از سوی بعثه مقام معظم رهبری

کتاب تحلیل محتوایی زیارتنامه‌ها منتشر شد

کتاب تحلیل محتوایی زیارتنامه‌ها با رویکرد اخلاقی - تربیتی، تألیف مجتبی حیدری از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.
کد خبر: ۶۷۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱ - 22January 2016

کتاب تحلیل محتوایی زیارتنامه‌ها منتشر شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، کتاب تحلیل محتوایی زیارتنامهها با رویکرد اخلاقی - تربیتی، تألیف مجتبی حیدری از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد.

بیتردید انسان با خواندن زیارتنامههای مأثور امام معصوم علیهمالسلام، شیوه سخن گفتن با پروردگار عالم را در حضور ولی خدا و با واسطه او میآموزد. این زیارتنامهها، آکنده از معارف ناب اعتقادی، اخلاقی و عرفانی است که در غیر آنها یافت نمیشود؛ مانند آنچه در زیارت شریف جامعه کبیره از بیان شریف امام علی النقی علیهالسلام، به ما رسیده است.

در زیارتنامههای امامان معصوم علیهمالسلام، محورهایی وجود دارد که در بیشتر زیارتنامهها مشترک است. البته محورهایی نیز وجود دارد که مخصوص زیارتگاه و امام خاص است که مجتبی حیدری، این محورها و مفاهیم غنی را در پژوهشی با عنوان «تحلیل محتوایی زیارتنامهها» شناسایی و با رویکرد اخلاقی - تربیتی تبیین کرده است.

این اثر در هشت فصل کلیات و مفاهیم، جایگاه اهل بیت علیهمالسلام در نظام هستی در زیارتنامهها، عرضه عقیده و دین به اهل بیت علیهمالسلام در زیارتنامهها، نکات اخلاقی تربیتی در آداب زیارت، دعا و عرض نیاز به درگاه خداوند در زیارتنامهها، خصوصیات اخلاقی رفتاری امامان معصوم علیهمالسلام در زیارتنامهها و پیامهای اخلاقی تربیتی زیارت و زیارتنامهها به رشته تحریر در آمده است.

در بخشی از مقدمه کتاب تحلیل محتوایی زیارتنامهها میخوانیم: اهل بیت عصمت و طهارت علیهمالسلام که بندگان خاص خداوند هستند، در نظام آفرینش، جایگاه ویژهای دارند. آن بزرگواران، با برخورداری از مناصبی از قبیل ولایت تکوینی و تشریعی، وساطت در فیض الهی و مرجعیت علمی، محل رجوع و تمسک همه بندگان و بلکه همه مخلوقات هستند.

در ادامه این نوشتار با اشاره به فرازی از زیارت جامعه کبیره که میخوانیم «من اعتصم بکم فقد اعتصم بالله ... من أتاکم نجا و من لم یأتمک هلک»، آمده است که خداوند دوستی با آنان را از واجبات شمرده و آن را مزد رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به حساب میآورد.

با توجه به مرجعیت علمی اهل بیت علیهمالسلام که با اتصال به علم بیپایان خداوند، میتوانند جویندگان دانش و معرفت را سیراب سازند و مسیر صحیح بندگی را به همگان بنمایانند، لازم است محققان علوم دینی کنار مراجعه به قرآن کریم، با بهرهگیری از سخنان این بزرگواران، علوم دینی را در زمینههای گوناگون پیش برند و معارف اهل بیت را در جامعه گسترش دهند.

یکی از شیوههای مهم ابراز علاقه و محبت به اهل بیت علیهمالسلام زیارت ایشان است، به جز حضرت ولی عصر عجل الله تعالی، که اکنون در قید حیات ظاهری نیستند، ولی با این حال، مطابق روایات، زیارت مراقد مطهر ایشان، همچون زیارت آنان در زمان حیات شریفشان است.

هرچند زیارت مرقد مطهر اهل بیت علیهمالسلام با هر کلام و بیانی صحیح است، اما برای زیارت ایشان، زیارتنامههای بسیاری به دست ما رسیده است که آکنده از معارف ناب و بلند دینی و الهی و منبع بسیار با ارزش اعتقادی، اخلاقی و عبادی به حساب میآید که در اختیار ما شیعیان قرار دارد و این نوشتار در تلاش برای تحلیل این زیارتنامهها با رویکرد اخلاقی - تربیتی است.

کتاب تحلیل محتوایی زیارتنامهها با رویکرد اخلاقی - تربیتی تألیف مجتبی حیدری در قطع وزیری، 287 صفحه، شمارگان 1500 نسخه و قیمت 9800 تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار