کارشناس بازی‌های رایانه‌ای:

بازی‌های رایانه‌ای زیر پوست جامعه تزریق می‌شوند

کارشناس بازی‌های رایانه‌ای گفت: سبک زندگی در بازی‌های رایانه‌ای یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد توجه سازندگان این بازی‌ها است.
کد خبر: ۶۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۸ - 19November 2013

بازی‌های رایانه‌ای زیر پوست جامعه تزریق می‌شوند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، مهندس مهدی حقوردی طاقانکی، کارشناس بازیهای رایانهای در گفتوگو با روزنامه جوان، بازیهای رایانهای را برخوردار از سه رویکرد دانست و گفت: رویکرد نخست رویکرد سرگرمی است که این درست همان نقطه آسیبپذیری ما از بازیهای رایانهای است، زیرا هم مردم و هم مسئولان بازیهای رایانهای را در حکم یک سرگرمی میدانند.

حقوردی طاقانکی افزود: رویکرد دوم، رویکرد صنعتمحور است، رویکردی که علاوه بر سرگرمی نگاه اقتصادی نیز به این بازیها دارد و به وجه درآمدزایی آنها نیز مینگرد.

این کارشناس بازیهای رایانهای رویکرد اصلی و مهم در این زمینه را رویکرد رسانهای بازیهای رایانهای دانست و خاطرنشان کرد: رویکرد خود غربیها به بازیهای رایانهای رویکرد رسانهای است،آن هم یک رسانه تعاملی که نسبت به رسانههای پیش از خود مانند سینما و انیمیشن بسیار اثرگذارتر است و اثرات آن زیر پوست جامعه اتفاق میافتد و خود را در نسلهای آینده نشان میدهد، نسلی که تغییرات سبک زندگیاش را آشکارا میتوان ملاحظه کرد.
 
حقوردی طاقانکی گفت: بازیهای مختلفی وجود دارند که ممکن است به طور مستقیم از آنها تحت عنوان بازیهای مؤثر بر سبک زندگی یاد نشود اما در این بازیها به کاربر سبک زندگی را آموزش میدهند.
 
وی با اشاره به مجموعه بازیهای "باربی" که ویژه دختربچهها طراحی شده است و به شکل فلش ارائه میشود، عنوان کرد:  در نگاه اول شاید این بازی چندان دغدغهساز نباشد اما در عمل نوعی از زندگی، پوشش و آرایش را به دختربچهها یاد میدهد که زمینه ساز بازیهای بعدی مانند "سیمز" است.

حقوردی طاقانکی در پاسخ به این سوال که مشکل اصلی کشور در حوزه بازیهای رایانهای چیست؟ بیان کرد : مشکل ما در این حوزه تنها به بودجه باز نمیگردد، بلکه باید نگاه متولیان و مسئولان از سرگرمی بودن بازی رایانهای تعدیل شود.

وی گفت: در حال حاضر نگاه مسئولان و متولیان به این بازیها به عنوان سرگرمی و حتی هنر است در حالی که بازیهای رایانهای رسانه هستند و با پذیرش این نکته میتوان ضرورت حمایتهای مادی و معنوی از این رسانه تأثیرگذار را دریافت.

این کارشناس بازیهای رایانهای افزود: هر چند به کار در حوزه بازیهای رایانهای نقد جدی وارد است اما باید گفت همین مقدار بودجهای هم که برای ساخت بازیهای رایانهای در اختیار بوده مدیریت نشده است و بازیهایی که از لحاظ گرافیکی بازیهای خوب و قوی هستند، بر اساس فرهنگ غربی ساخته شده است، یعنی ما در بازینویسی دیدگاهها و ارزشهای اسلامی، انقلابی و عرف جامعه را لحاظ نکردهایم و اگر هم یک بازی بخواهد پیام و ارزشی را منتقل کند به صورت مستقیم این پیام را بیان میکند که به طور یقین از تأثیرگذاری لازم برخوراد نبوده است.
 
حقوردی طاقانکی، با تاکید بر اینکه، در دنیا یکی از مهمترین موضوعات در ساخت بازی رایانهای مباحث فلسفی است که کتب، همایشها و نشستهای متعددی برای این موضوع برگزار شده است، عنوان کرد: اغلب بازیهای رایانهای در تلاشند تا در بین گیمرهای جوان و نوجوان فرهنگ هدونیسم یا اصالت لذت را ترویج بدهند، آن هم از این طریق که ما مجازیم در دنیا هر کاری را تجربه کنیم، چه مشروع و چه نامشروع و این به جز آموزش سبک زندگی غربی چه معنای دیگری میتواند داشته باشد.
 
این کارشناس بازیهای رایانهای در خصوص سرمایهگذاری میلیاردی برای تغییر سبک زندگی کشورهای مسلمان، به سرمایهگذاری کشورهای غربی در این حوزه اشاره کرد و گفت: آنها روی مباحث مطالعاتی اجتماعی، علوم انسانی، علوم اجتماعی و فنی به صورت جدی کار میکنند. از سوی دیگر اما نبود قوانین کپی رایت در کشور موجب تغییر و ارتقای ذائقه کاربر شده و او به راحتی بازیهای ایرانی را که طبیعتاً به اندازه بازیهای غربی پیشرفته نیست، نمیپذیرد.

وی گفت: علاوه بر آن، ما در بحث پخش و یافتن مخاطب مشکل داریم. با وجود این و با عنایت به تغییران نرم و خزنده سبک زندگی نباید از ظرفیت بازیهای رایانهای غافل شد و باید حواسمان به این رسانه کارآمد دنیای امروز باشد.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار