ظریف: آمریکا برای همیشه بفهمد تحریم کارساز نیست

وزیر امور خارجه کشورمان گفت سعودی‌ها این توهم را دارند که با حمایت متحدان غربی‌شان می‌توانند ایران را از معادلات منطقه حذف کنند.
کد خبر: ۶۷۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸ - 21January 2016

ظریف: آمریکا برای همیشه بفهمد تحریم کارساز نیست

به گزارش گروه اخبار داخلی  دفاع مقدس، محمدجواد ظریف در مصاحبه با «سیانان» اظهار داشت: متأسفانه واقعیت این است که بیثباتی در منطقه ما از هراسی در عربستان سعودی نشأت میگیرد که فکر میکند بعد از سقوط صدام و بعد از بهار عربی، در منطقه عدمموازنه وجود دارد.

ظریف با بیان اینکه عربستان سعودی از فرصت بالقوه حل تنشها بین تهران و غرب به وحشت افتاده است، خاطرنشان کرد: اتحاد بین عربستان سعودی و غرب و ایجاد تنش در منطقه، گرد و غباری ایجاد کرده که به عربستان سعودی فرصت صدور ایدئولوژی افراطی وهابیت را داده است.

وی ایدئولوژی وهابیت را مقصر اصلی بیشتر خشونتهای جاری افراط گرایان در منطقه و غرب عنوان کرد.

ظریف بار دیگر با تأکید بر یادداشت اخیر خود در نیویورک تایمز، اظهار داشت: میان 19 نفری که در 11 سپتامبر 2001 اقدام به هواپیماربایی کرده بودند، 15 نفر آنها تبعه عربستان بودند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به تحریمهای اعمال شده درخصوص برخی افراد و شرکتها بهبهانه همکاری در برنامه موشکی ایران، گفت: این تصمیم آمریکا بر اساس واقعیات نیست و به هیچ وجه قانونی نیست.

ظریف افزود: من اسم این را نوعی اعتیاد میگذارم، اعتیادی که عدهای در آمریکا برای تحریم و فشار دارند؛ درست مثل افراد سیگاری که میدانند (تحریمها) فایدهای ندارد ولی اعتیاد باعث میشود نتوانند آن کار را کنار بگذارند.

وی خاطرنشان کرد: فکر میکنم آمریکا باید یک بار و برای همیشه بفهمد که در مورد ایران تحریمها کارساز نیست بلکه احترام، مذاکره و گفتوگو راهحل همیشگی است.

نظر شما
پربیننده ها