احمد جعفری در گفت‌وگو با دفاع مقدس؛

مدیریت در دفاع مقدس مبتنی بر سود جمعی و رضای خداوند بود

نویسنده کتاب "مدیریت دفاعی بر اساس ارزشهای دوران دفاع مقدس" گفت: مدیریت در دفاع مقدس از حاکمیت بر عقل فراتر رفت و به حاکمیت بر دلها رسید.
کد خبر: ۷۰۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۱ - 28November 2013

مدیریت در دفاع مقدس مبتنی بر سود جمعی و رضای خداوند بود

احمد جعفری که به همراه مجتبی اسکندری کتاب "مدیریت دفاعی بر اساس ارزشهای دوران دفاع مقدس" را به نگارش درآورده در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار داشت: در حال حاضر منابع ما برای تحقیق در مورد دفاع مقدس بسیار کم است و چاپ ونشر آثار دفاع مقدس به اندازه کافی صورت نگرفته است.

وی افزود: لازم است که دفاع مقدس از همه جهات بررسی شود و ما به نقطه از تحقیق و پژوهش برسیم که در این حوزه هیچ نقطه تاریک و مبهمی وجود نداشته باشد. مدیریت در دفاع مقدس بحث بسیار مهمی است که میتواند راه جدیدی را در علم مدیریت امروزه دنیا به وجود بیاورد و تاثیر گذاری قابل توجهی داشته باشد.

وی تصریح کرد: نگاه غرب به بحث مدیریت نگاهی است مبتنی بر سود فردی در حالیکه مدیریت دفاع مقدس نگاهی مبتنی بر سود جمعی و رضای خداوند متعال داشت و این تفاوت بین ما و غرب است. نگاه غرب به مسئله مدیریت ایجاد رقابت است اما آن چیزی که در رزمندگان ما وجود داشت انجام عمل خالصانه ونزدیک شدن به معیارهای الهی بود.

جعفری ادامه داد: در دنیا شیوههای مدیریتی مختلفی وجود دارد که اکثر آنها با معیارهای عقلی بنا نهاده شده است. مدیریت در دنیا مدیریت بر عقلها و بر پایه تهدید و ترس است در حالیکه مدیریت در دفاع مقدس از حاکیت بر عقل فراتر رفت و به حاکمیت بر دلها رسید. آن چیزی که در مدیریت حاکمیت بر دلها اتفاق میافتد این است که افراد همه کارها را با میل و اشتیاق انجام میدهند و نه با ترس و تهدید.

وی افزود: ما ممکن است که در برخی از واژهای با غرب مشترک باشیم ولی در مفهوم با آنها تفاوت داریم. آن چیزی که درغرب اتفاق می افتد این است که آنها بر اساس تجربه و فرضیه عمل می کنند، ابتدا فرضیات را مطرح وسپس آنها را به شکل های گوناگون تست و از بین این تست ها یکی را به صورت نظریه مطرح و اجرا می کنند. اتفاقی که در این بین می افتد کم رنگ شدن تدریجی ارزشهای انسانی است اما در مدیریت الهی علاوه بر پر رنگ بودن ارزشهای انسانی، کمال و رستگاری وجود دارد که ما با تکیه بر همین ارزشها توانستیم بر دشمن پیروز شویم.       

نظر شما
پربیننده ها