حسن باستانی مطرح کرد:

تاریخ ایران از حمله اعراب تا شهادت امام حسین (ع) به نمایش درآمد

نویسنده و کارگردان نمایش"بی سرزمین تر از باد" گفت : اجرای این نمایش از ۲۶ آبان ماه در تالار سمندریان شروع شده و تا هفتم آذر ماه ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۶۴۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۴ - 21November 2013

تاریخ ایران از حمله اعراب تا شهادت امام حسین (ع) به نمایش درآمد

حسن باستانی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس با ابراز علاقه به فرهنگ و تاریخ ایران و نمایشهای ایرانی و تاکید براینکه ۹۸ درصد از نمایشهای خود را به تاریخ و فرهنگ اختصاص داده است، اظهار داشت: این نمایش به اواخر دوره ساسانی و زمانی که اعراب به ایران حمله کردهاند میپردازد. در این ماجرا یزدگرد سوم مغلوب اعراب شده و سلسله ساسانیان سقوط میکند، سلمان فارسی مداخلهای میکند و در گذری تاریخی مسلم بن عقیل در راه کوفه با گیو برخورد میکند و...

وی افزود: اجرای این نمایش از ۲۶ آبان ماه در تالار سمندریان شروع شده و تا هفتم آذر ماه ادامه خواهد داشت. روزهای اول که این نمایش را روی سن بردیم استقبال خیلی خوبی ازآن به عمل آمد اما پس از چند روز اجرای ما با ایام عزاداری ابا عبدالله الحسین مصادف شد که این مساله باعث شد تماشاگران ما کمی افت کنند.

وی تصریح کرد: این نمایشنامه در سال ۱۳۷۴ به نگارش در آمده و در سال ۱۳۷۵ توسط نشر قطره به چاپ رسیده است. مقطع زمانی که در آن حمله اعراب به ایران و سقوط امپراطوری ساسانی شکل گرفته مقطع زمانی بسیار حساسی است که باید در مورد آن کار و به مخاطب اطلاع رسانی کرد.

باستانی با تاکید بر برگزاری تمامی آیینهای دینی و سنتی در میدان و قرار گرفتن مردم در کنار آن به عنوان تماشاگر اظهار داشت: دوست داشتم صحنه و عناصرآن کاملا ایرانی و به نفع روایت باشد. دایره تعریف صحنه ما نیست بلکه حصار بازیگران ما است. برای اینکه نشان دهیم که این فرم نمایش ایرانی است و این دایره مثل حصاری است که در آن آیینهایی مثل زروانیسم، مرگ و رستاخیز ایزد زر و کرت در آن اجرا شده است، با طناب محدوده این دایره را مشخص کردیم.

وی افزود: در این نمایش محمد ساربان، ناصر عاشوری، حسین بختیاری، فاطمه سرلک، محسن علی محمدی، مهدی رحیمی و حسن دوشا به ایفای نقش میپردازند. سامان پورسلیمانی و داوود ونداده به عنوان دستیار کارگردان و برنامه ریزبا ما همکاری میکنند و هلیا کریمی ومهسا شعبانزاده به عنوان مدیران صحنه.

نظر شما
پربیننده ها