امیری در همایش استانداران و فرمانداران کشور:

دولت از ناصالحان دفاع نمی‌کند/ ردصلاحیت‌شدگان در مسیر قانون حرکت کنند

قائم‌مقام وزیر کشور گفت: دولت از افراد ناصالح دفاع نمی‌کند و به شورای نگهبان هم گفته‌ایم که ما هم به‌دنبال ردصلاحیت افرادی هستیم که به نظام، اسلام و ولایت فقیه اعتقادی ندارند.
کد خبر: ۶۷۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹ - 21January 2016

دولت از ناصالحان دفاع نمی‌کند/ ردصلاحیت‌شدگان در مسیر قانون حرکت کنند

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس،حسینعلی امیری قائممقام وزیر کشور در دومین همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور که پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به لزوم رعایت حقالناس در انتخابات، اظهار داشت: سابقه تحقیق درباره موضوع حقالناس جوان است، اما بین فقها دو دیدگاه وجود دارد؛ یک دیدگاه به انتخابات بهعنوان یک امر غیرشرعی و تنها برای کارآمدی نظام سیاسی و ظاهری توجه دارد، اما دیدگاه دیگر انتخابات را بهعنوان مصداق حقانیت حکومت بر مردم و مشروعیت سیاسی میداند.

وی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دیدگاه اصلی حقانیت مردم است، تصریح کرد: براساس دیدگاه حقالناس بودن رأی مردم باید بستر مناسب رأیگیری فراهم شود و از روزی که انتخابات شروع میشود تا روز شکلگیری مجلس موضوع حقالناس بودن رأی نباید نادیده گرفته شود.

سخنگوی وزارت کشور خاطرنشان کرد: اگر کسی دارای صلاحیت است باید داخل مجلس حضور یابد و اگر شخص دارای صلاحیت بهدلیل غفلت ما نتواند ورود کند ما مقصر هستیم، در بحث تبلیغ انتخابات نیز باید تمام آراء و اندیشههای نامزدها معرفی شود.

امیری با ابراز اینکه ثبتنام 12هزار کاندیدا برای انتخابات مجلس افتخاری برای دولت محسوب میشود، گفت: ما تصور میکردیم حداکثر 8هزار نفر ثبتنام کنند، اما بدون اینکه مشکلی باشد کارها انجام شد و سپس کار بررسی صلاحیتها با کمال افتخار انجام شد و این کار سخت را همکاران عزیزمان پشت سر گذاشتند و دولت و وزارت کشور در این امر سربلند است.

وی با تأکید بر "ما نیز معتقدیم انسانهای ناصالح که مرتکب جرم شدهاند و اسلام و ولایت فقیه را قبول ندارند، نباید وارد مجلس شوند" خاطرنشان کرد: ما هم بهدنبال رد این افراد هستیم و از آنها دفاع نمیکنیم. ما این موضوع را به آیتالله جنتی هم گفتیم که دولت از چنین افرادی دفاع نمیکند.

امیری اضافه کرد: اگر مدرک و اسنادی وجود داشته باشد که نامزدی به نظام و اسلام اعتقاد ندارد حتماً هیئتهای اجرایی بهدنبال رد چنین فردی هستند، اما تمام امور باید براساس قانون و مستند باشد.

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به اینکه کسانی که در انتخابات دخالت دارند باید دقت کنند، گفت: اگر کسی حقی دارد و کمترین بیدقتی درباره آن فرد صورت بگیرد حتماً از مصادیق تضییع حقالناس است.

وی تصریح کرد: فقها بین حقالناس و حقالله تقدم را بر حقالناس میدانند، باید به مسئولیتهای اخروی حقالناس در انتخابات دقت کنیم، زیرا رأی مردم امانت است و باید از آن پاسداری کنیم.

امیری ادامه داد: بههیچوجه نباید آرامشی که در استانها و کشور وجود دارد خدشهای به آن وارد شود. کسانی که با عدماحراز و یا ردصلاحیت مواجه شدهاند باید در مسیر قانونی حرکت کنند و استانداران نیز در صحبتهای خودشان باید همه را به آرامش دعوت کنند.

قائممقام وزیر کشور با اعلام "پیگیریهای ما در مورد ردصلاحیتها با شورای نگهبان ادامه دارد" خاطرنشان کرد: ما جلسات متعددی داشتهایم که امروز هم هماهنگ کردیم که با آقای رحمانیفضلی به شورای نگهبان برویم تا کسانی که عدماحراز و یا ردصلاحیت شدهاند و قابل برگشت هستند، دوباره برگردند.

وی در پایان تأکید کرد: در مسیر انتخابات ضعفهایی پیش میآید که نباید آنها را عمومی کرد و لازم است همه سلسلهمراتب سازمانی رعایت شده و بدانیم کلیدواژه انتخابات قانون است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار