راهیِ راهیان-1/ سردار معینی در گفت‌و‌گو با دفاع پرس تشریح کرد

برنامه‌های ناجا برای سفری آسوده به مناطق عملیاتی دفاع مقدس/ ساخت یادمان شهدای امنیت در سیستان و بلوچستان

رئیس مرکز امور ایثارگران ناجا با تشریح برنامه‌های ناجا برای برقراری امنیت در استان خوزستان در ایام برگزاری راهیان نور گفت: در حال جانمایی برای ساخت یادمان شهدای امنیت در سیستان و بلوچستان نیز هستیم.
کد خبر: ۷۰۲۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶ - 13February 2016

برنامه‌های ناجا برای سفری آسوده به مناطق عملیاتی دفاع مقدس/ ساخت یادمان شهدای امنیت در سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس: با برپایی حرکت عظیم فرهنگی راهیان نور، ستاد مرکزی راهیان نور، قرارگاههای هفت گانه آن و سایر دستگاههای اجرایی آماده خدمترسانی به زائران در استانهای خوزستان، ایلام، هرمزگان و بوشهر خواهند بود.

فراهم آوردن مقدمات حضور صدها هزار زائر از سراسر کشور با ماشینهای شخصی و کاروانهای اتوبوسی در یادمانهای دفاع مقدس نیازمند تدابیر مختلفی در خصوص حمل و نقل، اسکان، غذا و... است. از این رو با سردار "صادق معینی" مشاور فرمانده ناجا و رئیس مرکز امور ایثارگران نیروی انتظامی درباره نقش نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی در برقراری امنیت زائران به گفتوگو نشستیم.

دفاع پرس: با توجه به اینکه حرکت عظیم فرهنگی راهیان نور را در پیش داریم، نیروی انتظامی چه تدابیری در استانهای مرزی و هدف راهیان نور انجام داده است و آیا زیرساختهای موجود در استانها پاسخگوی حضور کاروانها و زائران است و چه اقداماتی برای بهبود زیرساختها باید صورت بگیرد؟

معینی: بحث امنیتی و انتظامی راهیان نور با ناجا است و کمیته آن نیز هفته گذشته از سوی ستاد مرکزی راهیان نور تشکیل جلسه داد که نمایندگان دستگاهها و سازمانها حضور داشتند. در آن جلسه مقرر شد که ما دو بحث امنیتی و ترافیکی را پیگیری و شرایطی را مهیا سازیم که زائران سفری آسوده و با خیال راحت داشته باشند.

فراهم آوردن زیرساختها نیز مربوط به چند سازمان است. مکانهایی که برای اسکان در استان خوزستان میتواند در اختیار زائران قرار بگیرد اماکن آموزشی است و استان خوزستانها و سایر استانهای مرزی، هتل و خوابگاههای دانشگاهی کم دارند و این نیازمند است تا دولت در آنجا سرمایه گذاری بیشتری بکند و خوابگاههایی را درست کند. البته برخی از ارگانها مانند سپاه، ارتش، وزارت علوم و شرکت نفت مکانهای اختصاصی برای اسکان دارند.

** بهبود وضعیت راههای خوزستان نیازمند توجه وزارت راه

دفاع پرس: میزان و وضعیت جادهها برای حجم کاروانها و زائران پاسخگو است؟

معینی: این بحث به وزارت راه و شهرسازی برمیگردد.

دفاع پرس: راهنمایی و رانندگی برآوردی به وزارت نمیدهد؟

معینی: راهور ناجا وضعیت جادهها و پیچهای خطرناک را به وزارت اعلام میکند. کاری که ما میتوانیم انجام بدهیم این است که در پیچهای خطرناک گشتیهای خود را مستقر کنیم و علائم راهنمایی برای مردم نمایانتر باشد. بحث بهبود وضعیت راهها نیز مربوط به وزارت راه و شهرسازی است که بتواند گلوگاهها را پهنتر و پیچهای خطرناک را وسیعتر کند.

دفاع پرس: در این زمینه جلسات مشترکی با وزارت راه و شهرسازی داشتید؟

معینی: تاکنون خیر. در آن کمیتهای هم که ذکر کردم نمایندهشان حضور نداشت ولی صورتجلسه برایشان ارسال خواهد شد. ان شاالله در مدت زمانی که باقی مانده است، پس از انجام شناسایی نقاط خطرآفرین وزارت راه همکاری را داشته باشد.

دفاع پرس: برآیندی از میزان جاده مورد نیاز برای دسترسی به یادمانها نیز داشتهاید؟

معینی: در سالهای گذشته صورت گرفته است که در کمیتههای فرعی این مساله پیگیری میشود.

** اعزام 1700 نفر از دانشجویان دانشگاه امین و 5 هزار نفر از کارکنان ناجا و خانوادههایشان به مناطق عملیاتی دفاع مقدس

دفاع پرس: برنامهای برای اعزام کارکنان نیروی انتظامی و خانوادهشان به مناطق عملیاتی دفاع مقدس دارید؟

معینی: امسال حدود 1700 نفر از دانشجوهای دانشگاه امین نیروی انتظامی راهی سرزمین های نور خواهند شد که نخستین کاروانها طی چند روز گذشته اعزام شدند. هدف نیز آشنایی نسل آینده کارکنان نیروی انتظامی با رشادتهای رزمندگان در دوران دفاع مقدس است.

اعزام کارکنان و خانوادههایشان نیز از بیستم اسفند آغاز خواهد شد. سال گذشته حدود 16 هزار نفر از کارکنان و خانوادههایشان با ماشینهای شخصی به مناطق سفر کردند که اسکانشان در حمیدیه، خرمشهر و اندیمشک بود. همچنین حدود 5 هزار نفر در قالب کاروانهای اتوبوسی به این مناطق سفر کردند. امسال نیز باتوجه به بودجه پیش بینی شده تلاش است 5 هزار نفر به مناطق راهیان نور اعزام شوند.

دفاع پرس: راهیان نوری که برای کارکنان و دانشجویان دارید، یک راهیان نور تخصصی و با حضور راویان ناجایی خواهد بود؟

معینی: ما از راویان ناجا که در لشکر روح الله و تیپهای متعلق به ژاندارمری و شهربانی در دوران دفاع مقدس حضور داشتند، استفاده خواهیم کرد. همچنین از رزمندگان لشکر 7 ولیعصر(عج) خوزستان که از بومیان منطقه بودهاند استفاده خواهیم کرد که در طول مسیر در اتوبوسها رشادتهای رزمندگان را روایت خواهند کرد. در یادمانهایی نیز که رزمندگان شهربانی و ژاندارمری که در آغاز جنگ در مرز حضور داشتند، مقاومتهای دلیرانه آنان روایت خواهد شد.

** طرح ویژه ناجا از 25 اسفند آغاز میشود

دفاع پرس: در ایام راهیان نور چه تعداد از ماموران نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی در حال خدمت رسانی به زائران خواهند بود؟

معینی: تمام نیروهای استان خوزستان آماده باش خواهند بود. همچنین نیروهای سپاه و ارتش نیز در کنار ماموران ناجا در برقراری امنیت نقش خواهند داشت. طرح ویژه ما نیز از 25 اسفند شروع خواهد شد و تا 15 فروردین ادامه خواهد یافت.

دفاع پرس: شما چه توصیههایی به زائرانی که با ماشینهای شخصی به این مناطق سفر میکنند، دارید؟

معینی: تجهیزات مورد نیاز برای اسکان و لباسهای گرم به همراه داشته باشند. شب در جادهها تردد نکنند. در هر نقطهای اقدام به استراحت نکنند و تنها در مکانهایی که از امن بودن آن مطمئن هستند به استراحت بپردازند.

دفاع پرس: مدیریت چه تعداد از یادمانهای دفاع مقدس با نیروی انتظامی است؟

معینی: در جنوب مدیریت یادمان شهید سبحانی در سوسنگرد با ناجا است.

** معرفی شهدای ناجا در راهیان نور

دفاع پرس: برنامهای برای معرفی شهدای امنیت و شهدای ژاندارمری و شهربانی در دفاع مقدس در راهیان نور دارید؟

معینی: یک تعدادی فیلم در قالب سی دی آماده شده است تا در اتوبوسها به نمایش گذاشته شود. در مکانهایی نیز مقرهای نیروی انتظامی است، نمایشگاههایی در راستای معرفی شهدای ناجا و تلاشهای ماموران برقراری امنیت برپا خواهد شد. این کار در تابستان امسال در یادمان شهید دالانی در غرب صورت گرفت. شش کتاب نیز درباره شهدای ناجا رونمایی شده است که در راهیان نور به مردم معرفی و در اختیار آنان قرار خواهیم داد. تصاویر شهدا را نیز به صورت بنر در مسیر حرکت کاروانها و در برخی یادمان نصب خواهیم کرد.

دفاع پرس: بحثی مطرح بود که یادمانی برای شهدای امنیت ساخته شود، آیا تاکنون اقدامی صورت گرفته است؟

معینی: در حال شناسایی مکانها در استان سیستان و بلوچستان هستیم تا پس از جانمایی، طراحی و ساخت صورت بگیرد. مکانهای مورد نظر نیز جاهایی هستند که ماموران نیروی انتظامی در آنجا در درگیری با اشرار به شهادت رسیدند.

دفاع پرس: برنامهای برای بازدید مردم از این یادمانها در قالب راهیان نور نیز خواهید داشت؟

معینی: بله. تاکید داریم که در مورد سیستان و بلوچستان این کار صورت بگیرد.

دفاع پرس: در بحث راهیان نور دریایی در استانهای هرمزگان و بوشهر، ناجا چه نقشی دارد؟

معینی: ما به دنبال این هستیم که راهیان نور دریایی برای کارکنان ناجا و خانوادههایشان را اجرا کنیم. این کار با همکاری دریابانی ناجا انجام خواهد شد.

دفاع پرس: سردار متاسفانه شهدای ناجا که در راه برقراری امنیت در مرزها و شهرها به شهادت رسیدهاند به خوبی به جامعه معرفی نشدهاند. برنامههایی برای معرفی این شهدا دارید؟

معینی: معاونت اجتماعی برنامههایی را در دست اقدام دارد. ما در معاونت ایثارگران نیز برنامههایی را در دست اقدام داریم که امیدوارم بتوانیم در سال آینده برنامههای خوبی را تولید کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار