رزاق‌زاده در گفتگو با دفاع مقدس:

نگاه‌های صنفی و یگانی به کتب دفاع مقدس تغییر کند

راوی مرکز مطالعات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس، معتقد است باید از چنبره نگارش صنفی وقایع دفاع مقدس بیرون آمده و به به موضوع جنگ از نگاه ملی بیندیشیم.
کد خبر: ۶۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۸ - 30November 2013

نگاه‌های صنفی و یگانی به کتب دفاع مقدس تغییر کند

امیر رزاقزاده، راوی مرکز مطالعات جنگ سپاه و نویسنده کتاب نبرد طریقالقدس، در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار داشت: من برای جوانانی که چیزی از جنگ نمیدانند، استراتژی دفاعی کشور و اینکه چرا این استراتژی در دوران بنی صدر شکست خورده بود را بیان کردم و به تبیین روند تغییر این استراتژی که منجر به پیروزیهای بزرگ شد پرداختم.

وی در ادامه درباره موضوعات مورد بحث در کتاب نبرد طریقالقدس بیان کرد: فصل اول کتاب، به اوضاع سیاسی و شرایط نامناسب جمهوری اسلامی ایران در ایام آغازین جنگ پرداخته است. فصل دوم کتاب، به جغرافیای خوزستان و منطقه دشت آزادگان اختصاص یافته و در فصل سوم، به اهداف عراق از حمله به ایران و خوزستان عموماً و منطقه دشت آزادگان خصوصاً اشاره شده است. همچنین در این فصل، حد پیشروی عراق در منطقه، تا هویزه و عملیات آفندی کشورمان در مقابله با ارتش بعثی عراق به صورت مختصر بیان شده است.

رزاق زاده ادامه داد: در فصل چهارم، به بیان عوامل مؤثر بر طراحی عملیات، از قبیل طرح عملیات و طرح مانور پرداخته شده است؛ در فصل پنجم، تلاش برای کسب آمادگی، شناساییها و احداث جاده پیروزی دو بال اساسی این عملیات بودند که در این فصل مطرح شده و فصل ششم به زمانبندی عملیات، آخرین هماهنگیها و حالات معنوی پیش از عملیات می پردازد. در فصل هفتم، که اوج کار است به شرح وقایع روزانه عملیات پرداخته شده و در آخرین فصل کتاب، نتایج، دستاوردها و بازتابهای عملیات طریقالقدس بیان شده است.

نویسنده کتاب نبرد طریقالقدس، درباره عوامل مؤثر در کسب جایزه ادبی جلال آل احمد خاطرنشان کرد: چند اقدام سبب اخذ این جایزه شد. یکی اینکه، به سراغ افرادی که حضورشان در عملیات، در جایگاه تصمیم سازی و تصمیمگیری بود رفتم که این موجب نوعی سندسازی شد.

وی با اشاره به استفاده بهینه از اسناد و منابع دست اول در تالیف کتاب بیان کرد: استفاده از روش توصیفی اسنادی و انواع روشهای تجزیهای، ترکیبی و نیز روش تحلیلی از شیوههای مورد استفاده در نگارش کتاب بود.

این نویسنده دفاع مقدس، در نظر گرفتن مخاطب عام و خاص بود را امری مهم در تالیف کتاب دانست و گفت: سعی کردم علاوه بر مخاطب خاص، مخاطب عام را هم در نظر داشته باشم تا این قشر از مخاطبان هم متوجه مسائل مربوط به دفاع مقدس بشوند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار