آخوندی در مجلس:

طبق قراردادهای جدید 138 فروند هواپیما وارد ناوگان هوایی می‌شود

وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح جزئیات پیش‌نویس قراردادهای ایران برای ورود هواپیماهای جدید به کشور، گفت که بر اساس قرارداد با دو شرکت هواپیمایی ایرباس و ای‌تی‌آر، 138 فروند هواپیما برای نوسازی کل سیستم هواپیمایی از سال جاری میلادی وارد ناوگانی هواپیمایی کشور می‌شود.
کد خبر: ۶۸۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰ - 02February 2016

طبق قراردادهای جدید 138 فروند هواپیما وارد ناوگان هوایی می‌شود

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛عباس آخوندی در جلسه علنی امروز (سهشنبه) به تشریح قراردادهای امضاء شده با شرکتهای هواپیمایی پرداخت و گفت: این اقدامات در جهت نوسازی صنعت هواپیمایی بوده است که در گام اول دو قرارداد بزرگ برای نوسازی ناوگان هوانوردی ایران بسته شد. اولین قرارداد با ایرباس برای تحویل 118 فروند هواپیما با شرایط اجاره به شرط تملیک و با مبلغ حدوداً 10.5 میلیارد یورو است.

به گفته وی این 118 فروند هواپیمای ایرباس شامل 45 ایرباس سری ای 320، 45 ایرباس ای 330، 16 ایرباس سری ای 350 و 12 ایرباس سری ای 300 است.

آخوندی ادامه داد: این 118 فروند هواپیما برای بردهای متوسط و قاره پیماست که میتواند به صورت مستقیم به اقصی نقاط جهان پرواز داشته باشند و با این هواپیماها میتوان از آفریقای جنوبی تا قطب شمال را بدون توقف و با پرواز مستقیم حرکت کرد که این بدین معناست که ایران میتواند به سراسر جهان پرواز مستقیم داشته باشد.

وی قرارداد دیگر امضا شده را با شرکت ایتیآر برای خرید 20 فروند هواپیمای جت ملخی با ظرفیت 70 نفر عنوان و اظهار کرد: این نوع هواپیما میتواند تمام فرودگاههای کوچک و متوسط ایران را پوشش دهد.

آخوندی تأکید کرد که با مجموع این دو قرارداد 138 فروند هواپیما برای نوسازی کل صنعت هواپیمایی کشور خواهد بود. بر این اساس با این میزان هواپیمای خریداری شده ظرفیت ناوگان هواپیمایی به بیش از دو برابر افزایش پیدا میکند.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص نحوه تحویل هواپیما گفت: از سال جاری یعنی 2016 میلادی تحویل به مدت هشت سال تمام و به صورت اجاره به شرط تملیک آغاز میشود. البته مدت قرارداد هواپیمای ایتیآر سه سال است یعنی تا سال 2018 کل هواپیماهای مربوط به این شرکت یعنی 20 فروند در اختیارمان قرار میگیرد؛ آن هم به این دلیل که این هواپیماها کوچکترند و زودتر تحویل داده میشود.

وی در مورد نحوه تأمین مالی این قراردادها، گفت: تأمین مالی اولیه این قراردادها توسط دو شرکت ایرباس و ایتیآر است که باید 85 درصد منابع اولیه را تأمین کرده و 5 درصد دیگر از منابع مالی اروپایی شرکت سازنده و فروشنده تأمین میشود. از اینرو ما برای این هواپیما از بانک مرکزی و دولت تضمین مالی نداشتهایم. منبع بازگشت این خرید نیز عملیات هواپیما است. یعنی کل پول از محل عملکرد هواپیما برمیگردد و تضمین خود هواپیماست و دولت ایران هیچ تضمین رسمی از سوی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد عرضه نکرده است. این اتفاق بینظیری در تاریخ مالی ایران است که این حجم قرارداد بدون تضمین از سوی دولت ایران بسته شده؛ اتفاقی که حتی در قبل از انقلاب نیز سابقه نداشته است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در کنار خرید هواپیما سه یادداشت تفاهم دیگر نیز امضا شد، گفت: اولین مورد درباره توسعه فرودگاه امام (ره) است مبنی بر اینکه یک ترمینال ظرف یک سال با منابع سرمایهگذاری ایجاد شود. البته همزمان خود ما نیز ترمینالی را تحت عنوان ترمینال سلام در فرودگاه امام (ره) در حال ساخت داریم که امیدواریم در پاییز سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد که این دو ترمینال جایگزین ترمینال موجود فرودگاه امام (ره) میشوند تا ترمینال موجود از فعالیت خارج و به سمت بازسازی و نوسازی رود.

وی توضیح داد: ترمینال موجود فرودگاه امام (ره) ظرفیت 6 میلیون مسافر را دارد که 8 میلیون مسافر را پوشش میدهد. امیدواریم با نوسازی ترمینال موجود فرودگاه امام (ره) ظرفیت این ترمینال به 12 میلیون مسافر در سال برسد.

وی ادامه داد: همزمان ترمینال دیگری تحت عنوان ایرانشهر با ظرفیت 30 میلیون مسافر را در برنامه برای ساخت داریم که امیدواریم ظرف 40 ماه این ترمینال نیز ساخته شود که باید ظرفیت فرودگاه امام (ره) به 45 میلیون مسافر برسد.

وی با بیان اینکه یادداشت تفاهم دیگری برای نوسازی فرودگاه مشهد با ظرفیت پذیرش 45 میلیون مسافر منعقد شده است، گفت: قرارداد دیگری برای توسعه فرودگاه اصفهان تنظیم شده است. در حال حاضر این فرودگاه در شرایط سختی است و با توجه به اینکه اصفهان از مراکز گردشگری و بینالمللی ایران به شمار میآید امیدواریم با این قرارداد به یک فرودگاه بینالمللی تبدیل شود.

آخوندی افزود: چهار فرودگاه دیگر یعنی فرودگاههای تبریز، بوشهر، اهواز و شیراز برای نوسازی در حال مذاکره است که امیدواریم با این قرارداد هفت فرودگاهی بینالمللی ایران بازسازی شود.

وزیر راه و شهرسازی نوسازی کل سیستم ناوبری هوایی ایران را به عنوان اقدام دیگر در حال انجام این وزارتخانه برشمرد و گفت: ایران که یک کریدور طبیعی برای عبور هواپیماهاست که از سال 83 تاکنون یعنی بیش از 10 سال این سیستم ناوبری بازسازی و نوسازی نشده است. ما برنامهای برای سرمایهگذاری 250 میلیون دلاری جهت ناوسازی کل ناوبری هواپیمایی داریم چون مدعی هستیم ایران مهمترین دالان هواپیمایی برای تمامی جهانیان است که طبیعتاً باید زیرساختهای آن نوسازی شود.

وی همچنین گفت که همزمان با این اقدامات مذاکراتی صورت گرفته تا تمام شرکتهای خصوصی هواپیمایی بتوانند نسبت به خرید هواپیما اقدام کنند که ما از این کار و این نوع قراردادها حمایت میکنیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به وضعیت فعلی صنعت هواپیمایی پرداخت و گفت: در حال حاضر 256 هواپیما در کشور داریم که بیش از 100 فروند آن زمینگیر شده و تنها 150 فروند هواپیما با عمر حدود 20 سال فعال است. همچنین 54 فرودگاه موجود است که از این میزان 80 درصد پروازها در هشت فرودگاه انجام میشود. این بدان معناست که 46 فرودگاه ایران با ظرفیت بسیار پایین کار میکنند. همچنین 80 درصد پروازهای بینالمللی از سه فرودگاه انجام میشود که درآمد فرودگاه امام خمینی (ره) به تنهایی برابر 53 فرودگاه دیگر است. این نشان دهنده نبود تعادل در صنعت هوانوردی و عدم توجه به مناطق محروم است.

آخوندی همچنین با اشاره به وضعیت فعلی ایران در منطقه و دنیا گفت: در شرایطی که ایران مرکز تعادل منطقه انتخاب شده است برخی قدرتهای بزرگ و برخی بیتدبیریهای داخلی موجب شد که این مرکز تعادل به صورت تصنعی از ایران بیرون رود. حال اینکه باید ایران تبدیل به مرکز هاب هواپیمایی منطقه باشد. برای بازگشت به این مرکز تعادلی به ایران باید اقدامات لازم صورت گیرد چرا که دنیا نیز پذیرفته ایران یک منطقه تعادل در خاورمیانه به شمار میآید.

آخوندی با بیان اینکه دوره تحویل قراردادهای منعقد شده با ایرباس درازمدت و به میزان هشت سال طول میکشد، گفت: هشت سال دیگر نیز دوره بازگشت خرید است. این بدان معناست که دنیا پذیرفته با ما قرارداد 16ساله ببندد. این خود بزرگترین نشانه از پایداری و سرافرازی ایران است.

وی افزود: از طرف دیگر قرارداد نوسازی فرودگاه امام (ره) با دوره بازپرداخت 20 ساله است. این یعنی این شرکت با ریسک خود قبول به سرمایهگذاری در ایران کرده است. این نشانه دیگری از پایداری انقلاب و جمهوری اسلامی است که قدرتهای بزرگ آن را پذیرفتهاند.

آخوندی با تأکید بر اینکه ما به دنبال رقابت در بازار جهانی هستیم، گفت: طبق آمار و برآورد سازمان هواپیمایی کشوری از سال 90 تا 93 ایرانیان بیش از 12 میلیارد دلار بلیت هواپیما از شرکتهای هواپیمایی خارجی خریدهاند. برآورد شرکت هما از عملکرد سالانه نیز آن است که ایرانیان حدود 4 میلیارد دلار تنها برای خرید بلیت از شرکت های خارجی هزینه کردهاند. این اتفاق در حالی است که سهم هواپیماهای کشورهای جنوبی خلیج فارس 88 میلیون مسافر و سهم ایرانایر تنها 4.6 میلیون مسافر است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تأکید بر اینکه ما به دنبال داشتن سهمی از تجارت جهانی در صنعت هواپیمایی هستیم، گفت: با یک سری گزافهگویی و شعار این سهم به ترکیه و کشورهای اماراتی داده شده است و باعث وضعیت نابسامان ایرلاینهای ایران شده است. طبیعتاً این قراردادها میتواند ایران را سرافراز کرده و سهمی از بازار صنعت هواپیمایی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در طول چهار سال گذشته 12 میلیارد دلار از کشور به شرکتهای خارجی داده شده است، گفت: کافی است تنها 40 درصد این سهم وارد بازار ایران و به دنبال آن ایجاد اشتغال شود.

آخوندی با بیان اینکه به دنبال فعال کردن ناوگان هوایی در مناطق محروم و فرودگاههای درجه 2 و 3 هستیم، گفت: وضعیت فعلی به گونهای است که به دلیل عدم توسعه صنعت هوانوردی در این مناطق بهرغم وجود فرودگاه پرواز بسیار کم است یا صورت نمیگیرد.

در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی از وزیر راه و شهرسازی پرسید که آیا این هواپیماها به ایرلاینهای خصوصی نیز تعلق میگیرد؟

آخوندی در پاسخ گفت: ما به دنبال نوسازی 500 هواپیما هستیم که در گام دیگر میخواهیم شرکت لیزینگ کمپانی را ایجاد کنیم که این شرکت مأموریت تأمین 200 هواپیما را برای شرکتهای ایرلاین خصوصی دارد. روز گذشته نیز مذاکراتی با ایرباس داشتم تا شرکتهای خصوصی نیز از طریق سیستم اجاره به شرط تملک دارای هواپیما شوند. ما ایرباس و ایتیآک را ترغیب به این کار کردیم که برای این کار تسهیلاتی از صندوق توسعه به شرکتهای خصوصی داده میشود.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که چه تمهیداتی برای تعمیرات هواپیماهای خریداری شده انجام گرفته است، گفت: همزمان با این قرارداد، قرارداد دیگری با ایرباس برای ایجاد مرکز تعمیر و نگهداری در تهران امضاء شده است.

وی در عین حال توضیح داد: اینها همه پیشنویس قرارداد است چون تنها دو هفته از تحریم گذشته است و تصور اینکه تمام اجزای قراردادی بالغ بر 10.5 میلیارد دلار روال قانونی را طی کرده باشد گزاف است. ما پیشنویس قرارداد را امضا کرده و شرکت ایرباس ملزم است ظرف 20 روز مجوزهای قانونی را از مراجع قانونی بگیرد و ما نیز موظف به این کار هستیم.

آخوندی تأکید کرد: این روال طبیعی برای تمامی قراردادهای بزرگ است که اول پیشنویس قرارداد نوشته میشود تا مراحل قانونی آن طی شود. موضوعی که ما از روز اول نیز به آن اشاره کردهایم.

وی با تأکید مجدد بر اینکه قراردادی برای تعمیر و نگهداری و پشتیبانی هواپیماها با ایرباس بسته شده است، گفت: اتفاق بسیار بزرگ دیگر در توافق با ایرباس این است که آنها قطعات از ایران بگیرند که این یعنی ایران وارد چرخه هواپیمایی جهان شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از توضیحات وزیر راه و شهرسازی گفت: یک سری سوالاتی به من داده شده است که با توجه به کمبود وقت ما باز هم زمان دیگری را در خدمت آقای آخوندی برای پاسخ به سوالات هستیم تا این موضوع کاملاً روشن شود. البته ما از شما برای تلاش در جهت حل مشکل ترابری هواپیمایی تشکر میکنیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار