به بهانه اکران استرداد؛

وقتی دولت بابت تحریف تاریخ ایران بودجه می‌گذارد

این نکته که فیلم "استرداد" می‌گوید این طلاها در خزانه بانک مرکزی نیست کاملا دروغ است!
کد خبر: ۶۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۳ - 22November 2013

وقتی دولت بابت تحریف تاریخ ایران بودجه می‌گذارد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "استرداد" تنها اثرسینمایی سالهای اخیر است که به تاریخ معاصر میپردازد و به لحاظ سینمایی داستانی پرافت و خیز و پر کشش را روایت میکند.

موضوع فیلم غرامتی است که قرار بوده توسط انگلستان، آمریکا و شوروی برای خسارتهایی که در جنگ جهانی دوم به ایران وارد آوردند پرداخت شود و مقطع زمانی ۱۳۳۲ را روایت میکند.

به گفته محسن علی اکبری مبلغ پنج میلیارد تومان بابت تولید این فیلم هزینه شده که تمامی این مبلغ را بنیاد سینمایی فارابی تامین کرده است.

سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد، بهترین تدوین و بهترین جلوههای ویژه میدانی خود را به عواملی که در این فیلم کار کردهاند، اهدا کرد.

اصلیترین بحثی که  فیلم "استرداد" بر آن تمرکز کرده دریافت غرامت ایران از روسیه بابت جنگ جهانی دوم است در صورتی که هیچ گاه میان دو کشور ایران و روسیه بحث پرداخت غرامت مطرح نبوده است.

در جریان جنگ جهانی دوم، کشور روسیه برای تامین مخارج ارتش خود که در ایران مستقر بود از دولت ایران کمک خواست، دولت ایران هم میلیونها تومان اسکناس ایرانی چاپ کرد و در اختیار ارتش شوروی قرار داد. این پیمان در سال 1320 بین دو کشور بسته و باعث شد ایران از حالت اشغال بیرون بیاید.

چون شوروی در معادن سیبری خود طلای بسیاری داشت دولت ایران از حاکمان شوروی خواست طلب خود را در قالب 5/11 تن طلا به ایران بازگرداند.

طبق توافقی که در سال 1333 بین دولت زاهدی و دولت خروشچف صورت میگیرد قرار میشود که اولا مرزهای دو طرف به نفع ایران اصلاح شود و ثانیا 5/11 تن طلا به ایران تحویل داده شود.

جریان ورود طلاها به ایران از طریق جلفا و در قالب 955 شمش طلا صورت گرفته و نمایندگان بانک ملی با تنظیم صورتحساب ورود این طلاها به کشور را تایید کردند.

این طلاها با هشت کامیون که با 15 جیپ مسلح اسکورت میشده به تهران وارد و در خزانه بانک ملی ذخیره شده است. این طلاها در خزانه بانک ملی است پس این نکته که فیلم "استرداد" میگوید این طلاها در خزانه بانک مرکزی نیست کاملا دروغ است!

تقریبا در تمام مدت فیلم یک افسر زن ایرانی را میبینیم که در کنار شخصیت مرد اول فیلم حضور دارد در حالی که در سال 1334 هیچ دختری در استخدام ارتش ایران نبوده است. ارتش ایران از اوایل دهه 40 و در قالب سپاه دانش شروع به استخدام افسران زن کرد.

نظر شما
پربیننده ها