معاون درمان وزیر بهداشت تشریح کرد

علاجی برای زخم 20 ساله بیمارستان‌ها

پرداخت مطالبات بیمارستان‌های دولتی از سوی بیمه‌ها همواره یکی از چالش‌های بزرگ نظام سلامت کشور بوده؛ چالشی که از یک سو زخم بی‌پولی را بر پیکر بیمارستان‌ها نشانده و نقره‌ داغ‌شان کرده و از سوی دیگر انگیزه پزشک و پرستار را برای ارایه خدمت زیر سوال برده است. در ادامه چنین روندی بود که پای "عامل سوم" به میان آمد تا بلکه مرهمی باشد بر درد کهنه نظام درمان.
کد خبر: ۶۵۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸ - 05January 2016

علاجی برای زخم 20 ساله بیمارستان‌ها

به گزارش سرویس  اجتماعی دفاع پرس، اکنون 20 سال است که تاخیر پرداخت مطالبات بیمارستانها به مناقشهای عمیق تبدیل شده است. با آغاز طرح تحول نظام سلامت هم شاهد بودیم که بیمهها نیز پا در مسیر تحول گذاشتند؛ به طوری که در سال اول اجرای طرح، مطالبات بیمارستانها به موقع از سوی بیمهها پرداخت شد و بیمارستانها رنگ آرامش را به خود دیدند.

این درحالی بود که در ادامه مسیر تحول، داستان همیشگی کمبود اعتبار باز هم گریبانگیر بیمهها شد و به این ترتیب بود که وزارت بهداشت در پیچ حساس تحول دست تنها ماند؛ به طوریکه بنا به گفته مسوولان وزارت بهداشت، اکنون تاخیر 9 ماهه پرداخت مطالبات از سوی سازمانهای بیمهگر، مشکلساز شده و کمر بیمارستانها را خم کرده است.

در ادامه چنین روندی بود که صحبت از طرحی جدید با عنوان "عامل سوم" در تحول سلامت به میان آمد؛ طرحی که با همکاری وزارت رفاه و سازمان بیمه تامین اجتماعی بتواند روابط مالی میان بیمارستانها و بیمهها را تسهیل کند.

دکتر محمد آقاجانی در تشریح جزییات طرح "عامل سوم" که قرار است در زمینه پرداخت مطالبات بیمارستانها از سازمانهای بیمهگر به کار گرفته شود، گفت: مهمترین عامل برای ارایه خدمات مناسب درمانی توسط بیمارستانها و مراکز و موسسات درمانی، تامین منابع پایدار و مستمر برای این مراکز است.

چالشی که از سال 74 آغاز شد

وی با بیان اینکه این موضوع مدتهاست که در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد، گفت: از سال 74 علی رغم اجرای طرح بیمه همگانی، همواره چالشی جدی میان بیمارستانها و بیمههای پایه وجود داشت؛ به این صورت که خدمات درمانی از سوی بیمارستانها ارایه میشد، اما هزینههای آن به موقع از سوی سازمانهای بیمه پرداخت نمیشد.

آقاجانی با بیان اینکه البته فواصل میان ارایه خدمات و پرداخت مطالبات بسته به نوع مدیریت در سازمانهای بیمهگر همواره متفاوت بوده، اظهار کرد: گاهی این فاصله کوتاهتر و بین دو الی سه ماه بوده است، اما گاهی به هفت یا هشت ماه نیز میرسید. این تاخیرها درحالیست که ارایه خدمات از سوی بیمارستان دایمی و جاری بوده، خدمات آنها متنوع است و بیمارستانها با پیمانکاران متعددی سروکار دارند. همچنین این مراکز پرداختهای زیادی دارند؛ از جمله پرداختهای نیروی انسانی و پرسنل اعم از پزشک، پرستار و پرداخت های دارویی و غذایی و ... بنابراین این تاخیرها کار را بیمارستانها دشوار میکند.

 

مشکل 20 ساله بیمارستانها

آقاجانی با بیان اینکه زمانی که منابع به موقع در اختیار بیمارستانها قرار نگیرد، ارایه خدمات را دچار مشکل میکند و پزشک و پرستار انگیزه کافی برای ارایه خدمت نخواهند داشت، گفت: ما در طول این 20 سال به طور مکرر شاهد بروز مشکل در ارایه خدمات بودهایم.

علاجی برای زخم 20 ساله بیمارستانها

وی به طرح عامل سوم اشاره و اظهار کرد: این طرح روشی مترقی و پیشرفته است که میتواند این زخم عمیق 20 ساله را درمان کند و به عبارتی علاج این زخم عمیق 20 ساله است. روش کار در این طرح به این شکل است که طی آن قراردادی سه طرفه انجام میشود؛ یک طرف این قرارداد وزارت بهداشت، سوی دوم سازمان بیمه تامین اجتماعی و وزارت رفاه و عامل سوم نیز بانک رفاه است.

تسهیلات بانکی به کمک بیمهها میآیند

وی با بیان اینکه بانک میان بیمارستان و بیمه رفتار میکند، گفت: کار به این صورت است که بیمارستانها اسناد پزشکی خود را به سازمانهای بیمهگر ارسال میکنند و سپس به صورت ماهیانه نیز یک رونوشت از این اسناد را برای بانک ارسال میکنند. بانک نیز بر اساس این رونوشت نسبت به پرداخت 60 درصد از اسناد طی 15 روز اقدام میکند. بیمهها نیز طی مهلت سه ماهه قانونی، اسناد را بررسی کرده و نسبت به پرداخت 40 درصد باقی مانده اقدام میکنند.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه بانک نسبت به پرداخت 40 درصد باقی مانده طی مدت سه ماه بعد از تحویل اسناد رسیدگی میکند، افزود: با این روش برای اولین بار قانون به اجرا درمیآید. همچنین بانک با ارایه تسهیلات به بیمهها، به پرداختها کمک میکند و در واقع منابع بانک به کمک بیمهها آمده و با دادن تسهیلات به سازمان بیمه تامین اجتماعی، مطالبات بیمارستانها به موقع پرداخت میشوند. بنابراین اگر سازمان بیمهگر در نقدینگی خود دچار مشکل شود، بانک با دادن تسهیلات به بیمه این مشکل را جبران میکند.

روابط مالی بیمارستان و بیمه درتنگی بلورین

آقاجانی به دستاورد دیگر طرح عامل سوم اشاره و اظهار کرد: دستاورد دیگر این طرح شفافسازی روابط میان بیمارستان و بیمه است. بر این اساس مشخص میشود چه زمانی سند از سوی بیمارستان آماده و تحویل شده، چه زمانی به اسناد رسیدگی شده و چه زمانی مطالبات پرداخت شده است. همه این موارد در سامانه بانک ثبت شده و میتوان به صورت شفاف به آنها رسیدگی کرد. بنابراین با اجرای این طرح، اختلاف حساب 20 ساله میان بیمه و بیمارستان از بین میرود.

وی تاکید کرد: با اجرای طرح عامل سوم روابط مالی بیمه و بیمارستان در یک تنگ بلورین قرار میگیرد و به سادگی میتوان این روابط را بررسی و رسیدگی کرد؛ چرا که همه موارد در سامانه بانک ثبت میشود.

طرح عامل سوم از اسناد مهرماه امسال و بعد از آن قابل اجراست

آقاجانی درباره زمان اجرای این طرح گفت: این قرارداد که به امضای وزیر بهداشت، وزیر رفاه، مدیرعامل سازمان بیمه تامین اجتماعی و بانک رفاه رسیده است از اسناد پزشکی اول مهر ماه سال 94 و بعد از آن اجرایی است. یعنی از اسناد ابتدای مهر ماه امسال به بعد قابل اجراست و بیمارستانها میتوانند رونوشتی از اسناد را از ابتدای مهر ماه به بعد برای بانک رفاه ارسال کنند.

آقاجانی تاکید کرد: طرح عامل سوم یک طرح مدیریتی مالی پیشرفته است که در برخی کشورهای توسعه یافته دنیا در حوزههای مختلف و از جمله حوزه سلامت انجام شده است.

تاخیر 9 ماهه در پرداخت مطالبات بیمارستانها

معاون درمان وزیر بهداشت درباره روند پرداخت مطالبات بیمارستانها از سوی بیمهها، گفت: در حال حاضر هنوز پرداختیها به بیمارستانها بسیار عقب است. عموم بیمههای پایه عمدتا میخواهند مطالبات اردیبهشت ماه را پرداخت کنند. به عبارتی نزدیک به 9 ماه تاخیر در پرداخت مطالبات وجود دارد؛ یعنی 9 ماه است که خدمت ارایه شده اما مطالبات آن پرداخت نشده است. بنابراین مجموعا هفت تا هشت ماه فاصله میان ارایه خدمات از سوی بیمارستانها و پرداخت مطالبات از سوی بیمهها وجود دارد.

منبع :ایسنا

نظر شما
پربیننده ها