پیام دبیر اجرایی جشنواره به سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت؛

مقاومت در فرهنگ اجتماعی دنیا ریشه دارد

"هنر مقاومت" امروز پرچم حرکت‌های عاشقانه و عاقلانه است که هیچ استعمار و استبدادی را نمی‌پذیرد.
کد خبر: ۶۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۹ - 27November 2013

مقاومت در فرهنگ اجتماعی دنیا ریشه دارد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، محمد حبیبی دبیر اجرایی سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت در آستانه برگزاری این جشنواره پیامی را به شرح زیر صادر کرد؛

هنر که دمیدن روح تعهد در کابلد انسان است، همواره او را به سمت منتهای جغرافیای بدون مرز "آزادگی و آزاداندیشی" سوق داده است و در این میان هنری ماندگار شده است که علاوه بر این تعهد ذاتی، روح آرمانخواهی بشر بیقرار را نیز تسخیر کرده باشد. روح تشنه انسان قرن بیستم و درگیر با هزاره سوم یا عصر انفجار اطلاعات که زلال هنر ناب همچون خنکای نسیم بهاری، سلولهایش را نوازش میکند و تازگی و سرزندگی را به او هدیه میدهد.

هنری که هر قدر در طوفانها و تندبادهای ایسمهای رنگارنگ همچنان در یاد آن اندیشههای آزاد بوده، بیشتر دیده شده و مانا تر به حیات فطری خود آن هم خارج از مرزهای زمینی و آسمانی ادامه داده است.

اگر معنای مقاومت را به عنوان یک مفهوم و یک پندار اجتماعی بپذیریم و آن را نماد تلاش برای حیات بهتر بدانیم، امروز این مفهوم جهانی بیش از گذشته نیازمند توجه هنرمندان در اقصی نقاط کره خاکی است. از همین رو "هنر مقاومت" دیگر یک ترکیب جشنوارهای نیست بلکه یک الگوی جهانی است برای خلق آثاری که نبض حرکت برای دنیایی بهتر است؛ دنیای بدون جنگ، بدون سلطه، بدون رفتارهای خشنی که قربانیانش کودکان و زنان بی گناه هستند.

"هنر مقاومت" امروز پرچم حرکتهای عاشقانه و عاقلانه است که هیچ استعمار و استبدادی را نمیپذیرد و "مقاومت" که در فرهنگ اجتماعی دنیا ریشه دارد و از قرن ۱۵میلادی همزمان با پدیدههایی که در غرب اتفاق میافتد، آغاز میشود. دوره رنسانس، فرایندهای دوره جنگ اول و دوم، اتفاقاتی که در مبارزات ملی و میهنی در دنیا مطرح میشود و... همه و همه زمینههایی را برای هنرمندان به وجود آورده تا بیایند و بر اساس آن دستاوردهای سرزمینی و اقلیمی، خود را در مقابل دشمن روایت کنند. روایتهایی که عطر اخلاص و اراده میدهند و راوی قصههای "بیداری" و "بهروزی" هستند، تصویرهایی از کوه پیمایی اندیشههای آزاد شده به سمت قله رهایی....

بر همین اساس، هنر مقاومت، اتفاقی نیست که تنها بعد از بهمن 57 در ایران رخ داده باشد، "هنر مقاومت" فرزند هوشیاری بشر و عزیمت به سمت دانایی است؛ مسیری که بدون تردید با مصائبی همراه است اما هدف قابل وصولی است که در گفتار، پندار و تاریخ حیات انسان همواره خود را عیان کرده است و تا امروز به نحوی حیاتش را ادامه داده است؛ هنری که مرزها را در هم شکسته و فصل مشترک جانهای شیفته آزادی در سرتاسر جهان است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار