جهانگیری:

اینکه بگویند سفر رئیس جمهور خنجر به اقتصاد مقاومتی بود، ظلم به رهبری است

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به انتقادات برخی از سفر رئیس جمهور و هیأت همراه به ایتالیا و فرانسه و انعقاد قراردادهای مختلف تجاری و اقتصادی، گفت: اینکه بگویند سفر به فرانسه و ایتالیا خنجر از پشت به اقتصاد مقاومتی بود،‌ ظلم به اقتصاد مقاومتی و رهبری است.
کد خبر: ۶۸۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷ - 02February 2016

اینکه بگویند سفر رئیس جمهور خنجر به اقتصاد مقاومتی بود، ظلم به رهبری است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در جلسه شورای مدیران ارشد بانک مرکزی که صبح امروز در ساختمان بانک مرکزی برگزار شد، وزارت نفت و بانک مرکزی را از جمله دستگاههایی دانست که بیشترین فشار را در دوران تحریم تحمل میکردند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکاییها با تجربیاتی خود و همچنین ابزارهای هوشمندی که در اختیار داشتند دو نقطه حساس و کلیدی اقتصاد ایران را هدفگذاری کردند. آنها فشارهای سنگینی به بخش نفت که معمولاً تأمین کننده اصلی منابع اداره کشور است و همچنین سیستم بانکی به عنوان مرکز اصلی سیاستهای عمده که منجر به شکوفایی اقتصاد میشود، وارد کردند.

جهانگیری با تقدیر از اقدامات انجام شده در بانک مرکزی، گفت: دوستان ما در نظام بانکی بسیار خوب عمل کردند و نگذاشتند که با وجود همه سختیها در داخل، کشور با اخلال روبرو شود.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه عدهای در کشور مشغول چوب لای چرخ گذاشتن هستند، اظهار کرد: در کشور دو دسته از مسئولین حضور دارند. عدهای مسئولیتشان حل و فصل امور مردم است و عدهای دیگر مسئولیتشان نق زدن و چوب لای چرخ گذاشتن امور است. دسته دوم همواره از خوشحالی مردم ناراحت میشوند.

وی ادامه داد: این افراد زمان مذاکرات میگفتند مگر میشود که مذاکرات را به نتیجه رساند و آمریکا تحریمها را بردارد؟ پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات و هنگامی که تحریمها در روز اجرای برجام لغو شد این افراد بار دیگر مدعی میشدند که طرف مقابل هیچگاه حاضر نمیشود امتیازاتی به ایران بدهد.

جهانگیری با اشاره به انعقاد قرارداد خرید هواپیما با فرانسه، خاطرنشان کرد: طی 37 سال اخیر زمانی که ما هواپیماهای دست دوم را از یک کشور دست چندم میگرفتیم و از آن در ناوگان هوایی کشور استفاده میکردیم بسیاری خوشحال میشدند که بالأخره کشور مالک تعدادی هواپیمای دست دو است اما در سفر اخیر رئیس جمهور دیدیم که مهمترین شرکت خارجی که حتی پیش از اعمال تحریمهای هستهای نیز فروش هواپیما به کشورمان را تحریم کرده بود 118 هواپیما آن هم با تسهیلاتی ویژه به ما داده.

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: حالا که این توافقات انجام شده در این شرایط آن برخی میگویند که آیا اولویت اول کشور هواپیما بوده است؟

جهانگیری با بیان اینکه برخی از گرههای ایجاد شده در کشور به دلیل بیتدبیری برخی مدیران است، اظهار کرد: دلیل این که برخی فکر میکنند که چنانچه جایی کاری انجام میشود و گرهی از زندگی مردم باز میشود ناراحت میشوند، مشخص نیست. این در حالی است که برخی از این گرهها به دلیل بیتدبیری برخی مدیران انجام شده اما امروزی عدهای با عقل و منطق درصدد باز کردن این گرهها بلند شدهاند.

وی با اشاره به دوران پسابرجام و شرایط این دوران، خاطرنشان کرد: امروز که وارد دوران پساتحریم شدهایم به اداره کشور بر مبنای اصول و عقلانیت علاقهمند هستیم. معتقدیم که لازمه این اقدام آن است که همه متخصصان و فعالان صاحبنظر، نظرات خود را اعلام کنند. چرا که ما در این دوران نیازمند سیاستهای جدی برای حرکت کشور هستیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به چالشهای پیش روی اقتصاد کشور، گفت: در حال حاضر با دو سه چالش جدی مواجهایم که مهمترین آن اشتغال جوانان و تحصیلکردهها است. سالانه تعداد 890 هزار فارغالتحصیل دانشگاهی داریم که اینها از ما تقاضای اشتغال دارند.

جهانگیری با بیان اینکه کاهش قدرت خرید مردم نیز دیگر چالش پیش روی اقتصاد کشور است، افزود: بر اساس برنامه چشمانداز 1404 قرار بود که قدرت اقتصادی ایران در این سال تبدیل به قدرت اول در منطقه شود اما مشاهده میکنیم که به دلیل برخی کمکاریها و ضعفهایی که در مدیریت انجام شد امروز در مقایسه با کشورهای منطقه قدرت اقتصادیمان کاهش یافته است. این در حالی است که امروز ایران به کشوری تبدیل شده که حرف اول را در منطقه میزند.

وی با تأکید بر اینکه همه دنیا میدانند که ایران کشوری است که باید در منطقه به حل مسائل کمک کند، خاطرنشان کرد: در اقتدار امروز کشور، نیروهای مسلح نیز تلاش بسیاری داشتهاند که باید از آنها تقدیر و تشکر کرد چرا که بدون تردید، همگان میدانند که هدف اصلی داعش ضربه زدن به ایران بود اما آنها حتی نتوانستند به مرزهای ما نزدیک شوند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه باید اقتدار اقتصادی کشور را افزایش دهیم، به انتظارات مردم در دوران پساتحریم اشاه کرد و گفت: مردم انتظار دارند که در این دوران اقتدار اقتصادی کشور افزایش یابد. در همین راستا نیز بانک مرکزی یکی از دستگاههایی است که باید سیاستهای جدی در این زمینه اتخاذ کند.

جهانگیری در بخش دیگری از صحبتهای خود به نیاز کشور به تأمین منابع مالی برای تحقق رشد اقتصادی اشاره کرد و گفت: بر اساس بررسیهایی که انجام دادهایم برای تحقق رشد 8 درصدی، نیازمند سالیانه 50 میلیارد دلار منابع خارجی هستیم.

وی با اشاره به منابع مالی موجود در بازار سرمایه، اظهار کرد: منابع مالی سرمایه حتماً نقش مهمی در تأمین منابع مالی مورد نیاز دارند اما باید با واقعبینی سهم این بازار را مشخص کرد. منابع سیستم بانکی منابع بخش خصوصی و منابع خارجی از جمله منابعی هستند که بانک مرکزی مسئولیت تأمین مالی مورد نیاز کشور را توسط آنها بر عهده دارد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به وظایف بانک مرکزی، تأکید کرد: همه مسئولیت تأمین منابع مورد نیاز کشور که مأموریتی بزرگ میباشد بر عهده بانک مرکزی است. این بانک باید در داخل کشور سرمایهگذاری کند و سرمایههای خارجی را جذب کند.

جهانگیری اظهار کرد: همانگونه که وزارت نفت اعلام کرد که با چه برنامهای میزان تولید خود را به میزان قبلی میرساند از بانک مرکزی نیز انتظار داریم که با برنامهریزیهای خود همه نگرانیها را برطرف کند.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبتهای خود بر لزوم یکسانسازی نرخ ارز در اقتصاد کشور تأکید کرد و گفت: یکسانسازی نرخ ارز کار مهمی است که باید در دولت یازدهم و توسط بانک مرکزی انجام شود. بانک مرکزی در مقطعی که احساس کرد آمادگی کامل برای اجرای این طرح را دارد باید این فرآیند را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در دولت بتوانیم در دوره اول دولت آقای روحانی در شرایطی که ارز سه نرخی تحویل گرفتیم، طرح یکسانسازی نرخ ارز را با موفقیت انجام دهیم.

جهانگیری همچنین تفاوت میان نرخ تورم و نرخ تسهیلات بانکی را به عنوان یکی از دغدغههای اقتصاددانان مطرح کرد و گفت: زمانی که دولت یازدهم را تحویل گرفتیم نرخ تورم 40 درصد و نرخ سود تسهیلات بانکی با تفاوتی بسیار نسبت به تورم 17 درصد بود. اما دولت و بانک مرکزی توانست به عنوان یکی از توفیقات مهم خود کاهش معناداری در نرخ تورم طی دو سال ایجاد کند؛ به گونهای که امروز با افتخار میگوییم که تورم نقطه به نقطه اقتصاد یک رقمی شده و این سیاستها را در آینده نیز ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه امروز نرخ تورم به 13 درصد رسیده است، اظهار کرد: ما به عنوان دولت نمیخواهیم فشاری برای تغییر سود بانکی به بانکها وارد کنیم اما معتقدیم که تفاوت نرخ سود و نرخ تورم یکی دو درصد بیشتر نباید باشد، در همین راستا نیز بانک مرکزی باید با فعالان اقتصادی صحبت و آنها را قانع کند.

معاون اول رئیس جمهور معوقات و مطالبات غیرجاری بانکها را از دیگر مسائل پیش روی دولت یازدهم در بخش مالی دانست و گفت: گرچه از نظر درصدی رقم مطالبات غیرجاری بانکها کاهش یافته است اما معتقدیم که این میزان باید بیشتر کاهش یابد. بر این باوریم که بدهکاران بانکی دو دستهاند؛ عدهای به دلایل واضح و برخی مشکلات که برای همگان مشخص است توان ازپرداخت بدهی خود را ندارند که باید به آنها کمک کنیم اما برخی با گردنکلفتی حاضر به پرداخت دریافتیهای خود از بانکها نیستند که باید در مقابله با این افراد با شجاعت عمل کنیم و به آنها نشان دهیم که قانون از همه گردن کلفتتر است.

وی با تأکید بر لزوم فعالیت قانونمند موسسات غیرمجاز به نقش بانک مرکزی در ساماندهی این موسسات مالی اشاره و خاطرنشان کرد: این موسسات باید تحت کنترل و نظارت بانک مرکزی دربیاید و قویترین ابزارهای قانونی برای برخود با آنها نیز تحت کنترل بانک مرکزی قرار دارد.

جهانگیری با بیان اینکه خوشبختانه تا به امروز برخی از این موسسات در کنترل بانک مرکزی قرار گرفتهاند، اظهار کرد: بانک مرکزی باید با شجاعت حرکت کند و همه موسسات مالی را در چارچوب قانون و سیاستهای خود قرار دهد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با تأکید بر لزوم نظارت بیشتر در نظام بانکی، خاطرنشان کرد: با وجود مجموعههای وسیع نظارتی در بانکها قابل قبول نیست که حتی در یک شعبه بانکی تخلفی بارها تکرار شود. یک مدیر سیستم بانکی باید بپذیرد که زمانی که در بانک او تخلفی صورت میگیرد کفایت مدیریت ندارد و باید از سمت خود استعفا دهد.

جهانگیری در بخش دیگری از صحبتهای خود با تأکید بر لزوم توجه به سیاستهای اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: دولت یازدهم نسبت به اقتصاد مقاومتی بسیار جدی است و دیگران نباید با شعارهای تند سیاسی خود را به این اقتصاد و رهبری بچسبانند.

وی با اشاره به انتقادات برخی درباره سفر اخیر رئیس جمهوری به کشورهای اروپایی، اظهار کرد: اینکه بگویند سفر به فرانسه و ایتالیا خنجری از پشت به اقتصاد مقاومتی بود ظلم به اقتصاد مقاومتی و رهبری است. اینکه بیاییم چنین مسائلی را مطرح کنیم در حق مدیرانی که با اتکاء به سیاستهای اقتصاد مقاومتی خدمات بسیاری انجام دادهاند جفا کردهایم.

جهانگیری در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به عبور کشور از شوک بزرگ نفتی، اظهار کرد: آقایان یادشان است که در سال 90 درآمد ارزی کشور از محل نفت و فرآوردههای آن 119 میلیارد دلار بود و امسال کل این میزان به 30 میلیارد دلار نیز نمیرسد اما مشاهده میکنیم که با تدبیر و آمادهسازی اقتصاد توسط افراد متخصص کشور از این شوک بزرگ عبور کرد.

وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم با برنامهریزیهای منطقی و دقیق بتوانیم از تجربیات دوران تحریم برای رشد و شکوفایی کشور استفاده کنیم.

نظر شما
پربیننده ها