سرلشکر جعفری:

اعتقاد به فرهنگ مقاومت وجه تمایز هنرمندان انقلابی است/ هنر در انقلاب اسلامی ترسیم عدالت است

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اهمیت مأموریت فرهنگی هنرمندان در شرایط امروز جامعه، گفت: ایران اسلامی بنای یک تمدن بزرگ را می‌گذارد که اولیای حق در طول تاریخ اسلام و شیعه همواره منتظر آن بودند.
کد خبر: ۶۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۸ - 26November 2013

اعتقاد به فرهنگ مقاومت وجه تمایز هنرمندان انقلابی است/ هنر در انقلاب اسلامی ترسیم عدالت است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آیین افتتاحیه سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت، که شامگاه امروز در فرهنگستان هنر برگزار شد، اظهار داشت: آنچه اکنون ما را دور هم جمع کرده و درباره آن تلاش میکنیم موضوع انقلاب اسلامی و دفاع از حق در برابر دنیای باطل و نظام استکبار جهانی است.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی نقطه مقابل استکبار جهانی است، تصریح کرد: آنچه همگان مخصوصا صنف فرهنگی و هنری جامعه ما بدان اعتقاد دارند پایبندی به شعار اصلی انقلاب یعنی ایستادگی و مقاومت در برابر نظام سلطه است.

فرمانده سپاه پاسداران خطاب به هنرمندان، افزود: شما هنرمندان میتوانید از طریق هنر مقاومت که شعار و محور اصلی انقلاب و ظلم ستیزی است، برای رسیدن به سرمنزل مقصود، همکاری و مشارکت نمایید.

سرلشکر جعفری در خصوص وجه تمایز هنرمندان انقلابی با دیگر هنرمندان، تصریح کرد: جوهر اصلی اسلام و مذهب شیعه، ایستادگی و مقاومت در برابر شیاطین، بدی ها و زشتیها و حرکت به سمت خوبیها، ارزشها و خدای تبارک و تعالی است. هنرمندان انقلابی از این جهت با دیگر هنرمندان وجه تمایز دارند که همواره به فرهنگ مقاومت اعتقاد داشته و بدان عمل میکنند، چراکه مقاومت چیزی جز حرکت و ایستادگی در مقابل دشمنیها و بدیها نیست.

وی با تاکید بر اینکه اسلام بدون حکومت و حاکمیت همان طور که امام راحل فرمودند مورد رضای الهی نیست، خاطرنشان کرد: هدف همه ائمه معصومین(ع) تشکیل حکومت اسلامی بود و همه در این راه به شهادت رسیدند. از صدر اسلام تاکنون نیز شهدای بیشماری در این راه جان خود را فدا کرده و برای توسعه حق و استقرار آن تلاش کردند.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه در آغاز بنای یک تمدن بزرگ هستیم، اظهار داشت: در آغاز راه طولانی و سختی قرار گرفتهایم زیرا ایران اسلامی میخواهد تمدنی را پایه گذاری کند که در طول تاریخ اسلام و شیعه همواره اولیای حق انتظار آن را می کشیدند و من از آن به عنوان یک تمدن بزرگ یاد می کنم.

سرلشکر جعفری تأکید کرد: جمهوری اسلامی فرصت بزرگی است که ما باید با استفاده از همه امکانات در راه توسعه هرچه بیشتر آن بکوشیم و مبارزه با غاصب را فراگیر کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح فرمایش مقام معظم رهبری که در سال 80 خطاب به هنرمندان چرداخت و گفت: بهتر است معنای واقعی هنر را از کلام رهبری بشنویم. در سال 1380 ایشان خطاب به هنرمندان فرمودند حقیقت هر نوع هنری یک عطیه الهی است. اگر چه بروز هنر در چگونگی تبیین است اما همه حقیقت هنر نیست. پیش از تبیین، یک ادراک و احساس هنری وجود دارد و نقطه اصلی آنجاست که بعد از آنکه حقیقت هنری ادراک شد هزار نکته باریکتر از مو در آن کشف میشود.

فرمانده سپاه پاسداران به بیان سخنان امام خمینی (ره) درباره هنرمندان پرداخت و خاطرنشان کرد: امام راحل یک سال قبل از رحلتشان در مورد هنر مورد قبول اسلام فرمودند تنها هنری مورد قبول قرآن است که پیوند دهنده اسلام ناب محمدی، اسلام ائمه هدی، اسلام فقرای دردمند، اسلام پا برهنگان، اسلام تازیانه خوردگان، تاریخ تلخ و شرم آور محرومیت ها باشد.هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه داری مدرن و کمونیسم و اسلام ثروت، اسلام مرفحین بی درد و اسلام آمریکایی باشد.همچنین نشان دهنده نقاط کور و مبهم مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز باشد. هنر در انقلاب اسلامی ترسیم عدالت و گرسنگان مغلوب قدرت و پول است.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم با حضور سرلشکر جعفری، سردار نقدی، سردار جباری، مصطفی رحماندوست و مرادخانی از تمبر سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت رونمایی شد و هرکدام از مسئولین حاضر در مراسم، دستنوشتهای را بر روی تمبر، مرقوم کردند.

یادآور میشود؛ آثار سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت از 5 تا 30 آذرماه سالجاری همه روزه از ساعت 10 تا 19 در فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولیعصر، خیابان طالقانی غربی، خیابان شهید برادران مظفر، شماره 125 به نمایش در میآید.

سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت به همت بنیاد فرهنگی روایت و انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس در رشتههای نقاشی، طراحی و چاپ دستی، نگارگری، نقاشیخط، تصویرسازی، پوستر، عکاسی، کاریکاتور، طرحهای حجمی، انیمیشن، هنرهای جدید و مفهومی برگزار میشود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار