتی صورت گرفته توسط سازمان بینالمللی هواپیمایی کشوری(ایکائو) در سال های ۱۳۸۶ و ۱۳۹۱

چک و بازرسی میلیونها مسافر در طول سال در نهایت احترام و با رعایت قوانین و ضوابط موجود

ارائه خدمات حفاظتی و امنیتی در ۶۵ فرودگاه عملیاتی کشور

تقدیم بیش از ۷۰ شهید در دوران دفاع مقدس و سوانح هوایی، و بیش از ۶۵۰ نفر جانباز در جنگ تحمیلی و عملیاتهای خنثیسازی هواپیماربایی

درخواست برخی از کشورهای غربی و منطقهای برای بهرهمندی از شیوههای آموزشی سپاه حفاظت هواپیمایی

تدوام آموزشهای تخصصی در حوزه امنیت پرواز و اجرای برنامههای معنویتافزایی برای کارکنان در طول سال.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار