لاریجانی در صحن علنی مجلس:

اقدامات موذیانه عربستان سد راه ملت ایران نخواهد شد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: عملکرد مقامات سعودی در روزهای اخیر نشان‌دهنده رفتار سیاسی سبک آنها و از سر دشمنی با ملت ایران است.
کد خبر: ۶۵۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸ - 10January 2016

اقدامات موذیانه عربستان سد راه ملت ایران نخواهد شد

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس (20 دی 94) گفت: دولت سعودی با اعدام سبوعانه روحانی برجسته شیخ نمر و عدهای دیگر، وجدان عمومی امت اسلامی را آزرده ساخت و با مخلوط کردن این اقدام غیرانسانی با اعدام عدهای تروریست تلاش کرد ماجرا را سرهمبندی کند.

وی ادامه داد: البته این اقدام عربستان برای وی ثمری نداشت و صحنه بینالمللی نیز به این اقدام وحشتناک واکنش نشان داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به دنبال این حادثه و به بهانه حمله به سفارت عربستان در تهران، این کشور رابطه سیاسی و اقتصادی خود را با تهران قطع کرد و با فشار به تعدادی از کشورها آنها را تحریک به قطع یا کاهش رابطه با ایران کرد و از طرفی دیگر با اقدامی ماجراجویانه در یمن کراراً به اطراف سفارت ایران حمله نظامی کرد تا آسیبهایی به سفارت وارد شود که همگی این اقدامات نشاندهنده رفتار سیاسی سبک و از سر دشمنی با ملت ایران است.

لاریجانی با بیان اینکه ما در گذشته هم شاهد عداوت و دشمنیهای آلسعود با جمهوری اسلامی ایران بودهایم، خاطرنشان کرد: در موضوع جنگ تحمیلی سالها بعد از جنگ یکی از مسئولین سعودی گفته بود ما دو اشتباه در منطقه انجام دادیم، یکی اینکه در جنگ صدام علیه ایران 40 میلیارد دلار به صدام کمک کردیم و دیگر اینکه به طالبان کمک کردیم.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات سعودیها این بود که آمریکاییها را علیه ایران تحریک کردند به طوری که یکی از صاحب منصبان آمریکایی در خاطرات خود نوشته در ملاقات با مسئولین ارشد سعودی آنها نظیر مسئولین رژیم صهیونیستی ما را تحریک میکردند که با ایران درگیری نظامی ایجاد کنیم که برحسب نوشته او، اعتراض کرده که شما رقابتهای خود را میخواهید با هزینه ما به پیش ببرید.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همینطور در جنگ 33 روزه که قلوب همه ملتهای مسلمان در کنار مقاومت لبنان و حزبالله قهرمان میتپید، سعودیها برحسب اطلاعات به دست آمده، به رژیم صهیونیستی کمک اطلاعاتی میکردند و دهها مورد دیگر نیز نظیر این وقایع وجود دارد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: سؤال مهم این است که دولت سعودی با این کارنامه در سالهای گذشته چه نفعی برد، آیا با اینگونه رفتارها عظمت پیدا کرد یا در بین مسلمانان یک کشور مسئولیتشناس تلقی شد یا گامی در همبستگی امت اسلامی برداشت؟

وی افزود: آیا حادثه منا و کشتهشدن هزاران نفر حاجی و بعد مخفی کردن آن باعث آبروی آنها شد؟ آیا دخالت نظامی در بحرین، قدرتمندی آنها را نشان داد؟ یا وحشت آنها را بیشتر نمایان ساخت؟

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: آیا بیش از چهار سال دخالت در سوریه برای آلسعود نتیجهای دربرداشت؟ جز اینکه عده زیادی از مردم سوریه را گرفتار پدیده شوم تروریسم ساخت.

لاریجانی خاطرنشان کرد: البته حمله عدهای به سفارت عربستان کار اشتباهی بود و باید وزارت کشور با کسانی که از نظر ایجاد امنیت در آنجا قصور داشتهاند برخورد کند و مجلس نیز موضوع را پیگیری خواهد کرد تا ریشه اینگونه رفتارها در کشور از بین برود.

وی ادامه داد: اما اقدامات مقامات سعودی موضوع اساسی دیگری است که ریشههای چندین ساله دارد و البته در یک سال اخیر مخصوصاً بعد از حملات نظامی به یمن، ابعاد گستردهای پیدا کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چرا باید دولت سعودی که نماینده مردم سرزمین وحی است از خود چهره یک کشور ماجراجوی بیفکر را نشان دهد که هم به خودش لطمه حیثیتی و اقتصادی وارد میکند و هم به دیگران.

لاریجانی اضافه کرد: نظیر این مسئله، اقدام یک سال اخیر در ایجاد عرضه زیاد نفتی در جهت کاهش قیمت نفت است که صدها میلیارد دلار به مردم عربستان لطمه وارد کرد و البته خسارت مادی به سایر ملل مسلمان نیز وارد آورد. با این هدف که ملت ایران در توافق هستهای بهره اقتصادی نبرد.

وی افزود: سعودیها باید این معنا را درک کرده باشند که ملت ایران ملت توانمند، هوشمند و بافرهنگی است و در شرایط سختتر اهداف انقلاب را به پیش برده است و اینگونه اقدامات موذیانه هیچگاه سد راه این ملت نخواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما سخن در این است که اگر این ارادهها و منافع مادی را صرف نجات مردم مظلوم فلسطین میکردید، برایتان آبرومندی ایجاد میکرد یا این روشهایی که تا امروز داشتید؟ اگر همت خود را صرف همگرایی امت اسلامی میکردید، بنیه اقتصادی کشورهای اسلامی را تقویت میکردید، در مقابل ملل مسلمان عزتمند بودید و این را با وضعیت امروز خود که چهرهای مسئلهساز در بین کشورها پیدا کردهاید مقایسه کنید و این تا جایی است که دولتهای غیرمسلمان نیز کار شما تقبیح میکنند و به دنبال پادرمیانی هستند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: بدون تردید امروز رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی از این آشفتگی دنیای اسلام بیشترین بهره را میبرد و همگان میبینند که چگونه رژیم صهیونیستی در چنین فضایی انواع ستمها را به مردم مظلوم فلسطین وارد کرده است و به حول و قوه الهی، ملت فلسطین با انتفاضه خود پاسخ این گستاخیها را خواهد داد.

وی افزود: تعجبآور این است که در چند هفته اخیر، مقامات سعودی با وزیر خارجه و سفیر ما مذاکره داشتند تا از طریق مذاکره اختلافات حل و فصل شود و از جانب دیگر، با این اقدامات غیراخلاقی و ماجراجویانه مواجه میشویم که نشانگر آشفتگی در تصمیمگیریهاست.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن اقدامات نسنجیده دولت سعودی از سر دلسوزی برای منافع امت اسلامی، مسئولین این کشور را به راه و رسم حکمرانی در تراز اسلام دعوت میکند که تا دیر نشده، عقلانیت را در برخورد با سایر کشورهای اسلامی در پیش گیرند تا دچار خشم امت اسلام نشوند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: نکته دیگر، اقدامات اخیر برخی از نمایندگان آمریکا و طرحهای سرهمبندی شده آنان است. در هر سه طرح مطرح شده توسط این نمایندگان نامی جز ایذاء نمیتوان بر آن نهاد که قصدشان تخریب پرونده حل و فصل اتمی است که ایران و 1+5 به ثمر رساندهاند.

وی افزود: اگر حکومت آمریکا از یکپارچگی در تصمیمگیری برخوردار نیست، هزینه آن را سایر ملتها نباید بدهند، اقدامی که چندی پیش در مورد روادید در خلال بودجه آمریکا انجام شد قطعاً مخالف روح برجام بود و اگر آن را اصلاح نکنند، از طرف ایران مقابله به مثل خواهد شد و در این زمینه تدبیر شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مورد چند طرح نمایندگان آمریکا چنانچه دولت این کشور مانع نشود، نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی طرحهای مقابل آن را به اجرا درخواهند آورد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: چه معنایی دارد در مورد سپاه پاسداران و نیروی قدس که چشم و چراغ ملت ایران در تأمین امنیت کشور هستند، با گستاخی طرحهای ناشیانه مطرح میکنند.

وی افزود: اگر نیروی قدس در مقابل تروریستها در منطقه حضور نداشت که شما دهها حادثه شبیه پاریس را مشاهده کرده بودید. سپاه و نیروی قدس مستحق تحقیر جیرهبگیران صهیونیست در کنگره و سنا نیستند، بلکهCIA یک نهاد تروریستی است که در ماجرای افغانستان و عراق به کرات با تروریستها ضد و بند داشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ارائهکنندگان طرحهای سخیف در مورد بنیه دفاعی کشور به ویژه در زمینه موشکی و همینطور طرحی در مورد سوابق هستهای ایران پشیزی نزد ملت ایران محل اعتنا نخواهد بود، بلکه ملت ایران را در تقویت بنیه دفاعی کشور مصممتر میکند و چنانچه این مسیر را دنبال کنند، ما چه در زمینه دفاعی و چه در فعالیت هستهای تجدیدنظر میکنیم.

لاریجانی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم قم در روز گذشته خاطرنشان کرد: سخنان ایشان از نظر ماهیت انقلاب اسلامی که به دلیل اسلامیت و اهداف بلند آن ماندگاری یافته است و صیانت از این امر فهم درست، بصیرت و حضور به موقع در صحنه را نیازمند است و در مورد انتخابات آینده نیز نکات راهگشایی را بیان فرمودند که همه جریانهای سیاسی و رسانهها باید بدان توجه تام داشته باشند.

وی ادامه داد: رهبری مخصوصاً نماد مجلس آتی را در شجاعت، استقلال و آزاد بودن آن تعریف کردهاند که در شرایط فعلی کشور، کلید رستگاری ملی خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این سه ویژگی هم کارآمدی مجلس را تضمین میکند و هم در فضای آشفته بینالمللی و منطقهای برای ریلگذاری قوای دیگر برای مجلس شورای اسلامی آتی بااهمیت است.

لاریجانی در پایان گفت: امیدواریم با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، شاهد انتخاباتی پرشور، همراه با نتایج درخشان برای ملت ایران باشیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار