بازخوانی زندگی و وصیت‌نامه شهید کشوری؛

شهید کشوری کسی نبود که وقتش را به بطالت سپری کند/ مردم کوفه نشوید

برادر شهیدان احمد و محمد کشوری گفت: احمد نمود عینی از هدف خداوند در خلقت انسان بود، شهید کشوری کسی نبود که وقتش را به بطالت سپری کند، او همانند خیلی از انسان‌های بزرگ دین را معنا کرد و به‌ صورت کاربردی در زندگی از آن استفاده کرد.
کد خبر: ۶۶۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹ - 17January 2016

شهید کشوری کسی نبود که وقتش را به بطالت سپری کند/ مردم کوفه نشوید

به گزارش دفاع پرس از مازندران، نخستین جشنواره هوانوردی سیمرغ با گرامیداشت یاد و خاطر شهدای پروازی مازندران با محوریت امیر سرلشکر خلبان احمد کشوری و شهید سرلشکر خلبان پرویز ذبیحی همزمان با ایامالله دهه فجر برگزار میشود.

به همین منظور و معرفی تیزپروازان مازندرانی آسمان ایران، با همکاری کمیته رسانه این جشنواره نشستی را با خانوادههای شهدای پروازی برگزار کرده است؛ در دومین نشست خبری مهمان ما برادر امیر سرلشکر خلبان شهید احمد کشوری بوده است.

در تیرماه 1332 در خانوادهای متوسط در خطه سرسبز شمال، پسری بهدنیا آمد که نام وی را احمد گذاردند، احمد دوران دبستان و سه سال اول دبیرستان را به ترتیب در «کیاکلا» و «سرپل تالار» و سه سال آخر را در دبیرستان «قناد» بابل گذراند، در سال 1351 وارد هوانیروز شد.

بهعلت هوش و استعدادی که داشت، دورههای تعلیماتی خلبانی هلیکوپترهای «کبرا» و «جت رنجر» را با موفقیت به پایان رساند، بالاخره در روز 15 آذر 1359 نیایشهای شبانهاش به درگاه احدیت مورد قبول واقع شد و درحالیکه از یک مأموریت بسیار مشکل، پیروزمندانه بازمیگشت، در دره «میناب» ایلام مورد حمله نابرابر چند هواپیمای جنگی دشمن قرار گرفت و درحالیکه بالگردش در اثر اصابت راکتها بهشدت در آتش میسوخت، آن را تا موضع خودی رساند و آنگاه در خاک وطن سقوط کرد و شربت شیرین شهادت را مردانه نوشید.

وقتی با قاسم کشوری برادر شهیدان کشوری تماس گرفتیم با روی باز استقبال کردند و با توجه به مشغلههای خود قبول زحمت کرده و با حاضر شدن در دانشگاه جامع علمی کاربردی کیاکلا توانستیم گفتوگوی متفاوتی را با وی انجام دهیم.

* شخصیتهای بزرگ تکرارنشدنی هستند

قاسم کشوری در این گفتوگو با بیان اینکه شخصیتهای بزرگ تکرار نشدنی هستند، اظهار کرد: شهید کشوری به نظر من که برادرش بودم یک نمونه کامل از یک انسان کامل بود.

وی ادامه داد: احمد نمود عینی از هدف خداوند در خلقت انسان بود، شهید کشوری کسی نبود که وقتش را به بطالت سپری کند، او همانند خیلی از انسانهای بزرگ دین را معنا کرد و به صورت کاربردی در زندگی از آن استفاده کرد.

برادر شهید کشوری با اشاره به اینکه کاربردی کردن دین یعنی حس کردن مزه دین در وجود انسان، بیان کرد: هر آنچه هدف خدا از خلقت انسان بود در وجود احمد وجود داشت و این موضوع را زمانی که در این دنیا بود، حس کردم.

* از وجود ارادههای محکم تا نبود امکانات

کشوری با بیان اینکه در حال حاضر امکان ایجاد بستر مناسب برای شکوفا شدن استعدادهایی مثل شهید کشوری فراهم نیست، تصریح کرد: امکانات لازم را نداریم اما دلهای سرشار از خواست این مطلب وجود دارد.

وی در ادامه بیان کرد: این صحبتها از سر دلسوزی است اما باید گفت امکانات لازم فراهم نیست ولی ارادههای خیلی محکمی را داریم که میخواهند با فراهم کرد بستر امکان این کار را فراهم کنند.

برادر شهید کشوری با اشاره به وضعیت اقتصادی و فشارهای موجود بر روی کشور، اظهار کرد: افراد زیادی در تلاش هستند تا این بستر در کشور فراهم شود، اگر این شرایط فراهم شود امکان رشد و نمو بذرهای پراستعداد درزمینهی مساعد وجود دارد.

وی افزود: اگر مسئولان اجرایی و قانونگذار کشور به رهنمودهای سازنده رهبر عزیزمان دقت و عمل کنند، نتیجه بهتری کسب میشود، مسئولان باید مقدار نظارت خود را بر اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری در مدیریتهای پایینتر بیشتر و اجرایی بکنند، در پاییندست کسانی در تلاش و تکاپو هستند تا امکان بسترسازی فراهم باشد.

* بسترسازی؛ کاری بنیادی

کشوری خاطرنشان کرد: بهخاطر برخی درگیریها بین مدیران امروزه بستر مناسبی فراهم نیست، بسترسازییک کار بنیادی است، این یعنی تا زیربنای کاری خراب باشد، روبنا هر چیزی که میخواهد باشد مثل کاغذ به باد میرود ولی هر چه قدر پی محکم باشد، هر چیز که ساخته شود دوام میآورد.

وی ادامه داد: امروزه کارهای پایهای انجام نمیگیرد، چراکه همه بهدنبال کاری هستند که زودبازده باشد و در طییکی دو سال نتیجه بدهد، این درست نیست، ما باید کاری انجام دهیم که 10 الی 15 سال ساخت پایه آن طول بکشد تا بنای روی آن دوام داشته باشد، امروزه آن پایه محکم وجود ندارد، امیدواریم بینش و نگاهی در این زمینه بهوجود آید، اول باید بسترسازی مناسب فراهم شود تا بتوانیم کارهای اساسی بر روی آن انجام داد.

* همت همگانی برای حرکت کشور

برادر شهید کشوری با بیان اینکه مسئولیت بسترسازی بر عهده مسئولان است، تصریح کرد: بحث فقط بر روی امکانات نیست بلکه پیشرفتهایی هم که داشتهایم کافی نیست.

وی با تأکید بر اینکه ما بالقوه بسیار قدرتمند هستیم، افزود: امروز فرار مغزها و بیکاری را هم در کشور داریم، این زحماتی که کشیده میشود، کم است، برای حرکت تریلی کشور یکیا دو نفر کافی نیست بلکه یک همت همگانی لازم است.

* اتصال کارخانه به دانشگاه برای افزایش کیفیت و راندمان تولید

کشوری خاطرنشان کرد: استعدادهای بسیاری در کشور وجود دارد که بهدلیل نبود امکانات به هدر میرود، ایده پشت ایده و طرح پشت طرح ولی کارخانهها به دانشگاهها متصل نیستند و اقتصاد ما بهصورت سنتی در حال کار است.

وی با تأکید بر اینکه بازارها شکل سنتی خود را حفظ کردهاند، اظهار کرد: چرا نباید هزینه برای تحقیقات استفاده شود تا چند سال بعد چندین برابر این هزینه را بهدست آوریم، این فقط یک دلیل دارد آنهم سنتی بودن بازار ما است.

برادر شهید کشوری با اشاره به اینکه امروزه دانشگاهها مدرکگرا شده است و وارد بازار کار نمیشود، تصریح کرد: دانشگاهها در حال انجام کار خود هستند ولی بایدیک سوال پرسید که چرا کارشناس و مسئول مربوط نمیگوید آقای وزیر! شما که در حال ساخت خودرو هستی، اگر به دانشگاه وصل نشوی محصولت قابلیت رقابت در بازار را ندارد؟

وی ادامه داد: آقای مسئول اداره استاندارد! دست کارخانهداران تولید لوازم منزل را به دانشگاه وصل کن تا چند ایده بگیرند، آقای کارخانهدار به دانشگاه وصل شود و دولت نیز باید حمایت کند تا کشور بهسوی مسیر پیشرفت حرکت کند.

کشوری با تأکید بر اینکه کشور برای مردم است، بیان کرد: برای پیشرفت مردم باید این هزینهها انجام شود، البته با مطالعه و بررسی کارشناسانه باید نتیجه مطلوب حاصل شود.

 وی افزود: کارخانه و دانشگاه باید به هم متصل شوند تا راندمان تولید بالا رود، دانشگاه مدرکگراست، بهخاطر اینکه کارخانه و بازار به دانشگاه وصل نیست، اقتصاد و بازار سنتی است، اگر هم دانشگاه بخواهد به جلو حرکت کند، فقط بهصورت تئوری است و در عمل چیزی نیست.

* بستر پیشرفت امروز کافی نیست

برادر شهید کشوری ضمن تشکر از زحمات رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی سیمرغ، افزود: با تلاش و پیگیری ایشان این حرکت در حال صورت گرفتن است، این حرکت از همان بسترسازیها است، فراهم کردن بستر که شما بتوانید بذری کاشته تا کشوریها، ذبیحیها، شیرودیها و فلاحیها رشد کنند.

وی ادامه داد: این افراد دانشمندانی بودند که ازدستدادهایم، این افراد برای رشد خود یک زمینه و بستر داشتند، بستر بود که این افراد آمدند، امروز هم بستر داریم اما کافی نیست، هدررفت زیادی وجود دارد، با این افزایش جمعیت نیروهایی وجود دارد که حیف است به هدر بروند اما همچنین حرکتی بسیار خوب است.

کشوری خاطرنشان کرد: این نوع برنامهها توجهها را به خود جلب میکند، در این زمان و با توجه به شرایط اینچنین حرکتی ستودنی و عالی است، هر کس بتواند بستری فراهم کند باید حمایت شود، این حرکت بسیار نو است، امروز اگر از کودکی بپرسید دوست داری در آینده چهکار شوی میگوید خلبان، پرواز یک حرکت و علاقه ذاتی است البته این علاقه باید حمایت و هدایت شود.

وی در ادامه برای اینکه این طرز فکر در اجتماع بماند و استمرار داشته باشد، از مسئولان خواست حمایتهای لازم را انجام دهند.

برادر شهید کشوری ادامه داد: مطمئنم اگر خود احمد کشوری هم حضور داشت این حرف را میزد و میگفت: «اگر ما رفتیم مملکت را به ارث برای توی مسئول گذاشتهایم، با این ارثیه که بهعنوان مملکت ایران برای تو گذاشتیم، چه کردی؟»

* سیمرغ در وضعیت مناسبی قرار ندارد، مسئولان به فکر باشند

کشوری با اشاره به اینکه شهرستان سیمرغ در وضعیت مناسبی قرار ندارد، اظهار کرد: برای برونرفت از این وضعیت باید تلاش کرد، سیمرغ بهدلیل استعدادهای خیلی خوب خود، امکان و فرصت خوبی را نیز دارد.

وی ادامه داد: انتظار طی کردن یکشبه ره صدساله را نداریم و از روال رشد معمولییک شهرستان آگاه هستیم، اگر اشکالتراشی نشود این راه، راه سختی نیست.

برادر شهید کشوری با اشاره به مادر مرحومشان، افزود: مادر من تا مادامیکه حضور داشت برخی خیلی اصرار داشتند که ایشان در تهران ساکن شوند ولی ایشان مخالفت میکردند و میگفتند اگر امکانش باشد میخواهم در همینجا (کیاکلا) بمانم.

کشوری با بیان اینکه از کسانی که طرح و ایده برای برونرفت شهرستان از وضعیت موجود دارند باید حمایت شود، اضافه کرد: سیمرغ شهرستان شهید کشوری است و باید در حد و اندازههای شهید کشوری از آن حمایت شود، البته استعدادهای دیگری نیز مانند شهید ذبیحی در بحث هوانوردیوجود دارد، اما سیمرغ پر از استعداد است، سردار شهید صمصام طور یکی دیگر از آن استعدادها است.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان از اشخاصی که طرح و برنامهای برای پیشرفت دارند حمایت کنند، بیان کرد: مسئولان به فکر باشند و برای تأمین بودجههای لازم برای بهسازی و بزرگتر شدن شهر کمک کنند.

برادر شهید کشوری ضمن تشکر از مسئولان شهرستانی، خاطرنشان کرد: مسئولان شهرستانی تلاش خود را میکنند اما این تلاش کافی نیست. البته مسئولان استانی نیز از مسئولان شهرستان حمایت کنند، مسئولان از افراد و دلسوختههایی که میخواهند شهرستان پیشرفت کند، حمایت کنند تا شاهد پیشرفت شهرستان باشیم.

وی ادامه داد: همه ما از وضعیت موجود در کشور آگاه هستی، بدانید و آگاه باشید من از صمیم قلب میگویم، اگر از این عزیزان حمایت نشود، بها داده نشود، دود این کار اول به چشم خودمان میرود،یک شخصی از آنطرف مرز برای ما دل نمیسوزاند، باید خودمان به خود کمک کنیم.

در پایان این گفتوگو به سراغ وصیتنامه شهید کشوری رفتم شهیدی که مقام معظم رهبری دربارهاش فرمودند: «شهید کشوری از مؤمنین بالله و رجال صادق در راه این انقلاب بود.» و چه زیبا گفت امیر سرلشکر خلبان احمد کشوری.

«بسمالله الرحمن الرحیم»

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند

روبهصفتان زشتخو را نکشند

پایان زندگی هر کسی به مرگ اوست

جز مرد حق که مرگش آغاز دفتر اوست

هر روز ستارهای را از این آسمان به پایین میکشند اما باز این آسمان پر از ستاره است، این بار نیز در پی امر امام، دریایی خروشان از داوطلبین بهطرف جبهههای حق علیه باطل روان شد و من قطرهای از این دریایم و نیز میدانید که این اقیانوس بیپایان است و هر بار بر او افزوده میشود، راه شهیدان را ادامه دهید که آنها نظارهگر شمایند، مواظب ستون پنجم باشید که در داخل شما هستند.

بیتفاوتی را از خود دور کنید، در مقابل حرفهای منحرف بیتفاوت نباشید.مردم کوفه نشوید و امام را تنها نگذارید، در راهپیماییها بیشتر از پیش شرکت کنید، در دعاهای کمیل شرکت کنید، فرزندانتان را آگاه کنید و تشویق به فعالیت در راه الله کنید.

پدر و مادرم! همچنان که تا الان صبر کردهاید از خدا میخواهم صبر بیشتری به شما عطا کند، فعالیتتان را در راه خدا بیشتر کنید، در عزایم ننشینید، نمیگویم گریه نکنید ولی اگر خواستید گریه کنید بهیاد امام حسین (ع) و کربلا و پدر و مادرانی که پنج فرزندشان شهید شده گریه کنید، که اگر گریههای امامحسینی و تاسوعا و عاشورایی نبود، اکنون یادی از اسلام نبود.

پشت جبهه را برای منافقین و ضدانقلاب خالی نگذارید، در مراسم عزاداری بیشتر شرکت کنید که این مراسم شما را بهیاد شهیدان میاندازد و اینیاد شهیدان است که مردم را منقلب میکند.

امام را تنها نگذارید. فراموش نکنید که شهیدان نظارهگر کارهای شمایند.

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم

موجیم که آسودگی ما عدم ماست

والسلام

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار