روحانی در دیدار"عبدالله عبدالله":

ایران خواستار ثبات و امنیت افغانستان است

رئیس‌جمهور امنیت را نیاز اصلی افغانستان و منطقه دانست و گفت: خواست ایران اسلامی، افغانستانی امن، باثبات و متحد است.
کد خبر: ۶۵۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰ - 06January 2016

ایران خواستار ثبات و امنیت افغانستان است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاعرسانی ریاستجمهوری، حجتالاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در دیدار "عبدالله عبدالله" رئیس هیئت اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان، اظهارداشت: اراده جمهوری اسلامی ایران، توسعه روابط و همکاریها با همسایگان؛ از جمله کشور دوست و برادر افغانستان، در تمام عرصههای مورد علاقه است.

وی، سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران را تقویت هر چه بیشتر روابط حسنه میان تهران – کابل و حمایت از صلح و ثبات در آن کشور دانست و تأکید کرد: ایران از گسترش همکاری با افغانستان به ویژه در عرصههای اقتصادی، فرهنگی و زیستمحیطی استقبال میکند.

رئیسجمهور با اشاره به ضرورت افزایش همکاریهای مرزی در مسیر تقویت مبادلات اقتصادی دو ملت، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای نهایی کردن سند جامع همکاریها با افغانستان آماده است و امیدوارم این سفر، نقطه عطفی در این زمینه و توسعه روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی میان تهران – کابل باشد.

حجتالاسلام روحانی با اشاره به روابط دیرینه و برادرانه دو ملت ایران و افغانستان، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ملت و دولت ایران همواره و در همه فراز و نشیبها در کنار ملت افغانستان بودهاند.

وی در ادامه، گفت: هماکنون صدها هزار دانشآموز و دهها هزار دانشجو و طلبه افغانستانی در ایران مشغول تحصیل هستند و این آمار دلیل روشنی بر ارتباط دوستانه دو ملت است و امیدوارم این دانشآموزان و دانشجویان با گذراندن مدارج عالی تحصیلی بتوانند به کشور و ملتشان به بهترین شکل خدمت کنند.

رئیسجمهور همچنین امنیت را نیاز اصلی افغانستان و منطقه دانست و اظهارداشت: خواست ایران اسلامی، افغانستانی امن، باثبات و متحد است.

حجتالاسلام روحانی استقرار دولت وحدت ملی در افغانستان را مثبت و دستاوردی ارزنده دانست و گفت: تلاش برای حفظ و تداوم این وحدت، نشانه بلوغ سیاسیون افغانستان است که راهی برای وحدت و وفاق میان همه اقوام افغانستان ایجاد کردند و امیدواریم این وحدت پایدار بوده و به رشد و توسعه بیش از پیش افغانستان بیانجامد.

وی سپس به معضل تولید و قاچاق موادمخدر برای کشورهای منطقه اشاره کرد و افزود: حل معضل موادمخدر، نیازمند جدیت و همکاری همهجانبه است.

همچنین "عبدالله عبدالله" رئیس هیئت اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان نیز در این دیدار، با قدردانی از حمایتهای بی شائبه جمهوری اسلامی ایران از مردم و دولت افغانستان اظهارداشت: افغانستان در دهههای گذشته با مشکلات بسیاری مواجه بوده و ملت افغانستان هر زمانی که نیاز به حمایت داشتهاند، دولت و ملت ایران را در کنار خود دیدهاند.

وی با تشکر از فراهم شدن امکان ادامه تحصیل دانشآموزان و دانشجویان افغانستانی در ایران، گفت: نوجوانان و جوانان افغانستانی در ایران بدون محدودیت مشغول تحصیل در رشتههای مورد نظر افغانستان هستند و بی تردید اگر دولت افغانستان میخواست در این زمینهها متخصص تربیت کند، نیاز به سرمایه و زمان بسیار طولانی داشت.

رئیس هیئت اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان شفاف شدن شمار و حضور قانونمند اتباع افغانستانی در ایران را خواسته مشترک دو کشور عنوان کرد و اظهارداشت: امیدواریم هر چه سریعتر بتوانیم شرایط مساعدی را برای بازگشت محترمانه مهاجران به کشورمان فراهم کنیم.

عبدالله عبدالله با بیان اینکه عزم و اراده سیاسی جدی برای مبارزه با موادمخدر وجود دارد، ادامه داد: فضای روابط میان دو کشور بسیار دوستانه و توأم با احترام متقابل است و این روحیه برای پیشبرد روابط و همکاریهای دو کشور و غلبه بر تمام موانع کافی است.

رئیس هیئت اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان همچنین بر سرعت بخشیدن به تدوین سند جامع همکاریهای دو کشور و تشکیل کمیسیون مشترک بررسی همکاری در زمینه منابع آب و محیط زیست تأکید کرد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار