دغدغه‌های ناشران خصوصی دفاع مقدس - 6

ناشران خصوصی دفاع مقدس سرمایه کافی برای ایجاد مراکز توزیع و فروش ندارند

مدیر نشر نیلوفران گقت: ناشران دولتی با توجه به سرمایه اولیه‌ای که در اختیار دارند، به راحتی می‌توانند در سطح شهر و کشور به ایجاد مراکز توزیع و فروش کتاب بپردازند. در صورتی که ناشران خصوصی چنین سرمایه و امکانی را ندارند.
کد خبر: ۷۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۱ - 30November 2013

ناشران خصوصی دفاع مقدس سرمایه کافی برای ایجاد مراکز توزیع و فروش ندارند

عبدالرضا سالمینژاد، مدیر انتشارات نیلوفران در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار داشت: عمدهترین مشکلات ناشران، در زمینه توزیع است. چرا که اهمیت توزیع از اهمیت انتشار کتاب بالاتر است.

سالمی نژاد توزیع را حلقه ارتباطی پروسه تولید کتاب دانست و افزود: نبود یک سیسیتم مناسب توزیع، باعث عقیم ماندن چرخه تولید کتاب میشود.

وی سرمایه اولیه ناشران را از مهمترین عوامل توزیع کتاب برشمرد و تصریح کرد: ناشرین دولتی با توجه به سرمایه اولیهای که در اختیار دارند، به راحتی میتوانند در سطح شهر و کشور به ایجاد مراکز توزیع و فروش کتاب بپردازند. در صورتی که ناشران خصوصی چنین سرمایه و امکانی را ندارند.

مدیر انتشارات نیلوفران، حضور در نمایشگاهها را از راه کارهای عرضه و توزیع آثار عنوان کرد و گفت: حضور در نمایشگاهها تا حدی به حل مشکلات ناشران خصوصی کمک میکند، اما این مسئله، خود مشکلات بسیاری را به همراه دارد.

سالمی نژاد ادامه داد: عموماً در این نمایشگاهها همان نگاهی را به ناشران خصوصی دارند که به ناشرین دولتی دارند. ناشران دولتی برای حضور در نمایشگاهها دغدغه هزینه مکان و اسکان و حقوق پرسنل  خود را ندارد. در حالی که ناشران خصوصی از محل درآمد فروش کتابها باید هزینههای خود را در این زمینه پرداخت کنند.

وی هزینههای بالای تبلیغات را از دیگر مشکلات ناشران خصوصی دانست و اذعان کرد: درآمد حاصل از فروش کتابها اجازه چنین تبلیغاتی را در رسانهها و سایتها به ناشران خصوصی نمیدهد.

مدیر نشر نیلوفران تبلیغات را عامل موثری در فروش کتابهای دولتی دانست و خاطرنشان کرد: تبلیغاتی که توسط ناشران دولتی انجام میشود مربوط به سرمایه اولیه آنهاست و در این زمینه احتیاجی به فروش کتاب ندارند.

سالمینژاد با اشاره به قبول چاپ کتب سفارشی گفت: تهیه و چاپ کتب سفارشی به صورت مقطعی باعث درآمدزایی میشود. اما باید توجه داشت که مربوط به فصول خاص منتهی به پایان سال است زیرا سفارشها در نیمه دوم سال افزایش مییابند.

وی بیان کرد: ارشاد باید متولی توزیع و تبلیغ کتاب را معرفی کند و دولت به جای صرف هزینههای جنبی به توزیع کتاب از تبلیغ تا عرضه کمک کند.

مدیر نشر نیلوفران در پایان گفت: مصوبهای قبلاً به تصویب رسیده بود که پیمانکارانی که مراکز تجاری میسازند اگر یک دهنه در اختیار کتابفروشیها بگذارند از معافیت مالیاتی برخوردار هستند اما متاسفانه هنوز اجرا نشده و شاید انبوهسازان از این موضوع اطلاع نداشته باشند که باید در این زمینه اطلاع رسانی شود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار