عراقچی:

تسلیم شدن 1+5 در مقابل طرح ایران برای "اراک"از شیرین‌ترین لحظات زندگی من بود

عراقچی گفت: تسلیم شدن 1+5 در مقابل پذیرش طرح ایران برای بازطراحی راکتور اراک یکی از شیرین‌ترین لحظات زندگی من و مذاکرات بود.
کد خبر: ۶۸۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰ - 31January 2016

تسلیم شدن 1+5 در مقابل طرح ایران برای

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛ سید عباس عراقچی صبح روز یکشنبه در نشستی در جمع معاونان، اساتید و دانشجویان در دانشگاه شهید بهشتی گفت: در طول مذاکرات صحنههایی را دیدم که به خود و دانشمندان کشورمان افتخار می کردیم و به خود می بالیدیم. امروز آب سنگین ما در بهترین آزمایشگاههای دنیا توسط آمریکایی ها تست شده و مشخص شده که از بالاترین خلوص برخوردار است و امروز امریکاییها خواهان آب سنگین ما هستند.

وی ادامه داد: وقتی طرف مقابل در مذاکرات اصرار داشتند که راکتور اراک به خاطر تولید پلوتونیوم و خطر استفاده ازآن در سلاح هستهای مورد ادعای انها، تعطیل شود و ما قبول نمی کردیم و در بن بست بودیم این متخصصان ایرانی بودند که طرحی را ارایه کردند برای بازطراحی قلب راکتور به شکلی که سالانه به جای ده کیلو پلوتوتیوم کمتر از یک کیلو تولید کند. این در حالی بود که آن ها این طرح را نمیپذیرفتند و معتقد بودند شدنی نیست. من شاهد بودم که ماه ها جدال علمی بین متخصصان ایرانی و 1+5 به ویژه با آمریکایی ها در جریان بود. آمریکایی ها می گفتند این طرح عملیاتی نیست و ما می گفتیم هست. در نهایت ما پیروز شدیم و طرح ایران برای بازطراحی مورد پذیرش قرار گرفت.

عراقچی افزود: یکی از لحظات شیرین زندگی من و نیز در مذاکرات لحظه ای بود که طرف مقابل در آن سوی میز مذاکره تسلیم طرح ایران برای بازطراحی شد و قرار شد راکتور اراک باقی بماند و قلب آن بازطراحی شود.

معاون ظریف گفت: الان در تنظیمات و اسناد امضا شده برای اراک مدرن سازی این راکتور میان چین و یک شرکت ایرانی است و 1+5 موظف است در تامین تجهیزات و تاییدات علمی و فنی و غیره کمک کند.

معاون ظریف در سخنان خود در این مراسم ضمن گرامیداشت سی و هفتمین سالگرد انقلاب اسلامی، گفت: آنچه انقلاب به ما عطا کرد مولفههای تبدیل شدن به قدرت منطقهای و بینالمللی بود. ایران بعد از چهار دهه امروز قدرت بزرگی حتی فراتر از منطقه است. تنها کشوری است که از ثبات و امنیت برخوردار است و هیچ مسألهای نیست که در منطقه بدون حضور و نفوذ آن حل شود.

وی افزود: ایران با همه تحریمهای سنگینی که در درجات بالای علمی، اقتصادی و سیاسی به آن تحمیل شد توانست مقاومت کند. ایران کشوری است که در هر انتخابات بیش از 73 درصد در آن مردم مشارکت میکنند و این میزان مشارکت را حتی کشورهای دموکرات در خود ندارند.

این مقام وزارت امور خارجه با بیان اینکه در کنار توانمندیهای ژئوپلیتیک و عناصر قدرت سنتی توانمندیهای دیپلماتیک در کشور کمتر شناخته شده است، گفت: دیپلماسی راه را باز میکند و بدون آن قدرت ناتوان است. قدرت بدون دیپلماسی کور است بنابراین نمیتوان آن را نادیده گرفت.

وی ادامه داد: البته قدرت دیگری به نام گفتمان وجود دارد که امروزه در دنیا بسیار حائز اهمیت است و برای ایران این گفتمان از انقلاب اسلامی نشأت میگیرد. گفتمان تحت سلطه قرار نگرفتن و مقاومت که از بزرگترین مولفههای قدرت بوده که به مولفههای قدرت دیگر از جمله دیپلماسی و عوامل ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک ضریب داده است. در کنار گفتمان اراده سیاسی و ذهن استراتژیک برای پیگیری منافع حائز اهمیت است تا عوامل قدرت را در مسیر درست به کار گیرد.

عراقچی تأکید کرد: معتقدم جمهوری اسلامی ایران از ذهن استراتژیک برخوردار بوده و بدون اغراق این ذهنیت در رهبری مقام معظم رهبری دیده میشود.

این عضو تیم مذاکره کننده هستهای با بیان اینکه در پسابرجام ایران حتماً به قدرتی فراتر از قدرت منطقهای تبدیل خواهد شد، گفت: به اعتقاد من در مذاکرات هستهای دو مولفه قدرت ایران از جمله قدرت علمی و دیپلماتیک در سطحی بالا شکوفا شد. ما وقتی توانستیم 6 قدرت بزرگ دنیا را پای میز مذاکره بنشانیم که در عرصه علمی و میدانی هستهای جای پای خود را محکم کردیم. همچنین آنها وقتی به پای میز مذاکره آمدند که فهمیدند تهدید نظامی به ایران کارگر نیست و این مرهون سربازان و پاسداران و توانمندی نظامی کشور بود. همچنین آنها از تحریمهای یک جانبه علیه ایران ناامید شدند و دیدند که ایران هر چند این هزینهها برایش سنگین است اما به زانو درنیامد.

وی ادامه داد: همچنین ما توانستیم در حوزه علمی در عرصه هستهای خود را تثبیت کنیم. وقتی 20 سانتریفیوژ را به 20 هزار رساندیم و کیفیت آنها را ارتقا دادیم و یا مواد هستهای خود را افزایش دادیم این تواناییها را نیز مدیون متخصصان و شهدای هستهایمان هستیم.

معاون ظریف با اشاره به ادعای طرف مقابل مبنی بر اینکه با مذاکرات هستهای ایران را از دستیابی به سلاح هستهای دور کردند، گفت: ما نه سلاح هستهای داریم و نه در دکترین خود آن را میبینیم و اساساً آن را حرام میدانیم. اگر آنها ادعا میکنند که توانستهاند از طریق مذاکره جلوی دستیابی ما به سلاح هستهای بگیرند از طرف ما امتیاز فوقالعادهای نیست. در مقابل آنها برنامه صلحآمیز هستهای ما را به رسمیت شناختهاند و حالا با برجام آنها حاضرند همکاری هستهای با ما داشته باشند از جمله در تحقیق و توسعه.

وی ادامه داد: جامعه بینالملل و شورای امنیت غنیسازی در ایران را به رسمیت میشناسند و مازاد مواد هستهای ما را خریداری میکنند و این یعنی به سطح علمی هستهای ایران احترام میگذارند.

عراقچی در ادامه سخنانش با اشاره به تأثیر برجام بر تعاملات دانشگاهی و علمی با رفع محدودیتها، گفت: باید پیوند میان فعالیتهای دیپلماتیک و علمی در سطح بینالمللی را افزایش دهیم و دانشگاههای ما با برداشته شدن موانع امروز میتوانند به سمت شکوفاتر شدن حرکت کنند. فضای بعد از برجام قدرت مانور در عرصه علمی را بیش از پیش افزایش داده است. ما باید نه تنها در رشتههایی که قبلاً در سطح بینالمللی بودهاند بلکه در زمینههای جدید از جمله خاور میانهشناسی و مسائل منطقه که امروز برای دنیا مود توجه است وارد کار شویم. چرا که مورد توجه جهان است و از سویی برای ما هم مزیتهایی دارد. همچنین در حوزه علوم پزشکی هستهای و ایمنی هستهای امروز میتوانیم قطب منطقه باشیم.

وی گفت: وزارت امور خارجه وظیفه خود میداند که در این حوزه با دانشگاهها همکاری کند. ما هم مثل وزارت امور خارجه انگلیس که سفارتخانههایشان موظف هستند به جذب دانشجو کمک کنند این برنامه را در دستور کار خود داریم و سفارتخانهها و مراکز خارجیمان وظیفه دارند در این خصوص عمل کنند و اگر جایی سهلانگاری شود با آن برخورد میکنیم.

عراقچی تأکید کرد: گسترش همکاریهای علمی بینالمللی از جمله برگزاری سمینارها و همایشها و نیز جذب دانشجو بیش از آنکه به کمک وزارت امور خارجه نیاز داشته باشد مستلزم حرکتی مستمر و جدی از سوی دانشگاههاست.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه پیش از این نمونههایی بوده است که از تعاملات دانشگاهی برخی کشورها سعی بر نفوذ فرهنگی و علمی داشتهاند و در این خصوص باید دقت کرد. البته نهادهای امنیتی وظایف خود را انجام میدهند اما باید تلاش کرد در این خصوص ضمن دقت در پرهیز از نفوذ، تعاملات در جای خود انجام شود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار