حجت الاسلام پناهیان در کنگره شهدای موسیقی:

انسان می‌تواند با موسیقی به حقایق معنوی دسترسی پیدا کند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: انسان می‌تواند با موسیقی به حقایق معنوی دسترسی پیدا کند کما اینکه ممکن است برخی‌ها هم جدای از موسیقی با مداحی و قرآن نتوانند به معنویت دسترسی پیدا کنند.
کد خبر: ۶۶۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴ - 14January 2016

انسان می‌تواند با موسیقی به حقایق معنوی دسترسی پیدا کند

به گزارش فرهنگ و هنر دفاع پرس کنگره شهدای عرصه موسیقی با عنوان «نغمه های عاشقی» چهارشنبه شب ۲۳ دی ماه در اولین روز از برگزاری کنگره دو هزار شهید هنرمند در حالی با حضور خانواده های معظم شهدا، هنرمندان و تعدادی از مدیران عرصه فرهنگ وهنر در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد که از خانواده سه شهید هنرمند عرصه موسیقی به نمایندگی از شهدای هنرمند این عرصه تجلیل به عمل آمد.

حجت الاسلام علیرضا پناهیان هم بعد از پخش کلیپی از زندگی شهید حمیدرضا نظام آهنگساز و خواننده شهید دوران دفاع مقدس تصریح کرد: این پدیده زیبایی است که صنف های مختلف هنری در یک کار نهادینه شده شهیدان صنف خود را مدال افتخار خود می کنند و برای آنها مراسمی برگزار می کنند. به اعتقاد من نه صنف های هنری بلکه هر صنفی محتاج چنین مدال های افتخاری است. این شهدا به معنا و مفهوم واقعی کلمه الگو هستند.

وی افزود: فکر می کنم هر هنرمندی به ویژه اهالی موسیقی از این پس می توانند به شهید بزرگواری چون حمیدرضا نظام افتخار کنند و من اطمینان دارم با وجود چنین شهدای گرانقدری ما آینده ای بهتر از گذشته خواهیم داشت چرا که همین شهدای عزیز فرهنگ ما را نگه می دارند. من امشب با شهید حمیدرضا نظام آشنا شدم و بسیار متاسفم که چرا انقدر دیر او را شناختم. او از نظر من احیاکننده دل انسان است که مشتاق تر شدم این شهید را بیشتر بشناسم. این شهید بزرگوار به اعتقاد من یک شهید استاندارد است که به طرز عجیب و غریبی میتوانیم به وضوح مسیر کمالش را ببینیم.

این کارشناس مسائل فرهنگی گفت: شهیدان گرانقدری هستند که در آنها نمی توانیم به وضوح مسیر کمال را ببینیم و فقط عزیزانی هستند که برایمان عزیزند و تا ابد هم عزیز می مانند اما شهید حمیدرضا نظام به عنوان یک خواننده اپرا در دوران قبل از جنگ آنچنان مسیر زیبایی را طی کرده که می توانیم او را نه تنها  جزو شهدای شاخص موسیقی بلکه به عنوان یک الگو نشان دهیم. اینکه کسی در دوران هشت سال دفاع مقدس در جنگ باقی بماند و در آخر هم به شهادت برسد نشان دهنده سیر بسیار دقیقی است. به نظر من شهید نظام بهترین راه را برای ما نشان می دهد او از نگاه من یک شهید به اصصلاح کلاسیک و استاندار است که می توانیم با شیوه مورد نظر او به کمال برسیم. شیوه ای که شاید با شیوه های دیگر متفاوت باشد اما چون زیبا شروع می شود به طور حتم به تقویت اندیشه در عمل می رسد.

پناهیان در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به نقش موسیقی در معنویت بیان کرد: انسان می تواند با موسیقی به حقایق معنوی دسترسی پیدا کند کما اینکه ممکن است برخی ها هم جدای از موسیقی با مداحی و قرآن نتوانند به معنویت دسترسی پیدا کنند. البته قصد من یکسان مقایسه کردن قرآن با موسیقی نیست چرا که طبیعتا چیزی با قرآن کریم قابل مقایسه نیست اما خوشا به حال کسانی که از موسیقی برای پرواز استفاده می کنند. البته برخی از مواقع هم همین موسیقی که برای پرواز استفاده می شود برای سقوط نیز کاربرد دارد. بخشی از موسیقی هم با توجه به نسبتی که ما با آن برقرار می کنیم با ما ارتباط می گیرد. به هرحال کسانی که اهل موسیقی هستند می توانند موسیقی را عامل سبک بالی خود کنند. موسیقی باید به تلطیف روح آدمی بپردازد چرا که می توانیم از این راه به این نکته برسیم که نسبت موسیقی با معنویت بسیار بالاست.

خاطره خواننده پیشکسوت انقلاب از حضور در محضر مقام معظم رهبری

محمد گلریز خواننده موسیقی انقلابی کشورمان هم در این مراسم با ذکر خاطره ای از دیدار با حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری گفت: اواخر دوران حضور جناب سید محمد حسینی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که از دفتر مشاور وی با من تماس گرفتند که آیا بنده تا به امروز شعری از استاد مشفق کاشانی خوانده ام یا خیر؟ بعد هم گفتند که آقای حسینی همراه با استاد مشفق، بنده و تعدادی دیگر از دوستان قرار است به خدمت حضرت آقا برویم. به هر حال شرایط مهیا شد و ما فردای تماس دوستان به خدمت آقا رفتیم که محفل معنوی و بسیار خوبی بود.

وی افزود: در ابتدای برنامه که به نوعی یک محفل خصوصی بود دکتر حسینی مقدمه ای را ارائه داد که دال بر برگزاری یک بزرگداشت برای استاد مشفق کاشانی بود و از مقام معظم رهبری هم خواست تا ایشان رهنمودهایی را برای برگزاری این  برنامه ارائه فرمایند. در همان زمان حضرت آقا با اشاره به استاد مشفق فرمودند که آقای مشفق شعری را قرائت کنند که استاد مشفق هم این کار را انجام داد. بعد از قرائت این قطعه ادبی بود که حضرت آقا فرمودند: «شما این غزل را بخوانید» و بنده همان جا فرمایشات ایشان را با تمام وجود خواندم و تصمیم بر این شد که به آهنگسازی استاد هادی آزرم این قطعه تولید شود.

خواننده قطعه ماندگار «الله اکبر، خمینی رهبر» در ادامه صحبت های خود بیان کرد: اتفاق دیگری هم که در زندگی من افتاد و هیچ گاه هم آن را فراموش نمی کنم به سال ها پیش باز می گردد، یعنی زمانی که بنده به عنوان اولین و آخرین خواننده فرصت پیدا کردم که بعد از خوانش سرود «شهید مطهری» همراه با حاج سید احمد آقا خمینی خدمت حضرت امام (ره) برسم. وقتی همراه با حاج احمد به محل حضور امام رسیدیم، موضوع اطلاع داده شد که بنده خواننده این قطعه موسیقایی هستم. بعد از چند لحظه که رفتم و دست حضرت امام را بوسیدم و برگشتم و دوست داشتم دوباره برگردم و امام را ببینم، در همین حین حضرت امام فرمودند: «خدا شما را در پناه اسلام حفظ کند» و این بزرگترین و شیرین ترین لحظه ای بود که هیچ گاه فراموشش نخواهم کرد.

تجلیل از خانواده شهیدان هنرمند محمد اورکی، علیرضا دست برسر و حمید رضا نظام در حضور تعدادی از مسوولان فرهنگی هنری، اجرای سه قطعه موسیقایی «پروانه تر»، «میراث ققنوس» و «شیخ شهید» توسط گروه موسیقی نبض، رونمایی از کتاب «پیانوی سفید» نوشته محبوبه معراجی پور برگرفته از زندگی شهید حمیدرضا نظام، اجرای قطعه های «قصه ستاره ها» به خوانندگی محمد ساوه، «حدیث عشق» به خوانندگی علی اسدی، پخش کلیپی از شهید حمیدرضا نظام خواننده اپرایی که در دوران هشت سال دفاع مقدس به شهادت رسید، اجرای قطعه های «اشک و آینه» و «عشق بی مرز» به خوانندگی میلاد هارونی، اجرای گروه «مرغ نفس» و اجرای یک قطعه آیینی حماسی به هنرمندی تعدادی از هنرمندان بوشهر از جمله بخش های مختلف کنگره شهدای دفاع مقدس بود که با اجرای امیر حسین مدرس برگزار شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار