یادداشت ؛

مساجد، حافظ اصلی بسیج و فرهنگ بسیجی

مساجد از مهمترین و اصلی ترین مراکزحفظ و نگاهداری فرهنگ بسیجی در برابر آفت‌ها و توطئه‌های دشمنان هستند.
کد خبر: ۶۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۱ - 29November 2013

مساجد، حافظ اصلی بسیج و فرهنگ بسیجی

خبرگزاری دفاع مقدس- رضا مهرعطا: اکنون 34 سال از فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل بسیج می گذرد. بررسی کارنامه بسیج بیانگر یک اصل مهم است و آن اینکه گذشت زمان نه تنها موجب سکون بسیج و فرهنگ بسیجی نشده است، بلکه همواره شاهد پویایی و دستاوردهای جدید فرهنگ بسیجی درکشور بوده ایم.

حال این سوال مطرح است که رمز موفقیت و ماندگاری بسیج در چیست؟ بسیج چگونه می تواند با گامهای بلندتر برای رسیدن به اهداف متعالی گام بردارد؟

در بررسی ریشهای عملکردهای بسیج در طول 34 سال گذشته خواستگاه و مرکز شکل گیری و فعالیت بسیج قابل توجه است. تشکلهای مردمی، از جوانان گرفته تا سایر اقشار، در بسیاری از کشورهای جهان مشاهده میشود چرا که روحیه تعاون و همکاری اصلی ترین مولفه موفقیت ملتها است. اما این رویکرد در قالب بسیج دارای یک شاخصه اصلی است که می توان آن را از داشتهها و شاخصههای انحصاری بسیج در ایران اسلامی دانست و آن خواستگاه و محل شکل گیری و رشد بسیج می باشد.

هر چند که گستردگی فرهنگ بسیج تمام اقشار جامعه از دانش آموز و دانشجو گرفته تا مهندس و پزشک و حتی مشاغل آزاد و کشاورزان را در بر میگیرد، اما اصلی ترین خواستگاه بسیج و فرهنگ بسیجی را مساجد کشور تشکیل می دهد.

محور بودن مساجد در عرصه بسیج دو شاخصه اصلی را برای آن به همراه دارد. نخست آنکه مسجد جایگاه معنویت و معطوف شدن به درگاه الهی و نقطه اتصال میان خالق و مخلوق است. جایگاهی که در آن رنگ مادیات کنار رفته و معنویت و تلاش برای آخرت جایگزین امور دنیوی می شود.

دوم آنکه مسجد جایگاه اجتماعات مردمی است که در آن از هر قشر و نگرشی بدون توجه به جایگاه و رتبه اجتماعی و حتی تفکرات سیاسی حضور دارند. همگان دارای یک هدف واحد هستند و آن تعالی بیشتر و نزدیکتر شدن به خویشتن خویش است.

بر این اساس و به طور کلی می توان گفت که مساجد دو رکن اصلی برای سعادت بشر را تجلی میدهد. وجود همزمان اجتماع ، نزدیکی اجتماعی و دیگری تعالی و معنویت الهی.

مجموع این مولفهها یک دستاورد بزرگ و مهم را به همراه دارد و آن اینکه اصل خدمت رسانی برای جلب رضای خدای متعال و رفع مشکلات جمع، جایگزین نگاه مادی و شغلی می شود. اصلی که می توان آن را از تفاوتهای اصلی بسیج با سایر اجتماعات مردمی در سایر نقاط جهان دانست.

بر همین اساس است که امام خمینی (ره) و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی( مدظلهالعالی ) همواره بر لزوم حفظ مساجد به عنوان پایگاه اصلی بسیج تاکید و نسبت به تحقق آن سفارشهای موکد داشتهاند. مساجد به عنوان پایگاه های ترویج و حافظ فرهنگ بسیجی درکشور، از مهمترین و اصلی ترین مولفههای حفظ و نگاهداری بسیج و فرهنگ بسیجی در برابر آفتها و توطئههای دشمنان هستند. شاخصهای که موجب گردیده تا دشمنان انقلاب و ایران اسلامی همواره اذعان نمایند تا زمانی که بسیج و فرهنگ بسیجی در ایران جریان دارد رویای سلطه بر ایران و نابودی انقلاب اسلامی محقق نخواهد شد.

فرهنگ بسیجی ضامن انقلاب اسلامی و ایران عزیزمان می باشد و مساجد همچون زرهی پولادین حافظ اصلی بسیج و فرهنگ بسیجی هستند که تلاش درحفظ و ارتقاء این مهم، نه تنها دشمنان نظام اسلامی ما بلکه دشمنان جهان اسلام را از رسیدن به اهداف شومشان دلسرد خواهد کرد، چنانکه امام خمینی (ره) بارها تاکید فرمودند: " بسیج و فرهنگ بسیجی صرفا برای ایران نیست و بلکه سراسر جهان به ویژه تمام ممالک اسلامی را در بر میگیرد."

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار