منیژه محامدی در گفت‌وگو با دفاع مقدس مطرح کرد؛

تیغ و استخوان به مسائل پس از جنگ ویتنام می‌پردازد

کارگردان تیغ و استخوان گفت: اکثر تولیدات هنری آمریکا در دهه 60 و 70 به نوعی به جنگ ویتنام مربوط است.
کد خبر: ۶۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۳ - 23November 2013

تیغ و استخوان به مسائل پس از جنگ ویتنام می‌پردازد

منیژه محامدی کارگردان تیغ و استخوان، در گفت و گو با خبرگزاری دفاع مقدس با مطرح خواندن دیوید ریب به عنوان یکی از مطرحترین نویسندههای بیست سال گذشته و اختصاص یافتن نمایشنامههای این نویسنده به جنگ ویتنام اظهار داشت: تجربیات چهار ساله دیوید ریب در جنگ ویتنام در قالب سه نمایشنامهای که در این مورد به رشته تحریر درآورده به خوبی منعکس شده است.

وی افزود: اجرای تیغ و استخوان از اول آبان ماه در تئاتر شهر آغاز شده و تا 12 آذر ماه روی صحنه خواهد بود. محمد اسکندری، مهوش افشارپناه، جواد نمکی، محمد نادری، دانیال خجسته و دنیا نصر به عنوان بازیگر در این کار ما را همراهی میکنند.

منیژه محامدی درباره علت انتخاب نام این نمایش توضیح داد: در ویتنام گردن سربازها را با تیغ خرد میکردند. این ارتباط تنگاتنگی که بین تیغ و استخوان و مرگ و زندگی وجود دارد تا انتهای نمایشنامه ادامه پیدا میکند.

وی تصریح کرد: رنگ سفید رنگ مسلط بر فضای کار است. سعی کردیم طراحی صحنه به شکلی باشد که همه چیز سرد و یخ بوده و هیچ عشق، رابطه و عاطفهای وجود نداشته باشد. برای نشان دادن ملاحت در وجود دختر ویتنامی جلوی لباسش صورتی است اما پشت لباس او را سفید گرفتیم  برای اینکه وقتی به دیوار میچسبد مثل دیوار سفید و بیرنگ شود.

کارگردان توانمند و مطرح تئاتر کشور با تاکید بر عوارض بسیاری که جنگها بر روی زندگی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مردم میگذارند، خاطرنشان کرد: جنگ ویتنام اثرات بسیار وحشتناکی روی آمریکاییها گذاشت. اکثر تولیدات هنری آمریکا در دهه 60 و 70 به نوعی به جنگ ویتنام مربوط است و وقایع این جنگ را از دیدگاههای مختلف ارزیابی میکند. تولیدات این هنرمندان باعث شد تا جامعه کاپیتالیستی دگرگون شود و تاریخ جدیدی به وجود آید.

محامدی افزود: فضای صحنه را نیز به صورت دوبلکس و بدون در و دیوارطراحی کردیم تا عبور و مرور آدم ها بدون تغییر دکور امکانپذیر باشد. طراحی صحنه از جمله امتیازات کار است که کمک زیادی به اجرای بهتر کار کرد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار