یادداشت/ مسعود اسداللهی

حمایت جعجع از «میشل عون»؛ قطر و عربستان رو در روی یکدیگر

با توجه به حمایت قطر از «سمیر جعجع» می‌توان گفت که حمایت وی از «میشل عون» موضع قطر نیز بوده است؛ این بدان معناست که رقابتی جدی میان عربستان و قطر در صحنه سیاسی لبنان به وجود آمده است.
کد خبر: ۶۷۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶ - 25January 2016

حمایت جعجع از «میشل عون»؛ قطر و عربستان رو در روی یکدیگر

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، «مسعود اسداللهی» کارشناس مسائل خاورمیانه در یادداشتی  به واکاوی علل حمایت سمیر جعجع از کاندیداتوری میشل عون پرداخت.

بر اساس این گزارش، وی در این یادداشت نوشته است: تغییر موضع سعد الحریری نکته مهمی است که علت تغییر موضع «سمیر جعجع» به شمار می آید. دادههای منتشر شده در این رابطه حکایت از این موضوع داشت که حریری خواستار حمایت از «سلیمان فرنجیه» بوده است. سلیمان فرنجیه از چهره های معروف جریان «8 مارس» است. این جریان از هم پیمانان حزب الله به شمار می رود و مواضع آن در حمایت از مقاومت و سوریه معروف است. لذا به دنبال آن سوال بسیار بزرگی مبنی بر صحت یا عدم صحت این اخبار مطرح شد.

در این نوشته همچنین تصریح شده است: تا حال حاضر مشخص شده است که حریری در ملاقات خویش با فرنجیه، از کاندیداتوری وی اعلام حمایت کرده است. در حقیقت این امر یک تحول مهم محسوب می شود و گمانه زنی ها و تحلیل ها از مانور سیاسی بودن آن خبر می دادند تا این که سعد حریری توپ را در زمین حزب الله اندازد؛ چرا که وی مطمئن است که حزب الله از «میشل عون» حمایت می کند، هر چند که سلیمان فرنجیه نیز هم پیمان حزب الله است. بدین وسیله حریری به دنبال اختلاف افکنی بوده است تا فضایی از حمایت خودش از فرنجیه و عدم حمایت حزب الله از وی ترسیم سازد اما این موضوع در حکم یک شکست بسیار بزرگ به «سمیر جعجع» به شمار می آید. به خاطر این که تا الان «سمیر جعجع» کاندیدای سعد حریری (جریان 14 مارس) محسوب می شد؛ لذا این تصمیم جدید سعد حریری به معنای کنار گذاشتن سمیر جعجع است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین اظهار داشت: از طرف دیگر بر همگان آشکار است که یک دشمنی دیرینه بین سمیر جعجع و سلیمان فرنجیه وجود دارد؛ چرا که پدر، مادر و خواهر فرنجیه توسط جعجع کشته شده اند. بنابراین سعد حریری از کسی حمایت می کند که یک دشمنی تاریخی بین وی و سمیر جعجع وجود دارد. این نکته برای سمیر جعجع بسیار سنگین بود و آن را یک شکست بزرگ تلقی کرد؛ به همین خاطر سعی کرد که پاسخی به سعد حریری داده باشد. پاسخ وی نیز در قالب حمایت از میشل عون آشکار شد. در حال حاضر سمیر جعجع به این نکته واقف است که هیچ شانسی برای رئیس جمهور شدن ندارد. بنابراین با این حرکت خویش اعلام می کند که مسیحیان در اطراف میشل عون و در حمایت از وی جمع شده اند اما سلیمان فرنجیه کاندیدای اهل سنت است و سعد حریری از وی حمایت می کند. پس سمیر جعجع در تلاش است که از فرصت موجود به نفع خویش بهره برد.

وی ادامه داد: گفتنی است که حزب الله از همان ابتدا از کاندیداتوری میشل عون حمایت کرده بود و وی را کاندیدای خویش می داند. با این حال اگر روزی میشل عون از کاندیداتوری کنار رود، حزب الله از سلیمان فرنجیه حمایت خواهد کرد؛ چرا که حزب الله اعلام کرده بود که فرنجیه کاندیدای دوم ایشان است. اما از آن جایی که تا حال حاضر میشل عون بر روی موضع خویش پابرجا است، حزب الله نیز به مانند موضع سابق خویش از میشل عون حمایت خواهد کرد.

در ادامه تحلیل دکتر اسداللهی آمده است: مسائل اخیر باعث شده است که خطوط صحنه سیاسی لبنان به هم ریزد؛ به طوری که فقط در موضوع ریاست جمهوری بخشی از جریان 14مارس به جریان 8 مارس و در مقابل بخشی از جریان 8 مارس به جریان 14 مارس نزدیک شده اند که این موضوع موجب به هم ریخته شدن صحنه سیاسی لبنان شده است. سمیر جعجع احساس می کند که با اعلام حمایت از کاندیداتوری میشل عون می تواند شکست بزرگ خویش را جبران کند و این گونه وانمود کند که حمایت وی از میشل عون موجب موفقیت میشل عون در ریاست جمهوری شده است. البته این موضوع هنوز نتیجه ای دربرنداشته است. به خاطر این که افرادی چون نبیه بری و جنبلاط از سلیمان فرنجیه حمایت می کنند و در حال حاضر اگر رای گیری جدی انجام گیرد، آرا به نفع فرنجیه خواهد بود اما هنوز فضای ابهام در برنده شدن هر یک از این دو نفر بیش تر به چشم می خورد.

وی تصریح کرد: هشتم فوریه قرار است که جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور برگزار شود با این حال مشخص نیست که جلسه پارلمان به حد نصاب برسد تا این که رای گیری انجام شود. اگر انتخابات به این صورت انجام گیرد و میشل عون با این نوع رای به ریاست جمهوری برسد، تحول مهمی اتفاق می افتد؛ به گونه ای که خطوط سیاسی با تغییر مواجه می شوند که در این بین بیش ترین ضرر متوجه جریان 14 مارس خواهد بود اما صفوف جریان 8 مارس نیز دگرگون خواهد شد. با این حال پیش بینی جدی از وضعیت آینده سیاسی لبنان به سختی ممکن است؛ چرا مسائل لبنان معمولا در خارج از این کشور تعیین می شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین اظهار داشت: در صحنه سیاسی لبنان نیز معروف است که لبنانی ها نمی توانند در رابطه با مسائل جاری کشور خویش به توافق دست یابند؛ لذا بایستی منتظر بود که آیا عربستان از این تغییر موضع سعد حریری حمایت می کند یا نه؟ چرا که در حال حاضر قطری ها از سمیر جعجع حمایت می کنند و تغییر موضع سمیر جعجع مورد حمایت آن ها بوده است. به عبارتی دیگر یک نوع رقابت بین عربستان و قطر در صحنه سیاسی لبنان به وجود آمده است که صحنه بیرونی را پیچیده تر می سازد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار