یادداشت اختصاصی/ رضا عابدی گناباد

پشت‌پرده جنجال‌های "العربیه" و "الجزیره" در مضایای دمشق

رسانه‌های نزدیک به معارضان سوریه که عمدتاً از عربستان سعودی، قطر، ترکیه و آمریکا خط می‌گیرند مدتی است که در تبلیغاتی هماهنگ بر اوضاع نابسامان انسانی در شهر محاصره شده "مضایا" تمرکز کرده‌اند که مردم در این شهر از فرط گرسنگی در حال مرگ هستند.
کد خبر: ۶۵۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳ - 12January 2016

پشت‌پرده جنجال‌های

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، رسانههای نزدیک به معارضان سوریه که عمدتاً از عربستان سعودی، قطر، ترکیه و آمریکا خط میگیرند مدتی است که در تبلیغاتی هماهنگ بر اوضاع نابسامان انسانی در شهر محاصره شده "مضایا" تمرکز کردهاند. مضایا که در غرب سوریه و در نزدیکی مرز لبنان واقع شده، از ابتدای تابستان امسال در محاصره ارتش سوریه و نیروهای حزبالله لبنان، قرار دارد. رسانههایی چون "العربیه" و "الجزیره" با پخش مصاحبههای متعدد با برخی از افراد مدعی هستند که بسیاری از مردم محاصره شده در این شهر از فرط گرسنگی در حال مرگ هستند و به دلیل نبودن غذا، علف و حیوانات خانگی را میخورند.

ادعاهای رسانههای عربزبان در حالی است که سازمان ملل متحد اعلام کردهاست دولت سوریه با ورود کمکهای انساندوستانه به مضایا، موافقت کردهاست. مسئول هماهنگی کمکهای انساندوستانه سازمان ملل در سوریه گفته است که در روزهای آتی به بسیاری از مردم این شهر که از گرسنگی رنج میبرند دسترسی پیدا خواهند کرد. این ادعاهای مقامات سازمان ملل در حالی است که همین سازمان مدعی بیطرفی در خصوص اوضاع سخت و غیرانسانی محاصره شدگان در "فویه" و "کفریا" سکوت کرده است.

دو شهرک "فوعه" و "کفریا"، در شمال غربی شهر "ادلب" در شمال غربی سوریه، نزدیک به چهار سال است که در محاصره گروههای تروریستی مسلح قرار دارد و معنای زندگی در این دو منطقه در هدف قرار گرفته شدن از سوی تک تیراندازن و حملات خمپارهای گروههای مسلح مستقر در شهر "بنش" در جوار شهرک فوعه و شهر "معرتمصرین" همجوارکفریا خلاصه شده است. به واقع با سقوط ادلب این دو شهرک تحت شدیدترین محاصره از سوی گروههای تکفیری قرار گرفتهاند. شهرکهای فوعه و کفریا در 10 کیلومتری شمال شرقی شهر ادلب واقع شده و حدود 3 کیلومتر با یکدیگر فاصله دارند.

از زمان آغاز بحران سوریه شیعیان فوعه و کفریا همواره در کنار ارتش و نیروهای مسلح سوریه در دفاع از میهنشان حضور داشته و ایفای نقش کردهاند، علاوه بر اینکه تعداد زیادی از جوانان این دو شهرک در صفوف مدافعان حرم حضرت زینب حضور دارند. این روزها اوضاع انسانی در فوعه و کفریا اگر همسان با مضایا نباشد بهتر از آن نیست. اگر مضایا تنها چند ماه است در محاصره قرار دارد فوعه و کفریا 4 سال است در محاصره قرار دارد و بدون شک به علت طولانی بودن بیشتر اوضاعی به مراتب بدتری را نیز تجربه کرده است. در فوعه و کفریا حداقل دو سال است که ارتباط با دنیای خارج قطع است و غذایی برای خوردن نیست. در فوعه و کفریای مظلوم که این روزها از سوی مدعیان حقوق بشر و رسانههای عرب به علت سیاسی کاریها و نگاههای فرقهگرایانه دیده نمیشود کمترین امکانات بهداشتی برای مداوای مجروحان این دو شهرک علاوه بر غذا وجود ندارد.

این روزها  نزدیک به چهار و نیم میلیون نفر از شهروندان سوریه در نقاطی زندگی میکنند که دسترسی به آن بسیار دشوار است و حدود 400 هزار نفر از آنان در مناطق تحت محاصره به سر میبرند که به ضروریترین نیازهای خود از جمله غذا و آب آشامیدنی دسترسی بسیاری محدودی دارند. این مهم در حالی است که از سوی العربیه و الجزیره فقط مضایا دیده میشود. مروری گذرا به آرشیو خبری این دو رسانه حامی معارضان و تروریستهای سوری خود نشان دهنده نگاههای فرقهگرایانه و سیاسی به مباحث انسانی و مشکلات مردم سوریه است.

در نگاه گردانندگان این رسانهها همه چیز با نگاهی سیاسی و فرقهگرایانه مورد پوشش قرار میگیرد. شوربختانه این روزها رسانههای عرب مشغول سانسور وقایع غیرانسانی در فوعه و کفریا با تمرکز بر روی مضایا در سطح افکار عمومی جهان اسلامی و جهان هستند.

اگرچه هیچ کس اوضاع نامناسب انسانی در مضایا را تأیید نمیکند، اما به واقع رسانههای عرب با تمرکز رسانهای بر اوضاع مردم در این شهر به دنبال تحریک جهان عرب و جامعه جهانی بر علیه دولت سوریه و متحدان این کشور در آستانه مذاکرات صلح در ژنو هستند. این مهم در حالی است که همین رسانهها سالهاست در خصوص محاصره غیرانسانی فلسطینیها در نوار غزه سکوت کردهاند. این رسانهها دو شهرک کفریا و فوعه و بیش از 40 هزار نفر در محاصره شده آن را فراموش کردهاند. الجزیره و العربیه مدتها است که کلامی در خصوص مشکلات و دردهای مردم این دو منطقه فراموش شده نگفتهاند. به واقع شیعه بودن و حمایت از بشار اسد از سوی مردم این دو منطقه عاملی برای ندیدن و سانسور آنها در این سالهاست.

رضا عابدی گناباد

مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل سیاسی

نظر شما
پربیننده ها