راهیان نور مانوری عظیم از رویش های انقلاب اسلامی است

دبیرستاد مرکزی راهیان نور کشور از ایجاد یادمان های جدید در مناطق عملیاتی کشور خبر داد و گفت: احداث دو یادمان جدید علاوه بر ۵۰ یادمان موجود دفاع مقدس، در شورای سیاستگذاری راهیان نور به تصویب رسیده است.
کد خبر: ۶۶۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱ - 12January 2016

راهیان نور مانوری عظیم از رویش های انقلاب اسلامی است

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس،سرهنگ نادر ادیبی، دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور ضمن اعلام خبر توسعه سرزمینی و ایجاد یادمان های جدید در راهیان نور گفت: امروز بحمدالله اردوهای راهیان نور در گستره سرزمینی ۷ استان جایگاه خود را در میان مردم یافته است و به عنوان یکی از محورهای شاخص فرهنگی اثرگذار در کشور شناخته می شود. اقبال مردمی نسبت به آن نیز خوب بوده است.

وی افزود: امروز اقشار مختلف مردم ما برای پر کردن فکر و قلب خود از معارف و خاطرات دفاع مقدس در این سفرها شرکت می کنند و در حال حاضر به دلیل زیبایی های ویژه راهیان نور در حوزه های فرهنگی، بیش از ۵ میلیون نفر در سال، به اردوهای راهیان نور اعزام می شوند که این اعزام ها در قالب دسته بندی های مختلف شامل دانش آموزی، دانشجویی، اقشار و اصناف، خانواده ها، نیروهای مسلح و عموم مردم انجام می شود.

سرهنگ ادیبی خاطرنشان کرد: راهیان نور در شرایط کنونی در تمام طول سال جریان دارد و نمی توان آن را در یک مقطع خاص از زمان بررسی کرد.

اگر چه در هر دوره از راهیان نور، ایام اوج هم وجود دارد. به عنوان مثال در مناطق عملیاتی غرب و شمالغرب، فصل های بهار و تابستان، ایام اوج کاروان های راهیان نور است.در استان خوزستان دوره اوج در اسفند و فروردین ماه است و در راهیان نور دریایی و خلیج فارس، ما در فصل زمستان شاهد اوج اردوهای راهیان نور هستیم.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور با اشاره به آمار و اعداد اعلام شده درباره تعداد بازدید کنندگان از مناطق عملیاتی در طول سال که اختصاصا از سوی ستاد مرکزی راهیان نور عنوان می شود گفت: هرسال افزایش قابل توجهی را در میزان اعزام کاروان های راهیان نور شاهد هستیم به گونه ای که تنها درتابستان سال ۹۳ بالغ بر صدهزار نفر در مناطق عملیاتی شمالغرب کشور حضور داشته اند و این تعداد درکل سال بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر بوده است. اما در تابستان سال ۹۴ جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر در راهیان نور شمال غرب شرکت کرده اند.

وی در ادامه به موضوع توسعه سرزمینی راهیان نور و ایجاد یادمان های جدید در مناطق عملیاتی کشور اشاره و اعلام کرد: در حال حاضر مقدمات احداث دو یادمان جدید علاوه بر ۵۰ یادمان موجود از دفاع مقدس، انجام شده است. یکی از این یادمان ها، یادمان «عملیات بیت المقدس» است که این عملیات به عنوان نماد ایثار، مقاومت و پیروزی ملت ایران در دفاع مقدس شناخته می شود.

احداث این یادمان با بررسی های مفصل و مطالعات جامعی که در این رابطه انجام گرفته، در شورای سیاستگذاری راهیان نور کشور به تصویب رسیده و محل این یادمان نیز در جاده اهواز – خرمشهر نقطه یابی شده است.

سرهنگ ادیبی در رابطه با زمان دقیق احداث و سپس بهره برداری این یادمان جدید خاطرنشان کرد: مطالعات جامع عمرانی و فرهنگی یادمان جدید عملیات بیت المقدس هنوز به اتمام نرسیده است.

پیش بینی می کنیم که تا پایان امسال کار مطالعاتی یادمان به اتمام برسد و کارهای اجرایی آن کلید بخورد.

وی همچنین از احداث یادمان جدید دیگری در منطقه سر پلذهاب خبر داد و گفت: احداث یادمان دیگری نیز در منطقه سرپلذهاب، حد فاصل بین «شیخ سله» و «دشت سرپلذهاب» در شورایسیاستگذاری مصوب شده است که این یادمان مبانی خاص خود را دارد. از جمله «جنگ ترکیبی در این منطقه با ضد انقلاب و دشمن بعثی» و «مقاومت و دفاع ترکیبی برادران اهل تسنن و پیشمرگان کرد مسلمان در کنار نیروهای مسلح » نمونه ای از ویژگی های خاص این یادمان است که نقطه یابی برای احداث آن انجام شده و اقدامات اجرایی آن نیز به زودی آغاز می شود.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور در ادامه تصریح کرد: ما در راهیان نور یک مانور عظیم از رویش های انقلاب اسلامی را شاهد هستیم.

براساس آمار، قریب به ۸۰ درصد شرکت کنندگان در اردوهای راهیان نور بین سن ۱۵ تا ۳۵ سال یعنی در سن جوانی هستند.

وی افزود: رشد چشمگیر در راهیان نور و ارتباط عمیق زایران با مردم و عزیزان بومی در مناطق عملیاتی و احساس انسی که میان آنها وجود دارد، در کنار احساس غرور و افتخار ساکنان ۷ استانی که مقصد کاروان های راهیان نور هستند، از جلوه های ویژه راهیان نور است.

سرهنگ ادیبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز ثبت نام کاروان های راهیان نورگفت: امسال اعزام کاروان های راهیان نور در قالب سه طرح شهید صیاد شیرازی (اعزام کاروانی)، طرح شهید حسن باقری (اعزام خوردوهای شخصی) و طرح شهید برونسی (اعزام های انفرادی) انجام می شود. برنامه های ویژه کودک و نوجوان در یادمان ها با مرکزیت یادمان شلمچه، اجرای مراسم ویژه در یادمان ها و محل های اسکان زایران با حضور فرمانده هان دوران دفاع مقدس،گویا سازی یادمان ها بر اساس جغرافیای وقایع دفاع مقدس در کنار ده ها برنامه ی دیگر از جمله اقداماتی است که برای زایران راهیان نور امسال در نظر گرفته شده است.

توسعه سرزمینی راهیان نور، پرداختن به حوادث ملی راهیان نور با موضوع دفاع مقدس، برنامه ریزی و تدوین طرح های ویژه برای ماندگار کردن حوزه روایتگری در آینده با اتکا و بهره مندی از راویان جوان و نوجوان از دیگر برنامه های در دست اقدام این ستاد بود که ادیبی به آنها اشاره کرد.

نظر شما
پربیننده ها