مجوز بهزیستی برای فعالیت دندانپزشکان معلولین

معلولین شدید، بیماران روانی مزمن، کودکان اوتیسم و... جزء گروه هایی بوده که همواره بعلت شرایط جسمی‌شان دارای مشکلات متعدد در حوزه دهان، دندان و بلع هستند این درحالیست که متاسفانه خدمات ویژه ای برای این قشر از سوی وزارت بهداشت در نظر گرفته نشده و حتی خدمات دهان و دندان این افراد با وجود هزینه های بالا تحت پوشش هیچ بیمه درمانی نیست.
کد خبر: ۶۵۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲ - 10January 2016

مجوز بهزیستی برای فعالیت دندانپزشکان معلولین

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، زهرا نوع پرست، مدیرکل مراکز توانبخشی روزانه سازمان بهزیستی کشور ، با بیان اینکه در حال حاضر بهداشت دهان و دندان معلولین در کشور با مشکلات عدیده مواجه است عنوان کرد: متاسفانه معلولین به علت مصرف انواع داروها و همچنین محدودیتهای حرکتی قادر به رعایت بهداشت دهان و دندان خود نیستند؛ این درحالیست که هر دندان پزشکی قادر به برقراری ارتباط با این گروه از بیماران نبوده و باتوجه به اینکه در بسیاری از موارد این افراد همکاریهای لازم را با پزشک خود ندارند و به علت مشکلات شناختی و ناتوانیهای جسمی، برای دریافت این خدمات نیاز به بیهوشی دارند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی متاسفانه این افراد به علت تعدد مشکلات جسمی، طولانی بودن خدمات توانبخشی ، مصرف داروهای متعدد و غیره ، بهداشت دهان و دندان خود را به حاشیه برده و زمانی برای دریافت خدمات دندان پزشکی به مرکز مراجعه میکنند که مساله آنان حاد شده است.

مدیرکل مراکز توانبخشی روزانه سازمان بهزیستی کشور در ادامه به رایزنی سازمان بهزیستی کشور با وزارت بهداشت در این خصوص اشاره کرد و گفت : نیاز است وزارت بهداشت خدمات ویژه دندانپزشکی، بلع و دهان را به این گروه ها ارائه دهد که در این راستا درخواست خود را به آن وزارت خانه ارائه کرده و آن ها هم به طور شفاهی استقبال کرده اند، درحال حاضر نیز منتظر اعلام تشکیل جلسه از سوی وزارت بهداشت برای تصمیم گیری در این حوزه هستیم.

نوع پرست تصریح کرد: فراگیری غربالگری سلامت دهان و دندان این گروه ها امری ضروری بوده و نیاز است تمامی دستگاه های متولی نسبت به ایجاد آن اهتمام ویژه داشته باشند.

وی در ادامه به اقدامات سازمان بهزیستی کشور در حوزه دهان ،دندان و بلع معلولین وگروه های خاص اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سازمان بهزیستی به دو "مرکز توانبخشی معلولین ویژه اختلالات بلع و تغذیه" در کشور مجوز داده است، یکی از مراکز در شهر تهران و دیگری در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

مدیرکل مراکز توانبخشی روزانه سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: ارائه خدمات تخصصی اختلالات بلع و تغذیه به معلولین و گروه های خاص وظیفه وزارت بهداشت است اما با این حال بعلت وجود مشکلات بسیار زیاد در این حوزه، بهزیستی ارائه مجوز به این مراکز را در دستور کار خود قرار داده است، البته فعالیت این مراکز به صورت مشترک با همکاری سازمان بهزیستی با وزارت بهداشت صورت میگیرد، به طوریکه برای مثال تمامی مجوز های بیهوشی این مراکز را وزارت بهداشت صادر کرده است؛ اما در هرحال باید بدانیم این اقدامات پاسخگوی نیاز شدید معلولان در این حوزه نیست.

نوع پرست ادامه داد: درحال حاضر دستور العمل "مراکز توانبخشی معلولین ویژه اختلالات بلع و تغذیه" درسازمان بهزیستی کشور تدوین شده است؛ بهزیستی این آمادگی را دارد تا برای هریک از دندانپزشکان که آمادگی کار با معلولین را دارند،مجوز تاسیس این مراکز را صادر کند.

وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی کشور با در نظر گرفتن تعرفههایی ویژه برای این مراکز از دندانپزشکان علاقمند به فعالیت در این حوزه حمایت خواهد کرد.

مدیرکل مراکز توانبخشی روزانه سازمان بهزیستی کشور در پایان اظهار کرد: ارائه خدمات دهان، دندان و بلع به معلولین و گروه های خاص با مشکلات زیادی همراه است؛ اما باید توجه داشته باشیم که این قشر در این حوزه مظلوم واقع شده و نیازمند حمایت و توجه بیشتر از سوی مسئولین، پزشکان و دندانپزشکان هستند.

منبع :ایسنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار