پروژه سیاه نمایی حقوق بشری اتحادیه عرب

آزادی از سلطه بیگانگان و تحقق وحدت عربی مهمترین اهداف تشکیل اتحادیه عرب عنوان شده‌ بود. حتی در سال 1950 یک قرارداد دفاع متقابل شبیه قرارداد دفاعی آتلانتیک شمالی، نیز بین دولت‌های عضو اتحادیه به امضا رسید.
کد خبر: ۶۶۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱ - 17January 2016

پروژه سیاه نمایی حقوق بشری اتحادیه عرب

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس به نقل ازروابط عمومی ستاد حقوق بشر، اتحادیه عرب با وجود آرمانهای یاد شده، در عمل چندان موفق نبوده است. از بررسی عملکرد این اتحادیه آشکار میشود، نه تنها نتوانست به وحدت دولتهای عربی کمکی کند، بلکه در برخی موارد مانع وحدت بین آنها نیز شده و در برخی موارد حتی در تشدید اختلافات نقش مهمی را ایفا نموده است.

اختلافهای شدید موجود بین رژیمهای حاکم بر اعضای اتحادیه و اهداف و منافع متضادشان در امور داخلی و سیاست خارجی، اتحادیه عرب را به سازمانی ناتوان ، ضعیف و وابسته تبدیل کرده است.

اتحادیه عرب با این هدف شکل گرفت تا از منافع کشورهای عربی دفاع کند، اما نه تنها در حصول این امر موفق نبوده بلکه این اتحادیه، علیه ملتهای عرب توطئهچینی میکند و واضحترین دلیل این مدعا  اقداماتی نظیر صدور بیانیههایی در حمایت از رژیم آل خلیفه، حمایت از رژیم آل سعود در حمله به یمن ، کشتار وحشیانه منتقدان و توجیه اقدامات این رژیم برای حفظ امنیت خاندان حاکم بر این کشور می باشد این درحالی است که سازمانهای بین المللی همانند کمیساریای عالی حقوق بشر، دیده بان حقوق بشر و دیگر سازمانهای بین المللی موارد نقض حقوق بشر در این کشورها را بررسی کردند اما اتحادیه عرب به هیچ وجه حتی اشارهای به این جنایات نکرده است.

این سیاست به شکلی آشکار وعیان در قبال انقلاب یمن نیز در پیش گرفته شده و درحالیکه تاکنون هیچ واکنشی به قتل عامهای رژیم آل سعود،دراین کشور اشارهای نکرده است،خود را دلنگران و بیقرار ناآرامیهای سوریه نشان میدهد و برای بررسی اوضاع جاری در آن نشستهای فوق العاده و بیانیههای متعدد صادر میکند و درهر بیانیه نمایشی خود، اقدامات گروهکی را محکوم مینمایند که دست پروده خودشان است.

در روزهای اخیر شاهد نشستی بودیم که در آن اتحادیه عرب با موضع گیری انفعالی در خصوص اتفاقات اخیر منطقه سعی دربی گناه جلوه دادن عربستان سعودی و حمایت از این رژیم وحشی در صحنه بین المللی داشت.

در خصوص این نشست و بیانیه پایانی آن ذکر مطالبی خالی از لطف نیست:

1- در بخشی از این بیانیه در خصوص پایبندی به توافقنامههای وین صادره در سالهای 1961 و 1963 و قوانین بینالمللی نکاتی آمده است که در پاسخ به این موضوع باید گفت اگر عربستان سعودی به این قوانین بین المللی پایبند است چگونه با حمله موشکی و راکتی به سفارت ایران در یمن قصد تلافی جویی اقدام ناپسند در حمله به سفارت سعودی در تهران را دارد؟ مگر غیر از این است که موضوع حمله به سفارت سعودی در تهران در بالاترین سطح از مسئولین ایران محکوم شده است و اقداماتی در خصوص پیگیری حقوقی موضوع صورت گرفته است.

آیا حمله موشکی به اماکن دیپلماتیک نقض توافق نامه های 1961 و 1963 محسوب نمی شود یا عربستان سعودی خود را تافته جدابافته و مصداق عینی این قوانین می پندارد؟

2-خواندیم شورای وزیران، دخالت های ایران را در امور داخلی پادشاهی سعودی محکوم نموده است که این موضوع نیز نوعی فریبکاری و سیاه نمایی رسانه ای است. در پاسخ به موضوع مطروحه باید گفت جمهوری اسلامی ایران تاکنون هیچ دخالتی در امور داخلی سعودی نداشته و ندارد و این موضوع را به خوبی می توان از منش و روش دیپلماتیک جمهوری اسلامی در قبال عربستان سعودی دریافت؛ اما ذکر این موضوع خالی از لطف نیست که این عربستان سعودی است که امروز به صورت روشن و مشخص در سرنوشت ملت های منطقه دخالت نموده و سعی در برهم زدن آرامش و امنیت در این کشورها دارد.

آل سعود امروز در بحرین مقابل خواسته به حق مردم مبنی بر انتخاب آزادانه نظام سیاسی با زور می ایستد و دست به جنایت و کشتار می زند.

در یمن با انقلاب مردمی به مقابله بر می خیزد،ازدیکتاتور مخلوع یمن دفاع می کند و زنان و کودکان را به خاک و خون می کشد.

در سوریه و عراق با تشکیل و حمایت از گروهک های تروریستی به تفرقه افکنی و اختلاف در این کشورها دامن می زند حال آن که مردم به نظام سیاسی و مذهبی رایج در این کشورها اعتقاد و باور دارند.

موضوع اعدام شیخ نمر و تعدادی از یارانش توسط رژیم آل سعود در روزهای اخیر موجی از نفرت علیه سعودی را درمنطقه برانگیخت، طرح این موضوع توسط ایران نه تنها دخالت در امور داخلی عربستان محسوب نمی شود بلکه مشخصا وظیفه جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهاست چرا که اقداماتی از این دست در اعدام منتقدان و زندانیان سیاسی سبب رواج نوعی توحش مدرن و تروریسم دولتی  در منطقه خواهد شد و مسلما وظیفه کشورهای منطقه و جوامع بین المللی در قبال این گونه حوادث جلوگیری از تکرار آن خواهد بود.

3- طرح موضوع حسن هم جواری در بیانیه نیز سبب بسی تعجب گردید چرا که جمهوری اسلامی ایران تاکنون برضرورت تحکیم روابط با همسایگان بر اساس اصول حسن همجواری و اتخاذ رویکردهای هوشمندانه در پرتو شرایط حساس منطقه ای تاکید دارد اما سوال اینجاست که آیا عربستان سعودی هم اینگونه است؟

در  ماههای گذشته عربستان سعودی  نه تنها اصل حسن همجواری را در قبال کشورهای همسایه اش رعایت نکرده بلکه آن را لگد مال و تخریب نموده است.

در موضوع فاجعه اسف بار منا که شمار زیادی از مسلمانان جهان از جمله تعدادی از هموطنان عزیزمان به شهادت رسیده اند، رژیم سعودی نه تنها پاسخگوی خانواده های شهدا نبوده بلکه به توهین و تخریب شخصیت این عزیزان پرداخته است.

4-در بخشی از این بیانیه آمده است ایران حامی تروریسم و عامل فتنه افکنی در منطقه است؛ بیانیه ریاض درحالی این موارد را به ایران نسبت می دهد که امروز نه تنها مردم منطقه بلکه افکار عمومی دنیا به خوبی می داند که دولت سعودی نه تنها اصلی ترین حامی مالی، تسلیحاتی و سیاسی تروریست های سلفی، تکفیری سوریه، عراق و یمن است بلکه مردم جهان و خصوصا مسلمانان نیک می دانند که عربستان سعودی پایگاه ، پرورشگاه و بلکه «زادگاه فکری» این تروریست ها است.

این بیانیه درحالی کشورمان را به حمایت از تروریسم و اعزام تروریست متهم می کند که حمایت ها ی بی دریغ سیاسی ، مالی، تسلیحاتی و همچنین فتواهای مفتی های وهابی آل سعود از تروریست ها در سوریه موجب شده است که خون هزاران مسلمان بی گناه سنی و شیعه به دست تروریست های سلفی بر زمین ریخته شود گذشته از این که چند میلیون انسان بی گناه و خسته و درمانده از این جنگ تحمیلی فرسایشی ، آواره شده.

رژیم آل سعود، یمن را مانند بحرین یکی از استان ها و بلکه مستعمره خود می داند و در جریان 7ماه حمله و تجاوز آشکار و ناجوانمردانه و بی رحمانه به مردم یمن - بنابر آمار منتشر شده ،دستش به خون 7989 انسان مسلمان بی گناه آن هم با بمباران شهرها و مناطق مسکونی به وسیله جنگنده ها آلوده است که 2998 نفر از این کشته شدگان بی گناه ، کودک و 3485نفر آنان، زن بوده اند.

در پایان ذکر این موضوع لازم است که: این بیانیه فریبکارانه در راستای منحرف کردن افکارعمومی منطقه و جهان از نقش ویرانگر و تخریبی رژیم آل سعود در منطقه و حتی جهان از طریق نشرافکاروهابی تکفیری و تشکیل و سازماندهی صدها گروه تروریستی مسلح در کشورهای مختلف اسلامی و ارتکاب جنایت و تشدید موج ناامنی و بیثباتی و کشتار در این کشورها به ویژه سوریه و عراق و لیبی، انحراف افکار عمومی جهان از نقض گسترده حقوق بشر در عربستان سعودی، اعدام دسته جمعی منتقدان نظام حاکم سیاسی  و دور نمودن رسانه ها و به فراموشی سپردن فاجعه تلخ و اسفبار منا و مکه  منتشر شده است و مسلما اهدافی جز این را دنبال نمی کند.

 محمد واحدی،رئیس مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران(صلح زیبا(

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار