سالروز آغاز عملیات «والفجر8»

امروز 20 بهمن سالروز آغاز عملیات «والفجر8» است. این عملیات در سال 1364 انجام شد و در پی آن نیروهای ایرانی توانستند شهر «فاو» عراق را فتح کنند.
کد خبر: ۶۹۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵ - 09February 2016

سالروز آغاز عملیات «والفجر8»

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، اگر عراق را سرزمینی مثلثی شکل فرض کنیم، فاو در منتهیالیه ضلع شرقی آن چسبیده به خلیجفارس قرار دارد. مهمترین شهر عراق نزدیک به فاو، بصره است. ضمن آنکه شهرهای ابوالحسیب، زیبر، صفوان و امالقصر همگی در این منطقه واقع شدهاند. وجود شهرهای ایرانی آبادان، خرمشهر و محدوده شلمچه و اروندرود نیز در این منطقه بیش از پیش بر اهمیت آن افزوده است. کشور کویت نیز کمترین فاصله با این منطقه حساس را دارد. همچنین نزدیکی به جزیره بوبیان، هورعبدالله و پایانههای نفتی الامیه و البکر واقع در خلیجفارس بر اهمیت و حساسیت آن افزوده است.

 

عارضه مهم این منطقه رودخانه خروشان اروند است که از تلاقی دو رودخانه دجله و فرات سرچشمه گرفته و در عرض 400 – 1600 متر متغیر بوده و از جزر و مدهای بسیار شدیدی برخوردار است.

 

ساحل شرقی اروندرود در دهانه خلیجفارس مکان آرایش و مبداء حرکت رزمندگان اسلام جهت انجام عملیات و تحقق فتحی دیگر است.

 

نام عملیات والفجر 8، محل عملیات منطقه فاو. اهداف عملیات: قطع ید دشمن از دریا و تامین امنیت راههای دریایی خلیجفارس و دور کردن آتش دشمن از شهرهای مرزی جمهوری اسلامی ایران، تسخیر پایگاههای موشکی و تاسیسات مخابراتی رژیم صهیونیستی بغداد، قطع شریان صدور نفت از طریق اسکلههای الامیه و البکر، وارد کردن ضربه اقتصادی و نظامی بر دشمن و در نهایت شکست رویای پوچ ضربهناپذیری او در این منطقه همراه با نمایش قدرت و توان رزمی ظفرمندان لشکر اسلام. در منتهیالیه باختری خلیجفارس باریکه است که از سویی به اروندرود و از سوی دیگر به آبراه موجود در حد فاصل خاک عراق و جزیره بوبیان کویت میپیوندد.

 

این منطقهای است که به طور عمومی بدان منطقه فاو گفته میشود.

نخلستانهای بسیار گسترده خرما، پایگاههای عظیم نفت، شاهرگ ارتباطی اسکلههای البکر و الامیه و فرآوردههای بیشمار دیگر نظیر حنا و نمک فاو را ارزش استثنایی بخشیده است. به عبارتی کوتاه میتوان شهر فاو را شهر خرما، نمک ونفت معرفی کرد.

 

آموزش نیروهای اسلام به دو بخش عمومی و تخصصی تقسیم میشود. از آنجا که عمده تجربیات رزمندگان در جنگهای آبی و خاکی در آبهای راکد هور حاصل شده بود آموزش خاص در منطقه اروند و رودخانه بهمن شیر و سدهای آبی که همان شرایط اروند را داشتند آغاز میشود و آشنایی با شنا، قایقرانی و جنگ تن به تن شکل گسترده و در عین حال فشردهای به دورههای آموزش یگانها بخشید. در برخی از یگانها پنج الی شش ماه قبل از عملیات، آموزش غواصی و تمرینات تخصصی آن به اوج خود میرسد و نیروها اوقات زیادی را در آب به سر میبرند و در شرایط مختلف آب رودخانه به مانور میپردازند ودر جهت ورزیده شدن، شب و روز نمیشناسند تا آمادگی نیروها از حد انتظار افزایش یافت و آماده عملیات گسترده بودند.

 

عناصر شناسایی پس از گذراندن دورههای سخت و طاقتفرسای غواصی پا به مرحله حساس و مشکلتری میگذراند و در شرایط بسیار خطرناک عملیات شناسایی را آغاز میکنند. عبور از اروند و نزدیک شدن به خط دشمن که با تجهیزات و امکانات کامل از تسلط بالایی برخوردار است میتواند بسیار خطرناک باشد. دشمن با کمک رازید که یک نوع رادار سطحی است ودوربینهای دید در شب و پروژکتورهای قوی و دیدگاههای متنوع و سنگرهای چند دهنه در نزدیکترین نقطه ساحل و اسکلههای مستحکم کاملا بر رودخانه اشراف داشت. این مرحله از عملیات کاری پر خطر و شاق بود و کلیه مراحل شناسایی میباید در شب انجام میشد که احتمال هر نوع اتفاقی اجتنابناپذیر بود و کوچکترین نقص در کار موجب اسارت، شهادت و لو رفتن عملیات میبود و اصل مهم غافلگیری را خدشهدار میکرد و در مجموع طی سه الی شش ماه کلیه یگانهای عملیاتی بالغ بر 700 الی 800 بار از اروند عبور کرده و موفق شدند به عملیات شناسایی در خطوط مختلف بپردازند.

 

اعجابانگیزتر اینکه در هیچ یک از این عملیاتها حادثهای که باعث لو رفتن اهداف شناسایی شود اتفاق نیفتاده و با توجه به جریان متلاطم آب در اروند و شدت امواج رودخانه هیچ گونه تلفات جانی نیز نداشته و خاطرات جالبی در این زمینه وجود دارد که مجال بیان آن نمیباشد.

 

به موازات فعالیتهایی که در امر آموزش و شناسایی صورت گرفت رزمندگان اسلام همچنان سرگرم احداث جاده، پل، سولهسازی، سنگرسازی و حمل و نقل وسایل نظامی وامکانات مورد نیاز بودند. ساخت پلهای ارتباطی در میان نخلستانهای ساحل اروند و آمادهسازی نهرها و آب راههای منتهی به اروند و استقرار قایقها در این نهرها از مسائل قابل توجه بود. احداث پل بر روی بهمنشیر برای تردد و رساندن امکانات به رزمندگان اسلام بود. کارهای بسیاری انجام شد که رعایت اصل حفاظت و پنهان ماندن از دید دشمن در اصل آن قرار داشت و با این همه مشکلات تمام وسایل مورد نیاز رزمندگان و وسایل عبور با استتار کامل در نخلستانهای حاشیه اروند مستقر گردید برای شب امید.

 

اروند رام شدنی نیست. به هیچ شناگر ماهری سواری نمیدهد. 400 تا 1200 متر عرض دارد و با جزر و مد بیش از چهارمتر چشمها را خیره میکند. در هنگام جزر آب با سرعت زیادی از شمال به جنوب رو به خلیجفارس میریزد. در هنگام مَد این را با خشونت و خشم باز میگرداند. محاسبه سرعت و جریان آب اروند و پیشبینی جزر و مد و تهیه جدول این تجهیزات پیچیده به کمک چند دانشجو آغاز میشود. یک سال تلاش بیوقفه و طاقتفرسا توانست آرام ترین زمان اروند را به سپاه اسلام بنمایاند. درست 36 ساعت به شروع عملیات مانده بود که نتیجه محاسبات آماده میشود اما همین نتایج باید باز به میزان واقعی جزر و مد آزمایش میشد.

 

 

تنها در صورت صحیح بودن پاسخها بود که میشد به نتیجه عملیات دلخوش داشت در غیر این صورت اما جواب درست بود.

 

عاشقان را چه اشتیاقی بود که محبوبشان به درگاه ایستاده است و آنها را به سوی خویش میخواند، چه رازی است در نگاه معشوق که عاشقان را این چنین واله و سرگردان میکند؟ چه شبی است شب حمله که قرار از عاشقان میرباید؟ عطش زیارت ابا عبدالله (ع) در جانشان بیشتر میشد. هنوز زمان میخواهد تا دنیا بهفمد اسلام با دنیا چه میکند؟.

 

تمام گردانهای عمل کننده با آرایش مخصوص، اول غواصی و بعد حرکت قایق در آبراه و نهرها آماده میباشند. نمنم باران ساعتی قبل از عملیات شروع شده است. لبخند شوق واشتیاق فرا رسیدن عملیات در چهره رزمندگان مشهود است. غواصها حالی دیگر در بینشان حکمفرماست. دستور ورود غواصها به اروند فرا میرسد و فرماندهان خود مستقیما ناظر بر ورود نیروهای غواصی بر اروند هستند و هیچ کس نمیداند لحظهای بعد چه خوهد شد. سرانجام غواصها از دیدها محو میشوند و فرماندهان پس از اطمینان از رهایی موفق غواصها به سنگر هدایت بازگشتند و انتظار لحظه موعود را میکشند.

 

سرانجام ساعت 22:10 تاریخ 20 بهمن ماه سال 1364 از سوی قرارگاه خاتمالانبیاء (ص) با رمز «یا فاطمه الزهرا (س)» دستور شروع عملیات صادر میشود.

 

پس از اعلام رمز حرکت، قایقها و انتقال گردانها در زیر آتش خمپاره و توپ و تیربارهای بیامان دشمن به سرعت انجام شد و در همان ساعت اولیه خطوط اول اروند توسط نیروهای رزمنده اسلام تصرف و حرکت نیروها برای تصرف خطوط بعدی آغاز گشت. حضور گسترده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و عملیات هلکوپترهای هوانیروز در عمل تدارکات و کارهای رزمی دفاعی در عملیات والفجر 8 توانست توانمندیها و قدرت جنگ هوایی جمهوری اسلامی ایران را به جهانیان ثابت کند.

 

عملیات والفجر 8 و عبور نیروها تحت نظر قرارگاههای خاتمالانبیاء (ص)، قرارگاه کربلا و قرارگاه نوح طبق نقشه عملیاتی فوق انجام گرفت و حرکت و آرایش نیروها در عبور و سرپل گیری از دشمن تا دریاچه نمک که آخرین نبرد فاو بود کاملا مشخص میباشد. مناطق تصرف شده شامل شهر فاو, راسالبیشه، جاده فاو - بصره، پایگاههای موشکی، منابع نفتی، اسکله البکر والامیه و محورهای امالقصر، جاده البحار – بصره، نخلستانهای حاشیه اروند، کارخانه نمک و دریاچه نمک را تصرف کرده و با هجوم تانکها و هواپیماهای بیشمار پاتکهای گسترده عراق در طول 90 روز مقاومت و نبرد فاو توانست توانمندی رزمندگان را به جهانیان نشان دهد.

 

طی یک روز کلیه پلهای رودخانه بهمنشیر منهدم میشود. پل ایستگاه هفت آبادان بدون استفاده میگردد و پل مهم و استراتژیک بقیهالله (عج) به زیر آب میرود و لحظاتی پس از این اقدام، رژیم عراق در رادیوی خود محاصره رزمندگان اسلام در فاو را اعلام میکند. در این سوی جبهه قوای مهندسی از نصب پلهای معلق سود چندانی نمیبرند. انتقال خودروهای سنگین که بعضا جنبه حیاتی هم دارند از عرض بهمن شیر عملا غیرممکن میشود و بدین ترتیب دستاوردهای عملیات در معرض تهدید جدی قرار میگیرد. تمام توجه فرماندهان به بهمنشیر معطوف میگردد.

 

جنگ مهندسی از اروند به بهمن شیر برمیگردد. جنگ پلها آغاز شده است. هر تحرکی در دو سوی بهمن شیر زیر حملات سنگین دشمن قرار داشت. ساخت یک سد خاکی بر روی رودخانه بهمن شیر آغاز میشود. حدود صد کامیون کمپرسی بدون وقفه به طور شبانهروزی کار خود را آغاز میکنند. ظرف 36 ساعت اولین سد خاکی زده میشود. لحظه عجیبی است آن لحظه که دو سوی بهمنشیر از هم باز میماند. این پیوند، پیوند خاک با خاک نیست؛ پیوند عشق با استقامت است.

 

جنگ پلها نیز با پیروزی سلحشوران به پایان میرسد. دشمن همچنان زبونی را تجربه میکند و آنگاه که همه درها را به روی خود بسته میبینید از سلاح شیمیایی بهره میبرد. استفاده مکرر و بسیار وسیع عراق از سلاح شیمیایی به حدی است که در تاریخ جنگ سابقه ندارد. انتشار صد کیلوگرم گاز شیمیایی در هر کیلومترمربع جسارت و وقاحت میطلبد و سکوت جهان میتواند به آن دامن بزند.

 

اما پدافند موثر واحد شیمیای سپاه اسلام در کنار یاری خداوند مثل همیشه دشمن را ناکام می سازد. آری، خداوند باران میفرستد. خنثیسازی مناطق آلوده توسط گروههای راهنما و خودروهای خنثیسازی انجام میگیرد. با امداد غیبی یاران سپاه اسلام دوباره جان میگیرد و جوانه میزند و دشمن به خاک یأس مینشیند.

 

با آنکه روزها از شروع عملیات گذشته است، اما همچنان پاتکها و حملات توپخانهای و هوایی عراق با شدت ادامه دارد. نبرد هنوز با همان شدت گذشته استمرار دارد. حملات فراوانی برای بازپسگیری کارخانه نمک و پیش روی از جاده فاو – بصره میکند و در تبلیغات خود از پیش رویهای چند ده متر و چند صد متر به سوی فاو یاد میکند و به دنبال تخلیه آب دریاچه نمک از پاتک قریبالوقوع قوای زرهی برای بازپسگیری فاو و عقب راندن نیروهای اسلام در رسانههای گروهی جهان سخن میراند. اما این بار تلخی شکستی دیگر را تجربه میکند. مهندسی جنگ طرحی دیگر را در صحنه فاو میگسترد و آن انتقال آب از اروند به خطوط مقدم جبهه است. در زیر آتش شدید دشمن کانالها حفر میشود و آب به خطوط مقابل دشمن انتقال مییابد. پمپها روشن میشود وجنگ پمپها آغاز میگردد. آب اروند نیز به جنود خداوند میپیوندد و دشمن حقیرتر از هر وقت دیگر زمینگیر میشود. دشمن نیز با پمپهای خود قصد تخلیه آب را دارد.

 

در زمانیکه دشمن از پیش روی چند متری خود صحبت میکند و هر گونه پیش روی را برای قوای اسلام غیرقابل نفوذ تلقی میداند عملیات محدود «یا مهدی (عج)» آغاز شد و برای همیشه خیال صدامیان را از بازپسگیری کارخانه نمک و به دنبال آن پیشروی در منطقه راحت میکند. بیش از 2000 تن از نیروهای دشمن در این منطقه به هلاکت میرسند.

 

فتح فاو در عملیات والفجر 8 برای جهانیان باور کردنی نبود. عبور از اروند و مقابله با دشمن که درسنگرهای مطمئن به انتظار نشسته است غیرقابل باور بود و پس از فتح فاو رسانههای بیگانه به نفع رژیم صدام تبلیغات واهی کردند. با دعوت از تمام خبرنگاران برای بازدید از فاو و حضور این خبرنگاران در فاو, منطقه عملیاتی والفجر 8 که مصادف با ددمنشیهای صدام در استفاده از سلاحهای شیمیایی بر علیه رزمندگان اسلام بود ,تمام تبلیغات دشمن را نقش بر آب کرد و تمام خبرنگاران از نزدیک شاهد سقوط شهر فاو توسط رزمندگان اسلام بودند.

 

ساخت پل بعثت و سدهای خاکی بر روی بهمن شیر از توانمندیهای بسیار بالای مهندسی جنگ حکایت دارد که رزمندگان اسلام دوشادوش برادران جهاد سازندگی به طور شبانهروزی کارهای مهندسی را انجام میدادند.

 

ساخت پل بعثت از نصب 5000 لوله در عمق 18 متری اروند به طول 400 تا 1600 و به عرض 12 متر در بستر رودخانه نصب شد و سپس جاده خاکی به ارتفاع یک متر برای عبور انواع وسایل سبک و سنگین در طول شبانه روز راهاندازی گردید و پس از هر بمباران لولهها تعویض وتردد از روی پل امکانپذیر بود. علاوه بر پل بعثت ساخت پلهای خیبری و دبهای برای حمل ونقل وسایل وتردد رزمندگان از کارهای قابل توجه مهندسی جنگ بود.

 

در این عملیات 800 کیلومترمربع از زمینهای دشمن آزاد شد و بیش از 5000 نفر ازنیروهای آن کشته و زخمی ونزدیک به 3000 نفر به اسارت درآمدند. انهدام وسایل و تجهیزات دشمن در این عملیات قابل ملاحظه بود به گونهای که بیش از 600 تانک و نفربر، 500 خودرو، 150 قبضه توپ،45 فروند هواپیما، 10 فروند هلیکوپتر و سه ناوچه دشمن نابود شد.

 

به دنبال تحولات جدید و تغییر توازن به سود ایران شورای امنیت سازمان ملل در سوم اسفند ماه 1364 به تهیه پیشنویس و صدور یک بیانیه مهم اقدام کرد ولی این پیشنویس با مخالفت آمریکا و فرانسه روبرو شد. سرانجام پیروزیهای به دست آمده در عملیات والفجر 8 و نیز اقدامات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران منجر به آن شد که شورای امنیت در پیشنویس اولیه قطعنامه بعدی گامی به سوی خواستهای به حق ایران بردارد.

منبع:ایسنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار