در نشست راویان فتح رضوی عنوان شد؛

تکلیف محوری باید خط مشی پیشکسوتان دفاع مقدس باشد

یکی از پیشکسوتان دفاع مقدس در جلسه راویان فتح رضوی گفت: ما اگر می­ خواهیم هر خطی را در برابر شیطان بشکنیم باید به دوران دفاع مقدس برگردیم و براساس تکلیف محوری عمل کنیم.
کد خبر: ۶۵۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴ - 12January 2016

تکلیف محوری باید خط مشی پیشکسوتان دفاع مقدس باشد

به گزارش دفاع پرس از مشهد، به مناسبت فرارسیدن سالگرد آغاز عملیات کربلای پنج، پنجمین جلسه حفظ انسجام ویژه روایان فتح رضوی در سال جاری با حضور جمعی از فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس در مسجد ایزدی مشهد مقدس برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حسین حیدری، از فرماندهان دفاع مقدس که قبل از عملیات کربلای 5 بنا به دستور فرمانده لشگر 21 امام رضا(ع) جهت آموزش غواصی و تاکتیک به گردان یاسین مأمور شده بود به بیان خاطرات خود پرداخت.

تکلیف محور بودن شهدا

وی گفت: شهید نظری از فرماندهان گردان یاسین بود که قبل از عملیات کربلای 5 برای خود همسری اختیار کرده بود و از مدت عقدش حدود یک هفته بیشتر نمی­ گذشت. یک شب در مقر بودم که دیدم امیر نظری با یکی دیگر از فرماندهان بالا دست خود دست به یقه شده و با حالتی خاص در حال گریه کردن است و در نهایت به پای این فرمانده افتاد و از او خواست که در این عملیات حضور داشته باشد. امیر به او گفت من می ­دانم بروم شهید می­ شوم. آن فرمانده هم با امیر صحبت کرد و گفت شما جایت را با شهید جلیل محدثی ­فر عوض کن. جلیل بعد از شنیدن این مطلب اول کمی ناراحت شد ولی بعد مسئله را پذیرفت.

حیدری افزود: در عملیات کربلای 5 بنا به تصمیم فرماندهان، بنا بود گردان یاسین از طریق تونلی که بچه­ ها حفر کرده بودند وارد عمل شوند. در شب عملیات حدود ساعت یک یا دو نیمه شب بود که به راه افتادیم. دسته اول در تونل مستقر شدند و پشت سر آنها گروهان اول استقرار پیدا کرد. امیر نظری در ابتدای دسته اول قرار داشت شروع به کنده کرد تا درب تونل برای جابجایی نیروها باز شود. درب باز شد و همین که امیر از تونل بیرون آمد هدف رگبار دشمن قرار گرفت و به شهادت رسید و پیکر مطهرش در خروجی تونل افتاد. بعد از آن هر کدام از نیروها که از تونل خارج می­ شدند هدف گلوله قرار می­ گرفتند و به شهادت می­ رسیدند. با این شرایط متوجه شدید که یک تیربار روبه ­روی تونل کار گذاشته شده که با خروج بچه­ ها شروع به تیراندازی می­ کند. صحنه عجیبی بود نیروها با آن چهرهای نورانی که داشتند روی سیم­ خاردارها و روی زمین افتاده بودند.

وی ادامه داد: گروه اول که رد شد شهید حسن شاد در وسط تونل ایستاده بود و آقا جلیل را صدا می ­زد. به شهید شاد گفتم اقا جلیل رفته تونل بعدی او را چکار داری؟ حسن گفت چون صدایی از بچه­ هایی که رفتند نمی­ آید و کار گره خورده، خواستم ببینم تکلیف چیه؟ من به حسن گفتم: حسن آقا این چه حرفیه تکلیف ما را سیدالشهدا(ع) روز عاشورا مشخص کردند. بعد از پایان این حرف من، حسن با گروهانش به راه افتادند و وارد بوارین شدند، و به همت گروهان او بود که خط شکسته شد. من در همین حین که در تونل نشسته بودم و توانایی بلند شدن را نداشتم به این فکر افتادم که این بچه­ ها به چه رشد عقلانی و فکری رسیده­ اند که با یک کلام که از ارباب بی­ کفنمان به آنها گفتم، درنگ نکردند و براساس تکلیف محوری وارد عمل شدند.

حیدری در پایان افزود: ما اگر می­ خواهیم هر خطی را در برابر شیطان بشکنیم باید به آن دوران برگردیم و براساس تکلیف محوری عمل کنیم.

خاطرات تلخ و شیرین جنگ را با هم برای نسل امروز نقل کنیم

در ادامه ماشاالله شاهمرادی­ زاده از رزمندگان دفاع مقدس و از هنرمندان این حوزه ضمن بیان خاطراتی طنز از آن دوران با اشاره به اهمیت کار روایتگری اظهار داشت: شما راویان دفاع مقدس مسائل و مطالب جنگ را باید به صورت ملموس برای نسل حاضر نقل کنند.  شما خاطرات جنگ را آنگونه که هست با همه تلخی­ها و شیرینی­ هایش برای جوانان خود بیان کنید که اگر این طور شد باعث می­ شود ما ارتباطمان با آنها بهتر شود.

وی خاطر نشان کرد: خنده از آن شیعه است و خوب خنده می­ کند که می ­تواند خوب گریه کند. شما که روزی در کنار شهدا بودید اگر می­ خواهید در دنیای امروز دچار روزمرگی و پوچی نشوید ارتباطتان را با شهدا حفظ کنید و آنها را شاهد و ناظر خود بدانید.

معرفی فرهنگ دفاع مقدس در قالب هنر وظیفه ذاتی نسل جنگ است

در ادامه عباس تیموری مسئول کمیته راویان فتح استان خراسان رضوی با بیان خاطراتی از عملیات کربلای 5 یاد و خاطره ان را گرامیداشت. وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: اکثر نیروهای شرکت کننده در عملیات کربلای 5 در مرحله اول با توان سلامت کامل وارد عمل شدند ولی در مراحل بعد هر یک از آنها زخمی بر بدن داشت ولی حاضر به برگشت به عقب برای مداوا نبودند و برای رضای خدا ماندند و ایستادگی کردند.

تیموری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: امروز شهدای ما ابدان مطهرشان بعد از گذشت حدود سی سال به کشور بازمی­ گردد تا مدافع نظام اسلامی باشند. تکلیف ذاتی ما هم در شرایط کنونی جامعه این است که فرهنگ دفاع مقدس را با هنر تلفیق کرده و به جوانان امروز منتقل کنیم.    

در ادامه سردار رضا دهقان, فرمانده گردان فلق ضمن سخنانی در خصوص عملیات کربلای 5 به نقش ستون پنجم در روند عملیات اشاره کرد. در پایان نیز،  عباس سعادتی از هادیان سیاسی به تشریح شرایط کنونی جهان اسلام و منطقه پرداخت.

لازم به ذکر است همزمان با این مراسم، محفل انس رزمندگان تخریب لشگر 21 امام رضا(ع) ویژه بزرگداشت عملیات کربلای 5 و بیاد شهدای مظلوم تخریب و برادران شهید حمیدرضا، مجیدرضا و وحید غفوری شعرباف وداماد این خانواده شهید احمد ساجدی با حضور جمعی از رزمندگان تخریب و مسئولین شهری با سخنرانی سردار یعقوبعلی نظری فرمانده سپاه امام رضا(ع) و روایت خاطرات این عملیات از زبان رزمندگان برگزار شد. 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار