الرای‌الیوم:

موشک‌های جدید ارتش یمن عربستان را به زندگی روستایی بازمی‌گرداند

موشک‌های جدید ارتش یمن با بردی بیش از ۵۰۰ کیلومتر قادر است که بسیاری از شهرهای عربستان را به زندگی روستایی بازگرداند.
کد خبر: ۶۴۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵ - 31December 2015

موشک‌های جدید ارتش یمن عربستان را به زندگی روستایی بازمی‌گرداند

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس روزنامه الرای الیوم در مقالهای به بررسی گرفتار شدن عربستان سعودی در جنگ یمن و بحران کاهش قیمت نفت پرداخت.

الرای الیوم نوشت: حدود یک سال پیش زمانی که عربستان تولید نفت خام خود را افزایش داد و بازارهای جهانی را غرق در نفت کرد، نتایج منفی آن بر قیمتهای جهانی نفت کاملا مشهود بود و کاهش قیمت آغاز شد و بسیاری از کشورها از جمله ایران، روسیه و همچنین یمن از لحاظ اقتصادی متضرر شدند.

زمانی که کشورهای متعددی از عربستان درخواست کردند که تولید نفت خام خود را با هدف بازگشت قیمت نفت به سطح قبلی کاهش دهد، عربستان این درخواست را رد و تاکید کرد که تولید نفت خود را کاهش نخواهد داد چون در واقع به دنبال آسیب اقتصادی رساندن به کشورهای مشخصی بوده است.

پس از آن کشورهایی که از کاهش قیمت نفت متضرر میشدند تلاش کردند تا با انواع راهها عربستان را به کاهش تولید نفت ترغیب کنند اما همه این تلاشها به شکست انجامید و عربستان همچنان به افزایش تولید خود ادامه داد و سقوط قیمتهای نفت نیز ادامه پیدا کرد اما کاهش قیمت نفت به عربستان نیز به شدت آسیب زد.

در واقع عربستان با اعلام موضوع کسری بودجه، به صورت رسمی دریافت ضربه قوی را اعتراف کرد. عربستان 9 ماه پس از آغاز جنگ علیه یمن و افزایش هزینههایش به دلیل این جنگ، به عنوان بزرگترین ضررکننده از کاهش قیمت نفت به شمار میآید چون صادرات نفتی این کشور با وجود حجم گستردهاش نتوانسته هزینههای جاری و جنگی این کشور را پوشش دهد و کسری بودجه 98 میلیارد دلاری را برای سال 2015 اعلام کرد که مبلغ بسیار بزرگی به شمار میآید چون این عدد با مجموع ذخایر ارزی کشورهای عربی به جز کشورهای حوزه خلیج فارس برابری میکند و همین موضوع حجم و بزرگی هزینه و خسارتهایی را که عربستان در جنگ علیه یمن متحمل میشود را نشان میدهد به همین دلیل نظام حاکم تصمیم گرفت که هزینه جنگ علیه یمن را بر ملت عربستان تحمیل کند و در همین راستا قیمت مشتقات نفتی را افزایش داد که این موضوع باعث افزایش قیمت تمامی کالاها و خدمات در عربستان منجر خواهد شد.

عربستان سیاستهای رسانهای گستردهای را با هدف پنهان کردن واقعیتها از ابتدای جنگ با یمن آغاز کرده اما اعتراف عربستان به کسری بودجه اولین و قدرتمندترین پیروزی برای یمن به شمار میآید چون عربستان با وجود ائتلاف با 9 کشور که برخی از آنها از ثروتمندان جهان به شمار میآیند نتوانسته یمنیها را با وجود امکانات نظامی و اقتصادی ساده به زانو در آورد اما یمنیها همچنان قدرتمند و پایدار بوده و توانسته ضررهای مالی فراوانی را به سعودیها وارد کند.

عربستان در حفرهای که  حفر کرده افتاده است. در واقع عربستان برای حدود یک سال بازارهای جهانی را غرق در نفت کرده به گونهای که این بازارها اشباع شده و عرضه بسیار بیشتر از تقاضا گردید و همین عامل سبب شد تا قیمتهای نفت به شدت کاهش یافته و در این اواخر حتی به 37 دلار در هر بشکه برسد و عربستان حتی اگر اقدام به کاهش تولید نفت کند فایدهای نخواهد داشت چون ایران و روسیه که عربستان قصد داشت با افزایش تولید به آنها آسیب برساند هم اکنون آماده هستند تا با کاهش تولید عربستان، تولید خود را افزایش دهند و در واقع از سلاح عربستان علیه خودش استفاده کنند. در مقابل نیز این کشورها طی سال گذشته تلاش کردند تا خود را با تبعات کاهش قیمت نفت وفق داده و اقدام به راهکارهای ابتکاری برای مقابله با این چالشها پرداخته و به ایجاد جایگزینهایی برای درآمدهای نفتی برای تامین هزینههای خود پرداختند. در واقع جامعهای که در این کشورها زندگی میکنند غیر مرفه بوده و به سرعت توانستند خود را با اوضاع اقتصادی جدیدی که این بحران بر کشورهایشان اعمال کرد وفق دهند.

اما عربستان اخیرا با وارد شدن به جنگ با یمن دریافت که ضرر کننده بزرگ از این کاهش قیمتها بوده به خصوص که این جنگ زیانهای بزرگی بر این کشور وارد کرد و این بدان معناست که هر راهحلی را که عربستان برای مقابله با این تغییرات ارائه دهد به مدت زمان زیادی برای بازدهی و جبران تبعات کاهش قیمتهای نفت نیاز دارد به همین دلیل عربستان به سوی راهحل های سریع گام برداشت و آن افزایش قیمت مشتقات نفتی و تحمیل کسری بودجه بر ملت عربستان است.

اما به نظر نمیرسد که جامعه سعودی به طور خاص و جامعه کشورهای حوزه خلیج فارس به طور کلی بتوانند خود را با افزایش قیمتها و ریاضتی که قرار است با افزایش قیمت مشتقات نفتی همراه باشد وفق دهند چون این جوامع به زندگیهای رفاهی عادت کرده اند.

در واقع عربستان یا باید جنگ را متوقف کند یا آنکه با خطراتی که در آینده به وجود خواهد آمد رو در رو شود.
خطری که هم اکنون عربستان را تهدید میکند ادامه جنگ علیه یمن است چون در صورتی که عربستان به سرعت این جنگ را متوقف نکند، نه تنها رفاه از جامعه عربستان سعودی رخت خواهد بست بلکه سبب خواهد شد تا بخش عمدهای از جامعه عربستان به زندگی اولیه بدون برق و آب و فرآوردههای نفتی روی آورد چون همانطور که در روزهای اخیر نشان داده شده، ارتش یمن مدتهاست که توانسته توانایی هجومی موشکی خود را گسترش دهد و این موضوع را میتوان از طریق رونمایی از موشک "قاهر1" دریافت که ساخت داخل بوده و در هفتههای اخیر آن را شلیک کرد که نمونه اولیه آن بردی حدود 300 کیلومتر داشته و این موشک به دلیل تحرک و انتقال سریع و پرتاب آن از سکوهای ساده که شناسایی آن مشکل است، متمایز شده است در فیلمهایی که شلیک این موشک نشان داده شده، سرعت فوقالعاده آن مشابه موشک زمین به هوای "سام 2" بوده که همین موضوع سبب میشود تا سامانههای دفاع موشکی عربستان نتواند با این موشکها مقابله کند.

موشک قاهر 1 چندین هدف استراتژیک را در نجران و جیزان از جمله پایگاههای نظامی و نفتی بزرگ را مورد هدف قرار دادهاند.

این موضوع پیام قوی و خطرناکی را برای دولت عربستان درباره توانایی ارتش یمن در پرتاب نمونه دوم موشک قاهر 1 که موشک بالستیک قاهر 2 بوده، است که برد آن به بیش از 500 کیلومتر خواهد رسید و برد آن به شهر جده و طائف و غیر آن خواهد رسید این در حالی است که "شرف لقمان" سخنگوی رسمی ارتش یمن اخیرا اعلام کرد که 300 هدف نظامی و تاسیسات حیاتی عربستان در بین اهداف موشکی یمن قرار گرفته و این بدان معناست که شهرهای زیادی از عربستان تحت برد موشکهای یمنی قرار گرفته و در صورتی که زیرساختهای حیاتی این شهرها مورد هدف قرار بگیرد ، ساکنان این شهرها به زندگی روستایی باز خواهند گشت.

این به علاوه موشکهای اسکادی است که ارتش یمن و کمیتههای مردمی در اختیار داشته و در برهههای اخیر به صورت محدود علیه عربستان استفاده شده است. احتمال دارد که یمن در حال بهسازی این موشک بوده تا برد آن به عمق ریاض، پایتخت عربستان سعودی برسد.

اگر این اتفاق افتاد و موشکهای ارتش یمن به شهرهای بزرگ عربستان رسید و زیرساختهای آن را هدف قرار داد آیا شهروندان سعودی سکوت اختیار خواهند کرد یا آنکه ملت سعودی خشم خود را به دلیل جنگ و شرایط سختی که عیه آنها تحمیل شده ابراز خواهند داشت. چه بسا ملتی که عاشق رفاه است نتواند یک هفته بدون آب و برق و فرآوردههای نفتی سر کند. اوضاع در یمن به گونهای شده که برخی از شهروندان به استفاده از هیزم روی آورده و برخی از آنها به بیابان رفته و با تبر به جمع آوری هیزم پرداختند. آیا ملت سعودی میتواند این کار را انجام دهند.

عربستان هیچ چارهای ندارد مگر آنکه با جدیت تمام به سوی دستیابی به توافق سیاسی واقعی که به توقف جنگ منتهی شود، گام بردارد و حتی اگر در این راستا امتیازاتی را به طرف مقابل برای توقف جنگ دهد، به ضررش نیست چون ضرر و خسارت پیشامدهای آتی برای عربستان بسیار بزرگتر خواهد بود.

نظر شما
پربیننده ها