رییس حوزه هنری:

دشمن‌شناسی موضوع فراموش شده ادبیات کشور است

رییس حوزه هنری گفت: مساله دشمن و دشمن‌شناسی موضوع فراموش شده ادبیات و هنر کشور ما است و بسیاری از هنرمندان کشور ما واقعا به این امر مهم اعتنایی نشان نمی‌دهند.
کد خبر: ۷۰۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴ - 16February 2016

دشمن‌شناسی موضوع فراموش شده ادبیات کشور است

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، آئین اختتامیه پنجمین جشنواره شعر انقلاب اسلامی، شامگاه ۲۶ بهمن ماه با حضور مسئولان حوزه هنری و ادیبان و شاعران کشور از جمله محسن مومنی شریف، سیدعلی موسوی گرمارودی، فاضل نظری، علیرضا قزوه، سعید حدادیان، جواد محقق، عباسعلی براتیپور، محمدرضا سهرابینژاد، شیرین علی گلمرادی، محمد سرور رجایی، ناصر فیض، علی داودی، محمود حبیبی کسبی، فاطمه نانی زاد، سارا جلوداریان و بسیاری دیگر از شاعران انقلاب اسلامی در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

به نقل از حوزه هنری، محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری در مراسم پایانی پنجمین جشنواره شعر انقلاب، بیان کرد: مساله دشمن و دشمنشناسی موضوع فراموش شده ادبیات و هنر کشور ما است و بسیاری از هنرمندان کشور ما واقعا به این امر مهم اعتنایی نشان نمیدهند. ادبیات و هنر در کشور ما در بسیاری از موارد به این عنصر مهم توجه کافی نشان نمیدهد و این مایه تاسف است.

رئیس حوزه هنری افزود: نگاه به تاریخ انقلاب اسلامی و مسیرهای پرسنگلاخی که این انقلاب بواسطه توطئه دشمنان طی کرده میتواند به ما کمک کند و ایمان ما را افزایش دهد. اگر امروز دشمنیها وجود ندارد به دلیل اقتدار و قدرتی است که انقلاب و جمهوری اسلامی پیدا کرده است و دشنان دیگر قادر به دشمنی نیستند، اما باید دانست که دشمن همواره وجود دارد.

وی اظهار کرد: دشمنی با انقلاب اسلامی به ذات و ماهیت انقلاب ما که در بطن آن ظلم ستیزی و استکبار ستیزی وجود دارد، برمی گردد. دشمن امروز نگران نفوذ انقلاب اسلامی در کشورهای دیگر است و میترسد که انقلاب ما الگوی دیگر کشورهای جهان قرار بگیرد.

مومنی شریف گفت: جالب این است که خود دشمن این دشمنی را انکار نمیکند و هر ساله در کنگره آمریکا بودجهای برای مقابله با جمهوری اسلامی تصویب میشود، با این حال برخی در داخل این دشمنی را انکار میکنند و به آن اعتنایی ندارند. هر کس دلش برای این وطن و انقلاب اسلامی میتپد نمیتواند نسبت به کینه و دشمنی دشمنان بیتفاوت باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش ادبیات انقلاب اسلامی را پیشروترین و ارزشمندترین میراث و جریان هنری دوره معاصر کشور خواند و گفت: باید از بزرگان این هنر تقدیر به عمل آید و این بزرگان به خوبی شناسانده شوند. از بزرگترین چهرههای این هنر مرحوم استاد اوستا بودند که حقشان و قدرشان به خوبی شناخته نشده است و ایشان در میان ما شخصیت مظلومی هستند.

رئیس حوزه هنری گفت: خوشحالیم که امشب از استاد دیگری از ادبیات انقلاب اسلامی یعنی دکتر علی موسوی گرمارودی تقدیر میکنیم که خودشان از بانیان حوزه هنری بودهاند. ایشان از هر حیث قابل اعتنا هستند و تاثیر شگرفی بر شعر انقلاب اسلامی گذاشتند، جوانان زیادی در نسلهای دوم و سوم ادبیات انقلاب از هنر ایشان وام گرفتند و بویژه در عرصه شعر سپید ایشان به همراه خانم طاهره صفارزاده در بین شاعران انقلاب بسیار تاثیرگذار بودهاند.

وی با بیان اینکه آثار ادبی ایشان با فرهنگ تشیع و فرهنگ انقلاب اسلامی گره خورده است، افزود: اشعار استاد گرمارودی همه ویژگیهای مکتب شعری انقلاب اسلامی را دارد. همچنین از آنجا که ایشان در محضر قرآن بودهاند و از آن دریای بیکران استفاده کردهاند شعرشان کاملا با آیات قرآن ارتباط دارد؛ از سویی هم ایشان نهج البلاغه حضرت امیرالمومنین (ع) را ترجمه کردهاند و از آموزههای مکتب اهل بیت استفادههای بسیاری بردهاند.

به گفته مومنی شریف اسم استاد موسوی گرمارودی انسان را یاد یک شخصیت شیعی به معنای واقعی میاندازد.

وی آرمانگرایی و مبارزه با ظلم و ستایش والاییها را از مهمترین مضامین مورد استفاده در شعر علی موسوی گرمارودی خواند و گفت: ایشان در عرصه شعر نو و نیمایی در روزگار ما خوش درخشیدند و تاثیر زیادی بر شعر جوان انقلاب بویژه در عرصه سرایش شعر نو داشتند.

نظر شما
پربیننده ها